Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vraag over giststarter

Gestart door Sjoerd, 04-12-2016 22:22 u

Vorige topic - Volgende topic

Sjoerd

Besten,

Ik heb een vraag over de werkwijze giststarter. Ik brouw meestal 20 liter, maak dan een giststarter van 2 liter. Dag 1 0,5 liter op magneetroerder, dag 2 0,5 liter erbij, dag 3 1 liter erbij, dag 4 brouwen. Tot nu toe altijd goede starters, maar vind het wel bewerkelijk. Als ik er namelijk wort bij doe laat ik het toe te voegen deel weer opnieuw 10 minuten koken om vervolgens weer af te koelen tot ongeveer 27 graden. Dat kost tijd. Nu vroeg ik me af of ik het ook gewoon van koelkasttemperatuur zou kunnen opwarmen tot 27 graden en dan toevoegen. Ik hoor graag. Groet Sjoerd

Jeukstaardt

Je loopt dan een risico dat je starter geinfecteerd raakt. Als je je wort steriel weet te bewaren dan niet natuurlijk, maar je zal je hygiene goed in het oog moeten houden.

ciesvandekwis

Ik gebruik bokalen met een schroefdeksel van verschillende grootte. Zorg dat die schoon zijn en evt ontsmet (oxi, starsan...). Je maakt je totale hoeveelheid starterwort en verdeelt die dan zo heet mogelijk in die bokalen. Zo vol mogelijk best. Reken dus vooraf wel de inhoud uit.
Bokalen sluiten (oppassen: heet) en op zn kop zetten. Zuigen zich bij afkoeling vacuüm, kan je maanden bewaren. Zo heb je altijd steriel wort bij de hand op kamertemperatuur.

Serge VL

Ik maak (ongeveer) 1 maal per jaar opkweekwort,
Ik maak gewoon zoals je zou brouwen 20l wort van pils mout tegen een dichtheid van 1040 en voeg hop toe voor een10 IBU. Ik doorloop het hele brouwproces maischen, filtreren, koken, enkel koelen doe ik maar tot net onder de 60°C, (dat is nog hanteerbaar) Ik laat de trub in de kook ketel uitzakken en vul deze warme wort gewoon af in gereinigde champagne flessen en sluit deze af meet een kroonkurk. Daarna worden deze gesloten flessen gewoon gesteriliseerd in een inmaakketel (of je kan dit ook zelfs in je kook ketel uitvoeren).
Als je dan steriele wort ergens door het jaar nodig hebt, heb je gewoon een fles open te trekken. Door het steriliseren van het wort in de flessen kan je deze makkelijk meer dan een jaar op kamertemperatuur bewaren en zit je niet met die poespas van telkens moutextract te moeten koken en koelen.
Zelfgemaakte opkweekwort is nog beter koop dan het gebruik van moutextract.

zilver_brouwer

Citaat van: Serge VL op 05-12-2016  19:53 uIk maak gewoon zoals je zou brouwen 20l wort van pils mout tegen een dichtheid van 1040 en voeg hop toe voor een10 IBU.

Waarom zou je hop toevoegen aan je opkweek-wort? Ook al is het maar 10 IBU.

Nerro

Gewenning van je gist? Onderdrukking van andere micro-organismen? Een prettige geur in je keuken? Hij houdt van poetsen op hopharsen in erlenmeyers?

Serge VL

Citaat van: Nerro op 06-12-2016  10:26 uGewenning van je gist? Onderdrukking van andere micro-organismen? Een prettige geur in je keuken? Hij houdt van poetsen op hopharsen in erlenmeyers?
Punt 2 Klopt "Onderdrukking van andere micro-organismen in het gesteriliseerde wort", Punt 1 nog zelfs niet bij stilgestaan
In de keuken mag ik niet brouwen dat is voor in de brouwerij en nog nooit hopharsen gezien in de erlenmeyers  ;)

zilver_brouwer

Citaat van: Serge VL op 06-12-2016  11:32 uPunt 2 Klopt "Onderdrukking van andere micro-organismen in het gesteriliseerde wort", Punt 1 nog zelfs niet bij stilgestaan
In de keuken mag ik niet brouwen dat is voor in de brouwerij en nog nooit hopharsen gezien in de erlenmeyers  ;)

Eh, onderdrukken van micro-organismen in steriel wort? ???

Serge VL

Citaat van: zilver_brouwer op 06-12-2016  11:42 uEh, onderdrukken van micro-organismen in steriel wort? ???
Voedsel steriliseren op grootmoeders wijze is 30 min op 100°C houden, dit dood niet alles, sommige sporen blijven overleven, dus zo steriliseren is nog niet steriel volgens de definitie van steriel.
Wil je absoluut steriel zijn moet je 15 min op 121°C houden.

Muggen zifters  ;) ;)

Gadiot

Ik maak altijd mijn starter wort in laboratorium glaswerk zoals deze: https://www.Brouwmarkt.nl/Brouwmarkt-producten/meten-testen-labo/laboratorium-glaswerk/diversen-glaswerk/gistfles-steriliseerbaar-inhoud-2000-ml.html

Voordeel van labglaswerk is dat die direct op je fornuis kunnen en grote temperatuurschommelingen aankunnen.
Dus daarin je wort 10min koken (kijk uit voor overkoken) en dan meteen de dop goed dicht draaien.
Zo wordt op het lab ook kweekmedium gemaakt en bewaard. Dit kan je rustig enkele dagen tot weken op kamertemp bewaren.

Eventueel kook je een grote hoeveelheid in een pan en giet het je het kokende wort over in een aantal van dit soort flessen, 1 fles per stap.

Zelf gebruik ik zo'n zelfde fles van 5 liter voor mijn starter. Hierop zit een silicone stop met gat voor mijn waterslot. In deze fles schaal ik op door vanuit 1 of 2 liter flessen wort toe te voegen tot het gewenste volume.

Battum80

Waarom maak je niet in keer een starter van 2 liter?

Sjoerd

Dank voor jullie reacties, ik kan ermee vooruit!

zilver_brouwer

Citaat van: Serge VL op 06-12-2016  14:39 uVoedsel steriliseren op grootmoeders wijze is 30 min op 100°C houden, dit dood niet alles, sommige sporen blijven overleven, dus zo steriliseren is nog niet steriel volgens de definitie van steriel.
Wil je absoluut steriel zijn moet je 15 min op 121°C houden.

Muggen zifters  ;) ;)

Niet zo zeer muggenziften.
Je kookt eerst het wort zelf, en daarna steriliseer je het nogmaals in de flessen.. als er dan alsnog een micro-organisme levensvatbaar is blijven leven, dan gaan die 10 IBU het ook niet spontaan doodmaken. Het lijkt mij meer een beetje een bijgeloof verhaal wat eerder nadelen heeft dan voordelen.
Doe wat werkt voor je, maar ik zou de hop liever ergens anders voor gebruiken, en mijn starter ongehopt houden. :)

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.