Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Borstel smaakt nog zoet

Gestart door Jeroen D, 24-11-2016 02:03 u

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen D

Beste brouwers,

Nadat ik hier een aantal keer heb gelezen dat een aantal brouwers niet meer spoelen, dacht ik dat ook eens te proberen.

Helaas is (daardoor) uiteindelijk mijn begin SG 13 punten te laag.
Geen ramp op zich. We zien wel wat het wordt, als het maar goed smaakt. Ik kan nog iets corrigeren door wat extra suiker toe te voegen ook.

De borstel heb ik geproefd en die smaakte nog lekker zoet. Zelfs mijn zoontje van 3 luste er pap van (spreekwoordelijke pap). 
Ik ga er van uit dat er dus nog suikers in zitten die ik anders in het wort zou hebben gespoeld.
Normaliter smaakt de borstel nergens naar (droge krant smaak zegmaar). Dat gaat naar de kippen.

Wat mijn vraag is: kun je aan de smaak van de borstel bepalen of je nog (maals) moet spoelen?

Sander van Dijk

Per definitie heb je een lager rendement als je niet spoelt, dus daar moet je met je recept rekening mee houden. Het beste kun in de brouwsoftware je rendement aanpassen. Je moet dus meer mout gebruiken, omdat je meer suikers in je bostel (het is bostel[emoji1] ) laat zitten. Dus inderdaad zal je bostel zoeter smaken dan als je wel spoelt.

Ik heb mijn bostel nog nooit geproefd, maar de zoete smaak kan zeker een indicatie zijn. Het zal ook afhankelijk zijn van waar je proeft. Niet in elke laag zit evenveel suiker. Maar gebruikelijk is om van de afloop het SG te meten. Je zou er een klein beetje spoelwater doorheen kunnen laten lopen en daarvan het SG meten. Dan weet je hoeveel suikers er dan nog inzitten.

Sander van Dijk

En normaal gezien wil je een aantal liters voor koken behalen. Je kunt dan het beste gewoon doorspoelen totdat je dat bereikt hebt. Wel moet je dan je rendement goed in je brouwsoftware hebben staan. Je zou de volgende keer kunnen spoelen totdat het gewenste volume is bereikt. Als je dan van de laatste afloop het SG meet kun je nog bekijken of je je rendement iets moet bijstellen. Als het SG boven de 1,015 zit kan het iets omhoog als die onder de 1,015 zit kan het iets omlaag.

Overigens is een refractometer voor deze metingen wel erg handig.

Serge VL

Citaat van: Jeroen D op 24-11-2016  02:03 uWat mijn vraag is: kun je aan de smaak van de borstel bepalen of je nog (maals) moet spoelen?

Er is een speekwoord, Meten is weten! en op voorhand rekenen helpt ook veel ;)
Proeven of je nog eens moet spoelen neen dat werkt niet, je moet meten met een hydrometer of refractometer dat zegt pas hoeveel suiker er werkelijk nog in je borstel zit
In principe bepaal je vooraf als je je berekeningen maakt hoeveel spoelwater je gaat gebruiken (en/of dat je ├╝berhaupt gaat spoelen), gebruik je meer spoelwater dan voorzien ga je ook je totale hoeveelheid water vermeerderen en dan zal je achteraf langer (of heviger) moeten uitkoken om dit extra water terug te verdampen om je gewenste dichtheid te bereiken na het koken.

Om een idee te hebben over de grote orden van hoeveel extra rendement je hebt met te spoelen en hoe goed je het verschil zou proeven even omgerekend in klontjes suiker (harde klontjes van tienen die 6.25gr wegen)
Een kg mout behoud na het maischen ongeveer 1 L vocht (wat men noemt de graan adsorptie)
Als je een bouwsel maakt van 10 L met een een vooropgestelde SG van 1070 heb je hier ongeveer 3 kg mout voor nodig
Als je niet gaat spoelen blijft in je borstel dan 3 liter wort van 1070 zitten dit is ongeveer 203 g/l suiker of 610 g in totaal (200 g/l = 8 grote klontjes suiker een glas 25 cl)
Als je heel goed spoelen en je laatste afloop van je borstel is 1010 SG  zit daar nog steeds 3 L vocht in maar die bevat ongeveer slechts 27 g/l suiker of 80gr in totaal. (27 g/l = ongeveer 1 klontje suiker in een glas)
Veronderstel dat je spoelen niet zo goed uitgevoerd is uitgevoerd en je laatste afloop is 1020 SG dan zit daar nog steeds 3 L vocht in maar die bevat dan ongeveer 53.3 g/l suiker of 160 g in totaal. (67 g/l = ongeveer 2,1 klontjes suiker in een glas)

Sander van Dijk

Citaat van: Serge VL op 24-11-2016  04:59 u.....

Jij bent vroeg op[emoji1]

Serge VL

Citaat van: Sander van Dijk op 24-11-2016  05:10 uJij bent vroeg op[emoji1]
Nog niet kunnen slapen, ik loop al heel de nacht te ijsberen  :-\ 
En ik dacht; dan kan ik beter wat (on)zinnige praat verkopen op het forum  ;)

Jeroen D

Citaat van: Sander van Dijk op 24-11-2016  04:51 uHet beste kun in de brouwsoftware je rendement aanpassen. Je moet dus meer mout gebruiken, omdat je meer suikers in je bostel (het is bostel[emoji1] ) laat zitten. Dus inderdaad zal je bostel zoeter smaken dan als je wel spoelt.

Je zou er een klein beetje spoelwater doorheen kunnen laten lopen en daarvan het SG meten. Dan weet je hoeveel suikers er dan nog inzitten.

Ik heb wel even gemeten achteraf met hydrometer. SG van de borstel (autocorrupt) was iets van 1020 op 78 graden. Maar ik heb niet goed gespoeld, gewoon even een litertje water erover geplonsd om te zien wat eruit kwam.

Jeroen D

Citaat van: Serge VL op 24-11-2016  04:59 uEr is een speekwoord, Meten is weten! en op voorhand rekenen helpt ook veel ;)
Proeven of je nog eens moet spoelen neen dat werkt niet, je moet meten met een hydrometer of refractometer dat zegt pas hoeveel suiker er werkelijk nog in je borstel zit

Bedankt. Ik was ook van plan om de volgende keer weer te gaan spoelen. Dan zal het zoals normaal wel weer redelijk kloppen allemaal.

Underdike

Citaat van: Jeroen D op 24-11-2016  07:49 uIk heb wel even gemeten achteraf met hydrometer. SG van de borstel (autocorrupt) was iets van 1020 op 78 graden. Maar ik heb niet goed gespoeld, gewoon even een litertje water erover geplonsd om te zien wat eruit kwam.
1020 op 78 graden is gecorrigeerd voor temperatuur 1046... hoog genoeg om van die bostel nog pils te kunnen brouwen :proost:
Zo ging dat vroeger toch? Zwaar bier van de eerste filtering, en zgn. 'klein bier' van het spoelwater...

tdp

Citaat van: Sander van Dijk op 24-11-2016  04:51 uPer definitie heb je een lager rendement als je niet spoelt, dus daar moet je met je recept rekening mee houden. Het beste kun in de brouwsoftware je rendement aanpassen. Je moet dus meer mout gebruiken, omdat je meer suikers in je bostel (het is bostel[emoji1] ) laat zitten. Dus inderdaad zal je bostel zoeter smaken dan als je wel spoelt.

Hoezo? Ik spoel eigenlijk nooit meer de laatste tijd, rendement zit onveranderd op 80% tot 90%. Weet niet hoe dit zit, maar kan me voorstellen dan wanneer je dunner beslag gebruikt, je makkelijker de suikers opneemt. Je hebt in principe evenveel suikers die je op hetzelfde aantal liters, *(ik voeg het spoelwater wat in BrouwHulp wordt berekend direct toe als extra maischwater).

Niels B.

Als je borstel zoet is, moet je je haar vaker wassen  :proost:

Spoelen doe je alleen om geen "dure" suikers weg te gooien, terwijl je die met spoelen uit je bostel kan halen. Er zit een optimaal punt waarbij de kosten voor het verdampen van het spoelwater om een bepaalde hoeveelheid liters met een bepaalde hoeveelheid suiker te behalen, niet meer opweegt tegen de kosten van de grondstof.
Daarbij komt ook, dat als je te lang spoelt, je kans hebt dat je de looistoffen uit het kaf meeneemt, wat een wrange smaak aan het bier zal geven.

De meeste brouwerijen spoelen inderdaad totdat een bepaald volume in de kookketel is bereikt, of totdat alle suikers uitgespoeld zijn. Dit kan je het beste meten met een refractometer, omdat je sample dan veel sneller afkoelt en je geen rekening hoeft te houden met de temperatuur van je sample.

Dan even over je vraag: Om door de smaak te bepalen of je nog moet spoelen wordt lastig. Als je een stuk bostel bovenin, rechts tegen de rand van je kuip aan proeft, hoeft dat niet te betekenen dat de bostel links onderin hetzelfde smaakt.

Sander van Dijk

Citaat van: tdp op 24-11-2016  11:01 uHoezo? Ik spoel eigenlijk nooit meer de laatste tijd, rendement zit onveranderd op 80% tot 90%. Weet niet hoe dit zit, maar kan me voorstellen dan wanneer je dunner beslag gebruikt, je makkelijker de suikers opneemt. Je hebt in principe evenveel suikers die je op hetzelfde aantal liters, *(ik voeg het spoelwater wat in BrouwHulp wordt berekend direct toe als extra maischwater).
Dat is inderdaad een erg hoog rendement zonder te spoelen.

hansHalberstadt

Citaat van: Niels B. op 24-11-2016  11:20 uEr zit een optimaal punt waarbij de kosten voor het verdampen van het spoelwater om een bepaalde hoeveelheid liters met een bepaalde hoeveelheid suiker te behalen, niet meer opweegt tegen de kosten van de grondstof.
Volgens mij klopt dat niet. De hoeveelheid wort die je krijgt aan het begin van het koken is namelijk bepaald door de som van maisch en spoelwater. Je kunt dus meer spoelwater nemen en minder maischwater, dus een dikker beslag en je hoeft dan toch niet langer te koken. Je krijgt wel een hoger rendement als je meer spoelt.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.