Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Mr Malty voor minimale hoeveelheid gist nodig voor bottelen

Gestart door hansHalberstadt, 10-11-2016 10:34 u

Vorige topic - Volgende topic

hansHalberstadt

Ik zie veel topics over flesjes die niet of veel te langzaam op druk komen, special in relatie met zware bieren. Om voldoende (snel) druk op je flesjes te krijgen kun je verschillende dingen doen:
-niet te lang wachten met bottelen zodat er nog voldoende (en levende, actieve) gist in je bier zit
-zo veel mogelijk gist verwijderen door koud lageren en dan een goed bepaalde hoeveelheid verse gist toevoegen bij bottelen

In beide gevallen is de vraag:
hoeveel gist moet er aanwezig zijn. Te weinig geeft erg lange hergisting op de fles of het niet bereiken van voldoende koolzuur. Te veel geeft onnodige autolyse na lang staan. Het is dus zaak om zo dicht mogelijk bij het optimum te gaan zitten.

Ik denk dat we dus moeten werken aan een mr malty voor bottelen, dus een tabel voor de benodigde hoeveelheid cellen/ml als functie van de zwaarte van het bier evt ook nog met onderscheid of gist als hoofdgist is gebruikt of vers toegevoegd. (Als hoofdgist is hij al verzwakt, dus waarschijnlijk meer van nodig)

pincopallino

HermanH

Denk dat je bij het gebruik van invertsuiker-siroop bij het bottelen ook minder bottelgist zal nodig hebben, de gist heeft daar nl. minder moeite mee dan met bijvoorbeeld gewone suiker, dus kan je volgens mij minder gist per flesje gebruiken?

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 10-11-2016  10:34 uIk zie veel topics over flesjes die niet of veel te langzaam op druk komen, special in relatie met zware bieren. Om voldoende (snel) druk op je flesjes te krijgen kun je verschillende dingen doen:
-niet te lang wachten met bottelen zodat er nog voldoende (en levende, actieve) gist in je bier zit
-zo veel mogelijk gist verwijderen door koud lageren en dan een goed bepaalde hoeveelheid verse gist toevoegen bij bottelen

In beide gevallen is de vraag:
hoeveel gist moet er aanwezig zijn. Te weinig geeft erg lange hergisting op de fles of het niet bereiken van voldoende koolzuur. Te veel geeft onnodige autolyse na lang staan. Het is dus zaak om zo dicht mogelijk bij het optimum te gaan zitten.

Ik denk dat we dus moeten werken aan een mr malty voor bottelen, dus een tabel voor de benodigde hoeveelheid cellen/ml als functie van de zwaarte van het bier evt ook nog met onderscheid of gist als hoofdgist is gebruikt of vers toegevoegd. (Als hoofdgist is hij al verzwakt, dus waarschijnlijk meer van nodig)

Als je korte koude lagering uitvoert kort na het beëindigen van de nagisting slaat het merendeel van de gist dat in het bier zweefde neer. Door de lage temperatuur stopt de stofwisseling van de gist en teert deze niet in op zijn reservestoffen. Het nagenoeg heldere bier bevat nog voldoende gistcellen voor een vlotte hergisting op fles. Bij levert dit in ieder geval geen problemen. Ook niet bij extreem zware bieren. Zo heb ik onlangs een bier met ruim 12% alcohol gebotteld die binnen 2 weken volledig op druk gekomen is.
Het probleem van niet op druk komen ken ik al jaren niet meer. Maar ik houd mij lagertijden ook tot het minimale. Net voldoende om een helder bier te kunnen bottelen na een korte koude lagering.

Sander van Dijk

Ik denk dat het wel of niet vlot hergisten ook van meerdere variabelen afhankelijk is. Zo zal het veel uitmaken of je met veel of (te) weinig gist bent begonnen. Of je met wel - of niet vitale gist bent begonnen. Of de gist tijdens de vergisting te maken kreeg met een te kort aan voedingsstoffen zoals bijv. zink.

Als je met een al wat ouder pak vloeibare gist bent begonnen zonder starter en de gistjes hebben op hun laatste tandvlees de vergisting afgerond en je hebt ook al wat langer gelagerd dan zal de hergisting niet vlot verlopen denk ik.

Dus het lijkt mij lastig om hier een sluitende tool voor te maken. Volgens mij is het verloop van de hergisting grotendeels afhankelijk van het gistmanagement van de brouwer. Maar als je het zekere voor het onzekere wilt nemen kun je inderdaad lang koud lageren en een goede afgemeten hoeveelheid bottelgist toevoegen. Maar dat kost je in de warmere periodes wel veel koelkastruimte.

Edit: voor die goede afgemeten hoeveelheid bottelgist is een tool natuurlijk wel erg handig.

hansHalberstadt

Citaat van: Sander van Dijk op 11-11-2016  05:28 uVolgens mij is het verloop van de hergisting grotendeels afhankelijk van het gistmanagement van de brouwer. Maar als je het zekere voor het onzekere wilt nemen kun je inderdaad lang koud lageren en een goede afgemeten hoeveelheid bottelgist toevoegen.
Ik denk ook dat eerst vrijwel alle gist verwijderen door koude lagering en dan bottelen met verse gist de meest reproduceerbare hergisting oplevert, dus dat je dat wel met een tooltje kunt modelleren, en inderdaad zoals Jacques het doet een goede puntoplossing is, door ervaring bepaald zolang je steeds op dezelfde manier werkt. (zelfde gist, zelfde temperatuur, zelfde gistmanagement tijdens hoofdgisting zelfde koude lagertijd en zelfde vorm van het gistingsvat etc.)
Wat ik ook denk is dat met verwijderen en daarna verse gist uiteindelijk met minder gist toekunt omdat die nog vers het werk kan doen, dus uiteindelijk minder autolyse in je flesjes als je de juiste dosering weet.

Underdike

Citaat van: Jacques op 10-11-2016  22:37 uAls je korte koude lagering uitvoert kort na het beëindigen van de nagisting slaat het merendeel van de gist dat in het bier zweefde neer.
Hoe kort is zo'n korte koude lagering, Jacques ?

Robert1968

De tijd voor koude lagering hangt af van de lagertemperatuur, het type gist (flocculentie), het gebruik van brouwzouten en de afmetingen van je gistvat. Lager totdat jij vindt dat het helder genoeg is. Bij mij tussen de 2-7 dagen bij 4C afhankelijk van de giststam.

Underdike

Citaat van: Robert1968 op 11-11-2016  09:13 uDe tijd voor koude lagering hangt af van de lagertemperatuur, het type gist (flocculentie) en de afmetingen van je gistvat. Lager totdat jij vindt dat het helder genoeg is. Bij mij tussen de 2-7 dagen bij 4C afhankelijk van de giststam.
Da's een beetje lastig kijken bij een ondoorzichtig gistvat...
We gebruiken alleen korrelgist, is er dán iets te zeggen over hoe lang 'kort' is ?

tdp

Citaat van: Underdike op 11-11-2016  09:48 uDa's een beetje lastig kijken bij een ondoorzichtig gistvat...
We gebruiken alleen korrelgist, is er dán iets te zeggen over hoe lang 'kort' is ?

Je kunt even een monster nemen om dit te bepalen? Zo bepaal ik in ieder geval de helderheid :)

hansHalberstadt

Citaat van: tdp op 11-11-2016  09:54 uJe kunt even een monster nemen om dit te bepalen? Zo bepaal ik in ieder geval de helderheid :)

Doe ik met een slangetje door deksel via injectiespuitje opzuigen. Dat werkt goed zonder vat open te hoeven maken.
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,32698.msg497548.html#msg497548

Jacques

Citaat van: Underdike op 11-11-2016  08:26 uHoe kort is zo'n korte koude lagering, Jacques ?

48 tot maximaal 72 uur.

Het uitklaren van je bier is van een aantal factoren afhankelijk. De gebruikte gist is daarbij van belang. Maar ook de intensiteit van het koken en uitvlokken van de eiwitvlokken, het gebruik van Iers mos en of je calciumzouten toevoegt aan je brouwsel. Vooral dat laatste heeft grote invloed. De gistcellen hebben calciumionen nodig voor het flocculeren.

Zie ook
https://wyeastlab.com/clarificationflocculation/

hansHalberstadt

Citaat van: Robert1968 op 11-11-2016  09:13 uLager totdat jij vindt dat het helder genoeg is. Bij mij tussen de 2-7 dagen bij 4C afhankelijk van de giststam.

Op basis van helderheid blijft het nog steeds moeilijk om de juiste benodigde gistconcentratie vast te stellen. Deze week heb ik gebotteld met 3 weken lagering op 14 ºC. Bier was toen vrijwel helamaal helder. toen verse gist toegevoegd van startertje van 250ml wat ik op maximale gisting 3 dagen in de koelkast heb gezet. op botteldag alles afgegoten van de gist en wat verse wort erbij en toen mengen met het te bottelen bier. na menging zie je eigenlijk geen verschil in helderheid (250ml op 50 liter blijft niets van over), maar ik weet nu wel hoeveel gist ik heb toegevoegd omdat die op de bodem van het 250 ml potje lag. kijken hoe snel de flesjes op druk zijn bij 25 ºC 

iloveoxytocin

Dit is een leuk idee!

Ik gebruik al een tijdje een specifieke bottelgist waar ik de handleiding van volg (Safbrew F2) om de hoeveelheid mee te bepalen, echter maken ze daar geen onderscheid tussen %volEtOH van het te bottelen bier. Ik doe liever teveel dan te weinig, maar ik heb voorkeur voor wat hier wordt voorgesteld, ie precies genoeg.

Het lijkt me ook van toepassing op mensen die willen bottelen met gist verkregen uit de slurry of krausen, die evt. na een korte giststarter gebruikt kunnen worden bij het bottelen. Northern Brewer (bron) heeft wel een soort van handleiding, maar ook daar wordt geen rekening gehouden met de %volEtOH.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.