Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gebruiken van bruine basterdsuiker als bottelsuiker

Gestart door michelr, 09-11-2016 21:53 u

Vorige topic - Volgende topic

michelr

Dag allen,

Onlangs heb ik een quadrupel gebrouwen, welke nu bezig is met de nagisting.
Aangezien de kleur iets te licht is uitgevallen wil ik als bottelsuiker bruine bastertsuiker gebruiken, misschien dat de kleur zo nog net iets donkerder wordt.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Is dit raadzaam?

Graag jullie ideeën
gr

Michel

seed7

hansHalberstadt

Citaat van: michelr op 09-11-2016  21:53 uDag allen,

Onlangs heb ik een quadrupel gebrouwen, welke nu bezig is met de nagisting.
Aangezien de kleur iets te licht is uitgevallen wil ik als bottelsuiker bruine bastertsuiker gebruiken, misschien dat de kleur zo nog net iets donkerder wordt.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Is dit raadzaam?

Graag jullie ideeën
gr

Michel
Gaat je waarschijnlijk ca 2 EBC aan kleurverhoging opleveren. Dat is niet bijster veel.

William

Maak anders een geconcentreerd zwarte moutextract met koud water en voeg dat samen met het bottelsuiker toe. Je zou dan denk ik zo'n 20 EBC kunnen winnen. Misschien wel een klein effect op smaak...

Hoe belangrijk is kleur?

Serge VL

Koop een flesje Clarimalt en kleur daar je bier mee net voor het bottelen, dit heeft 9000 EBC en je dient zo weinig toe te voegen dat dit bijna niet waarneembaar is als smaak in je bier.
(eigenlijk zou deze smaak in je bier moeten hebben gezeten daar clarimalt een kleur extract is van donkere mout)
Ik heb dit al met success gebuikt om bieren bij te kleuren
https://www.Brouwland.com/nl/onze-producten/bierbereiding/hulpstoffen-bierbereiding/hulpstoffen/d/clarimalt-Brewferm-100ml-130-gr#.WCP_sPrhCUk

Fermon

michelr

Dag allemaal,

Bedank voor de antwoorden, ik denk dat de clarimalt de beste optie is.
Ik schat mijn huidige kleur rond de 40 EBC zou mooi zijn deze 10 punten donkerder te krijgen.

gr
Michel

mbroek

Ik zou er niets aan doen en gewoon er lekker van genieten. Kleur proef je niet.

hansHalberstadt

Ik zie het ook een beetje als bijtunen van hetgene wat feitelijk niet goed is gegaan. De uitdaging is juist om met je ingrediënten op de juiste kleur uit te komen en daarna niets meer te hoeven corrigeren. Als dit nu een perfect bier is voor een wedstrijd zou ik misschien de kleur corrigeren, maar anders zou ik het zo laten en kijken of je de volgende keer wel op de beoogde kleur uit kunt komen. 

Herman66

Een klein schepje Buisman, je weet wel voor de koffie, doet wonderen.

Ronnie

Citaat van: Serge VL op 10-11-2016  06:07 uKoop een flesje Clarimalt en kleur daar je bier mee net voor het bottelen, dit heeft 9000 EBC ...

Of koop een bidon Clarimalt bij Dingemans, is zo maar eventjes 27000 EBC!  :nut:
Echt niet veel van nodig  8)   -  Wel opletten voor je kleren  ;D

Oxhead

De karamel die voor de kleur zorgt in basterdsuiker en Buisman is niet stabiel in bier en zal na een tijd uitzakken en op de bodem van de fles terecht komen.
Ik meen dat e150c de juiste karamel is voor bier.
 :brouwen:

Eric v B

Het bier 's avonds drinken en het licht een beetje dimmen. Dan lijkt de kleur ook wat donkerder.
Daarmee wil ik zeggen: Niets meer aan doen. Gewoon opdrinken en volgende keer recept aan passen. Ik zou in dit deel van het proces geen kunstgrepen uit gaan halen. Volgens mij zijn die alleen maar nadelig voor de smaak.

12345

Ik kan geen betere plek vinden, dus ik plemp het maar hier neer.

Ik heb een Russian Imperial Stout in het gistvat die ik over een paar dagen ga bottelen. Op dit moment smaakt hij naar koffie op een romige manier. Lekker!
Nu kreeg ik opeens de ingeving om als bottelsuiker niet kristalsuiker te gebruiken maar basterdsuiker. Is het een idee? Het zal de smaak maar heel weinig beïnvloeden maar elk beetje telt.

Is het verwerpelijk of misschien een goed idee?
Alvast bedankt.

Brouwers

Citaat van: 12345 op 14-12-2016  16:17 uIk kan geen betere plek vinden, dus ik plemp het maar hier neer.

Ik heb een Russian Imperial Stout in het gistvat die ik over een paar dagen ga bottelen. Op dit moment smaakt hij naar koffie op een romige manier. Lekker!
Nu kreeg ik opeens de ingeving om als bottelsuiker niet kristalsuiker te gebruiken maar basterdsuiker. Is het een idee? Het zal de smaak maar heel weinig beïnvloeden maar elk beetje telt.

Alvast bedankt.
Het doel van bottelsuiker is koolzuur produceren. Basterdsuiker toevoegen gaat nauwelijks tot niks in de smaak doen. Er bestaat zelfs een risico dat het je bier slechter maakt, begrijp namelijk dat sommige basterdsuiker antiklonteringsmiddel bevat.

Je bier is nu lekker, wat zal de basterdsuiker volgens jou er aan verbeteren?

Thamerdal

Eens. Geen flauwekul met bottelen; gewoon kristalsuiker.

Haagse Wouter

Citaat van: Ronnie op 11-11-2016  10:09 uOf koop een bidon Clarimalt bij Dingemans, is zo maar eventjes 27000 EBC!  :nut:
Echt niet veel van nodig  8)   -  Wel opletten voor je kleren  ;D

Wat bedoel je hiermee?

Jacques

Citaat van: 12345 op 14-12-2016  16:17 uIk kan geen betere plek vinden, dus ik plemp het maar hier neer.

Alvast bedankt.

Als je een extra smaakje wilt toevoegen kun je beter rietsuiker gebruiken dan basterdsuiker. Hier op het forum zijn ervaringen geplaatst dat basterdsuiker schuimnegatieve effecten heeft.

12345

Citaat van: Jacques op 14-12-2016  22:17 uAls je een extra smaakje wilt toevoegen kun je beter rietsuiker gebruiken dan basterdsuiker. Hier op het forum zijn ervaringen geplaatst dat basterdsuiker schuimnegatieve effecten heeft.
Bedankt!

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.