Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Mijn eerste bokbier

Gestart door Bruyn, 11-11-2005 12:56 u

Vorige topic - Volgende topic

Bruyn

Hoi Brouwers,

Vermits het vandaag een vrije dag is, begin ik nog maar eens te brouwen. Heb nu een computer in mijn "brouwzaaltje" staan en zet mijn bevindingen maar dadelijk op het forum. Zodoende krijg ik misschien wat feedback over wat ik aan het doen ben.

Ben om 11u30 begonnen met het schroten van mout :

5,8 kg pils (3EBC)
0,7 kg aromamout (150 EBC)
0,35 kg caramunich (120EBC)

volgens BrouwHulp geeft dit een kleur van 43.4. Een lichte bok dus.

om 12u30 gestort in 60°C water --> 35 liter ( ik wil het idee van Jacques eens toepassen en geen spoelwater toevoegen )
om 13u ga ik verhogen naar 70° C en laat het daar 25 minuten staan

Als hop ben ik van plan het volgende toe te voegen :

15 gr northern brewer 11.5 % hopbloemen 60 minuten koken
15 gr Saaz 4 % hopbloemen 60 minuten koken
20 gr Saaz 4% hopbloemen 15 minuten koken

wordt vervolgd ....

greetz,

Bruyn :pan:

MO

welke gist ga je gebruiken?

Bruyn

van 60° (was na die 30 minuten rust al gezakt naar 58°) naar 70°C in 13 minuten. lijkt me goed want ik herinner me ergens gelezen te hebben dat je een tempo van 1 graad per minuut moet aanhouden.

nu tot 13u40 laten rusten op deze 70 °C

als gist ga ik gewoon de bovengist van Brewferm gebruiken.

die ga ik nu rehydrateren.

Johannes

Citaat van: Bruyn op 11-11-2005  13:18 uvan 60° (was na die 30 minuten rust al gezakt naar 58°)

Hou je de tijd gedurende de rust niet in de gaten?

MO

eind SG zal ongeveer 1020 worden, wat word je beoogd start SG?

Bruyn

om 14u30 25 liter wort in de kook ketel gedaan. laten koken tot 15u45
dadelijk de eerste hop al toegevoegd. om 15u30  voeg ik dan nog de extra Saaz en 10 g iers mos toe.

begin SG is voorzien op 1070. zal waarschijnlijk niet zoveel worden. schat zo'n 1055. zal straks meten.

MO

1055-1020 is 5.1%. Typisch bokbier dan. Een paar handjes hop erbij en je hebt meer een alt.

Bruyn

SG gemeten : 1062 is goed genoeg.
Als ie goed doorgist ( deed deze gist vorige keer ook ) zakt ie waarschijnlijk naar 1012
alcohol wordt dan 6,2 %
is wat ik gehoopt had.

als de smaak nu nog goed is ....  :P

Bruyn

zo, hij zit in de gistkast op 20°
uiteindelijk 19 liter overgehouden. lijkt me toch weinig vermits  ik met 35 liter begonnen ben. in de filterkuip en kookketel blijft immers niks achter.
Dat betekent dan dat er 16 liter ofwel verdampt is ofwel in de bostel achtergebleven.

het is nu 18u30. een frisse jupiler getapt en daar ga ik van genieten...  :lekkerbier:

Greetz  :degroeten:

Bruyn :pan:

Horst

Dit recept heb ik voor het eerst gebrouwen iets te veel gespoeld.
Omdat de OG niet hoger kwam na 90 min koken dan 1060 terwijl de doelstelling 1070 was.
De eerste fles smaakte heerlijk, alleen na 5 weken kwam er een lichte metaal smaak aan, terwijl er wordt gezegd dan het langer rijpen van het bokbier de smaak beter zou moeten worden.

Doelstelling:
Volume:  90 L.
Alcoholpercentage:  8 %
Bitterheid:  25 EBU
Final gravity:  1011 kg/m3
Koolzuurgehalte:  4 gr/L

Ingredient(en:
Pilsmout = 22.07 kg.
caramunich = 1.01 kg
Haverflocken = 1.78 kg
Chocolademout = 0.51 kg

maischschema:
Inmaischen met: 89 L water
pH maisch brengen op: 5.2
Inmaischen bij: 52° C,15 min.
Rust 1 bij: 63° C,45 min.
Rust 2 bij: 72° C,15 min.
Rust 3 bij: 80° C,5 min.

Spoelen:
Verwacht hoofdwort: 17.4° Plato  = 1071 kg/m3
Benodigd spoelwater tot 3° Plato : 51 Liter
Aantal liters wort na spoelproces: 107 Liter

Aromahopgift(en):
60 gr Saaz Bloemen 3 % alfazuur Kooktijd: 15 min.

Bitterhopgift(en):
90 gr Hallertauer pallets 8 % alfazuur Perc 100 %

Na koken:
Verwacht OG: ° Plato  = 1070 kg/m3

Gistkeuzes:
Wyeast 3787

Toevoegingen:
koriander 30 gr 15 min
acacia honing 450 gr na koken

Graag wat reacties op dit recept.
Wat er eventueel nog aan verandert kan worden.

mvg
Horst

MO

Horst, mooi recept voor een flinke hoeveelheid bier. Met de Westmalle gist is een mooi bokbier te brouwen, probeer wel de vergistingstemp in je vat niet veel hoger dan 20 grC te laten worden. Je gebruikt vrij veel chocolade mout, ik zou de helft gebruiken voor een minder gebrande smaak. Ik ben persoonlijk geen fan van koriander in bockbier, welk effect wil je hier mee bereiken (bv welk commercieel voorbeeld van bokbier had je in gedachten?). tevens zou ik volmout brouwen. Daarnaast zou je de hoeveelheid caramunich (is dit 120 EBC?) kunnen verdubbelen, evt wat special B (bv 5%) toe kunnen voegen. Voor een mooie body zou je bv 30% van je pilsstort kunnen vervangen door munchener 15.

Edgar

Citaat van: MO op 14-11-2005  08:17 uIk ben persoonlijk geen fan van koriander in bockbier, welk effect wil je hier mee bereiken (bv welk commercieel voorbeeld van bokbier had je in gedachten?).

Biobok van 't IJ staat meestal krom van de koriander.

MO

dat weet ik. vind jij dat lekker?

Edgar

NIet als het kromstaat. Beperkte hoeveelheid vind ik goed passen in dit bier. Of het dan nog een Bok is, is de vraag. Waarschijnlijk niet. Een volmout is het wel.

Adrie

Ik vind hem toch altijd wat dun smaken. Waarschijnlijk is ie ver uitgegist.

Lekker of niet, herkenbaar is ie altijd wel.

Horst

Hallo MO

Citaat van: MO op 14-11-2005  08:17 uVoor een mooie body zou je bv 30% van je pilsstort kunnen vervangen door munchener 15.

De gebrande smaak ivm de chocolade mout laat in deze hoeveelheid nog te wensen over, dus wordt nog mee geëxperimenteerd.
De koriander daar ben ik zelf erg voorzichtig mee, het gaat gauw overheersen. En daarbij brouwen we meestal met zijn vieren dus wij moeten altijd een gulden middenweg vinden. We hebben eerlijkheidshalve geen voorbeeld aangenomen van een commercieel bier.
Maar je hebt wel gelijk dat het bier wat meer body nodig heeft, dus ik ga jouw voorstel voorleggen aan mijn medebrouwers.
En btw wat is special B.

mvg
Horst
 :beersmiley:

Adrie

Special B is een caramout van 350-400 EBC en wordt ook wel verkocht onder de naam Cara350. Gewoon te krijgen bij Brouwland (of een verkooppunt in Nederland.

Vergelijkbare Topics (7)

12196

Gestart door oranjeboombiertje

Reacties: 14
Gelezen: 5261

40199

Reacties: 7
Gelezen: 1517

24639

Reacties: 9
Gelezen: 5233

29057

Reacties: 18
Gelezen: 5457

34790

Reacties: 12
Gelezen: 2029

42975

Reacties: 21
Gelezen: 2388

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.