Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

[PROJECT] 'van papier tot bier'

Gestart door vandeB, 02-11-2016 15:35 u

Vorige topic - Volgende topic

vandeB

Beste wapenbroeders,

Dit draadje wil ik wijden aan mijn project 'van papier tot bier'. Mijn plan is om mijn eigen installatie te bouwen. Op papier moet het een mobiele installatie worden van drie biervaten en een 'koffer' waarop de kranen zitten, waarin zich de pomp bevindt en het ingewikkelde leidingwerk. Middels geschikte slangen wil ik 'de koffer' en vaten op elkaar kunnen aansluiten. Het geheel moet in een kwartier te verplaatsen zijn vanuit mijn kelder naar mijn tuin of in mijn auto. 's Winters zal ik hoofdzakelijk in mijn kelder brouwen, maar 's zomers wil ik ook buiten kunnen brouwen.

Hieronder een tekening van mijn installatie.

Alvast een paar vragen:
1/ Is dit een werkbare opstelling?
2/ Zit er een fout in dit schema?
3/ Overal online zie ik een soortgelijke setup met twee pompen, maar één moet toch ook lukken?
4/ Wat is het voordeel van twee pompen?

Wellicht implementeer ik ook nog een tegenstroomkoeler in 'de koffer'
5/ Hoe lang moet een slang in een tegenstroomkoeler zijn om het wort in één keer tot zo'n 20 graden af te koelen?

Verder sta ik ook open voor alle suggesties, ideeën, op- en of aanmerkingen.

Als er iets te melden is in dit project zal ik dit delen. De kans is ook vrij groot dat het project eens weken of maanden stil ligt. Dan zal ik dit draadje opdiepen uit de krochten van dit forum.

Met vriendelijke groet,
Jos  :biersmile:

Eric v B

Ik mis een paar afsluiters. De circuits van het rondpompen tijdens het maischen (vanuit je maischketel via spiraal in HLT) kloppen niet.

vandeB

Citaat van: Eric v B op 02-11-2016  16:28 uIk mis een paar afsluiters. De circuits van het rondpompen tijdens het maischen (vanuit je maischketel via spiraal in HLT) kloppen niet.

In feite heeft elk vat toch een ingang en een uitgang? In mijn tekening kun je iedere ingang of uitgang afsluiten. Door afsluiter 3 en 4 open te zetten circuleert het wort via de pomp. Of zou ik de afsluiters dichter bij de pomp moeten zetten?

SanderH

Citaat van: Eric v B op 02-11-2016  16:28 uIk mis een paar afsluiters. De circuits van het rondpompen tijdens het maischen (vanuit je maischketel via spiraal in HLT) kloppen niet.

Zoals Eric al schreef, je circuits kloppen niet. Volg de lijnen maar eens goed, dan zul je zien dat als je onderuit de maishketel komt en door de pomp heen naar de spiraal in de HLT gaat. Uit de spiraal kom je op dezelfde plaats aan als de uittrede van de maishkuip. Dus 1 van de twee kranen kan maar open staan.

Verder ontbreekt er een roerwerk of een pomp om het warme water in de HLT te circuleren, dit bevorderd de overdracht.

Kijk anders een naar de bijlage en kijk dan welk deel je eventueel in de koffer zou kunnen bouwen.

Eric v B

Citaat van: vandeB op 02-11-2016  16:56 uIn feite heeft elk vat toch een ingang en een uitgang? In mijn tekening kun je iedere ingang of uitgang afsluiten. Door afsluiter 3 en 4 open te zetten circuleert het wort via de pomp. Of zou ik de afsluiters dichter bij de pomp moeten zetten?
Misschien dat ik het niet begrijp. Volgens mij wordt het wort weggezogen uit de maischketel (onderste filterring)en vervolgens naar de spiraal gepompt, opgewarmd, via de pomp naar de bovenste ring weer in de maischketel gepompt.
Zoals het hier getekend is, staan de circuits in de maischketel en de HLT, parallel terwijl ze in mijn voorbeeld in serie zouden moeten staan.
Volgens mij moet er boven afsluiter 2 en 3 een bypass komen met een afsluiter. Tijdens het maischen zijn afsluiter 2 en 3 dicht en staat de bypass open.

vandeB

Citaat van: SanderH op 02-11-2016  17:04 uZoals Eric al schreef, je circuits kloppen niet. Volg de lijnen maar eens goed, dan zul je zien dat als je onderuit de maishketel komt en door de pomp heen naar de spiraal in de HLT gaat. Uit de spiraal kom je op dezelfde plaats aan als de uittrede van de maishkuip. Dus 1 van de twee kranen kan maar open staan.

Verder ontbreekt er een roerwerk of een pomp om het warme water in de HLT te circuleren, dit bevorderd de overdracht.

Kijk anders een naar de bijlage en kijk dan welk deel je eventueel in de koffer zou kunnen bouwen.

Ik zie wat jullie bedoelen. Terug naar de tekentafel. Bedankt voor je schema, dat maakt het wel wat duidelijker  :nut:

vandeB

Mijn installatie 2.0.

Zo zou ie moeten werken  ???
Ik heb 'de koffer' uitgerust met wat thermometers en een tegenstroomkoeler en de HLT met een roerelement. Dit wordt nog een hele klus om te bouwen. Maar ja, de weg naar het doel kan net zo aangenaam zijn als het doel zelf en brouwen doe ik ondertussen toch wel.

Maar, wat is eigenlijk het voordeel van een tweede pomp in een dergelijke opstelling?

SanderH

Hoe wil je pompen naar de kookketel en warmwater op de bostel spoelen?

vandeB

Citaat van: SanderH op 03-11-2016  16:22 uHoe wil je pompen naar de kookketel en warmwater op de bostel spoelen?

Naar de kookketel zet ik kraan 1 en 7 open en de rest dicht. Mmm inderdaad, de bostel spoelen... Dat wordt ouderwets handwerk. Water scheppen uit de HLT. Ik zie anders geen mogelijkheid, omdat de pomp dan naar de kookketel aan het pompen is. Dan is mijn vraag ook meteen beantwoord, waarom een tweede pomp noodzakelijk is  ???

Eric v B

Daarom zie ook vaak 2 pompen in dit soort installaties. Zelf heb ik een los solarpompje met een slang. Ik leg het pompje in de HLT en pomp zo het spoelwater naar de maischketel. Dat gaat prettiger dan handwerk  ;D

mbroek

Citaat van: Eric v B op 03-11-2016  17:33 uDaarom zie ook vaak 2 pompen in dit soort installaties. Zelf heb ik een los solarpompje met een slang. Ik leg het pompje in de HLT en pomp zo het spoelwater naar de maischketel. Dat gaat prettiger dan handwerk  ;D

Het pompje ziet er waterdicht uit, dus dat is echt zo. Je haalt de inlaat slang er af en kiept de pomp in het hete spoelwater? Dan is die meteen gewassen  :)

Eric v B

Citaat van: mbroek op 03-11-2016  17:48 uJe haalt de inlaat slang er af en kiept de pomp in het hete spoelwater?
Yep, tot nu toe gaat dat goed. Alleen een slang aan de perszijde van de pomp.

nembrionic

Citaat van: Eric v B op 03-11-2016  17:33 uDaarom zie ook vaak 2 pompen in dit soort installaties. Zelf heb ik een los solarpompje met een slang. Ik leg het pompje in de HLT en pomp zo het spoelwater naar de maischketel. Dat gaat prettiger dan handwerk  ;D

Hmmm... dat is een mooie truc die ik ergens anders ook nog kan toepassen. Verrekte handig!

Hoe heb je dan de stekker/stroom geregeld/waterdicht verzorgd?

Eric v B

Citaat van: nembrionic op 03-11-2016  23:36 uHmmm... dat is een mooie truc die ik ergens anders ook nog kan toepassen. Verrekte handig!

Hoe heb je dan de stekker/stroom geregeld/waterdicht verzorgd?
Pompje wordt gevoed door een 12 V adapter. Tussen de adapter en de draden van de pomp een snoerschakelaar. Draden van de pomp zijn lang genoeg zodat de schakelaar buiten de pan hangt. Zoals eerder al vermeld, het pompje is waterdicht. Doorvoer van de kabels het pompje in is ook waterdicht.

KoenWi

Citaat van: vandeB op 03-11-2016  13:14 uMaar, wat is eigenlijk het voordeel van een tweede pomp in een dergelijke opstelling?

Ik zou in ieder geval een 2e pomp toevoegen om het water in je warmwatertank te circuleren tijdens het maischen. Je moet zo'n systeem eigenlijk een beetje hetzelfde zien als een platen/tegenstroomkoeler. Op het moment dat je je koelmedium (of in dit geval, verhittingsmedium) stil zet, doet zo'n warmtewisselaar niets meer.
Dit is ook gedeeltelijk het geval bij een opstelling zoals jij hem wil bouwen. Voor de beste warmteoverdracht moeten beide vloeistoffen zich langs de spiraal bewegen voor optimale warmteuitwisseling. Dus in dit geval het wort door de spiraal en het warmwater langs de spiraal. Doe je dit niet dan zal het element wel verwarmen, maar zal een groot deel van de warmte rondom je spiraal blijven hangen.
Uiteraard zal er door convectie wel wat warmtestroming optreden, maar ik vraag me af of dat voldoende is. Zeker als je temperatuuropnemer een stukje verwijderd zit van het verwarmingselement, kan het dus zijn dat het water bij de opnemer een stuk kouder is dan rondom het element. Ook zal je veel later/langzamer zien dat de temperatuur oploopt. Dit kan dan ook tot gevolg hebben dat de temperatuur van je wort misschien wel hoger is dan je graag wilt. Om dit te voorkomen is het handig om het warme water rond te pompen.
Je kunt natuurlijk ook handmatig roeren, alleen daar blijf je mee bezig.

Hopelijk kun je wat met deze informatie.

SanderH

Citaat van: vandeB op 03-11-2016  13:14 uIk heb 'de koffer' uitgerust met wat thermometers en een tegenstroomkoeler en de HLT met een roerelement. Dit wordt nog een hele klus om te bouwen. Maar ja, de weg naar het doel kan net zo aangenaam zijn als het doel zelf en brouwen doe ik ondertussen toch wel.

Maar, wat is eigenlijk het voordeel van een tweede pomp in een dergelijke opstelling?

Een roerwerk doet dat ook, net als een pomp.
Maar zoals je kunt zien in de PDF die ik heb gestuurd kun je de tweede pomp daarvoor gebruiken zolang je aan het maischen bent. Als je gaat spoelen wordt de tweede pomp gebruikt om het spoelwater bovenop het moutbed te pompen.

mbroek

Citaat van: Eric v B op 03-11-2016  23:00 uYep, tot nu toe gaat dat goed. Alleen een slang aan de perszijde van de pomp.

Ga ik dan ook maar doen om de pomp goed schoon te maken. De draden heb ik gelukkig nooit ingekort.

vandeB

Om het proces zoveel mogelijk te stroomlijnen, toch maar een tweede pomp in mijn tekening verwerkt. Als ik dan toch aan het bouwen en investeren ben, kan zo'n pomp er ook nog wel bij. Ik kan het fout hebben, maar van deze tweede pomp wordt minder gevergd als van de eerste pomp. Toch? Voor als je er wijs uit kunt worden, zitten er fouten in deze tekening?

SanderH

Ik, persoonlijk, zou het zo maken dat je het spoelwater via de tweede pomp door de spiraal in de HLT laat lopen en dan bovenop het moutbed. Dan is de spiraal al meteen schoongespoeld met water van 80°C of hoger.

vandeB

Citaat van: SanderH op 04-11-2016  14:11 uIk, persoonlijk, zou het zo maken dat je het spoelwater via de tweede pomp door de spiraal in de HLT laat lopen en dan bovenop het moutbed. Dan is de spiraal al meteen schoongespoeld met water van 80°C of hoger.

Dat is een hele goeie! Terug naar de tekentafel. Op papier wordt het zo langzamerhand al wat.  :proost:

vandeB

Dit is hem! (Denk ik)

Stap voor stap heb ik het even uitgewerkt om te kijken of alles op papier werkt.
Zitten er nog fouten in?

1:
In de eerste stap heb ik de HLT verwarmd. Pomp II zorgt voor een gelijkmatige warmteverdeling door het water rond te pompen in de HLT. Pomp I zorgt voor het filteren van het wort en het rondpompen door de spiraal in de HLT.

2:
Verwarmd water wordt via pomp II gebruikt om het wort te spoelen. Pomp II pompt dit water via de spiraal in de HLT om deze meteen schoon te maken. Pomp I pompt het wort naar de kookketel.

3:
Tijdens het koken in de BK wordt het resterende water uit de HLT gebruikt om de MLT schoon te maken.

4:
Na het koken wordt het bier via pomp 1 door de tegenstroomkoeler gepompt. Het verwarmde water uit de tegenstroomkoeler laat ik terugstromen in de HLT. Ik kan zodoende beginnen met het brouwen van een nieuwe batch of ik kan dit water gebruiken om de leidingen en de bk schoon te maken.

5:
Met het water uit de HLT wordt de BK en de leidingen schoongemaakt.

WillemBr

Wat een geweldig project!

Paar vragen!

Hoe stuur je het element aan? Hoe stel je deze in?

Welke pompen gebruik je?

Is het niet beter om een vortex te creëren in je HLT? Zo beweegt het water evenredig langs je spiraal en is het spoelen bij schoonmaken soms effectiever =D

Maak je gebruik van sight glass door de leidingen heen?

vandeB

Citaat van: WillemBr op 09-11-2016  10:06 uWat een geweldig project!

Paar vragen!

Hoe stuur je het element aan? Hoe stel je deze in?

Welke pompen gebruik je?

Is het niet beter om een vortex te creëren in je HLT? Zo beweegt het water evenredig langs je spiraal en is het spoelen bij schoonmaken soms effectiever =D

Maak je gebruik van sight glass door de leidingen heen?

Ten eerste bestaat dit project alleen nog maar op papier en met de ervaring van één mislukte brouwsel  :proost: :nut:
Het geheel moet zo mobiel mogelijk worden, omdat ik met de zomerdag niet de hele dag in de kelder wil zitten, maar wel lekker in de tuin. Dus de opstelling moet in vier elementen te verplaatsen zijn.

Ik heb mijn oog laten vallen op deze pomp:

Hoe ik het element aanstuur? De verwarmingselement in de HLT, neem ik aan. Nog geen idee ... Het zou zo moeten zijn dat ik op de één of andere manier 55 graden ingeef en dat hij het water op die temperatuur houdt. Als iemand ideeën hierover heeft, laat maar horen...

Ik zou een motortje met mixer op de HLT kunnen plaatsen, maar ik wil het zo eenvoudig mogelijk houden en ik verwacht dat door het water rond te pompen de warmteverdeling ook constant zal zijn. Wederom, als iemand hier andere ideeën over heeft...

Een sight glass is puur cosmetisch, dus in mijn optiek overbodig. Ik hoop dat ik dit geheel voor minder dan € 700,- kan bouwen. In dat geval is een sight glass het laatste waar ik aan denk.

Serge VL

Je kan ook vb onderstaande pomp nemen dit is de zelfde als onder een Brauwmaister, eenvoudig te demonteren voor inwendige controle/reininging, magneetgekoppeld, deze motor behuizing bied nog de mogelijkheid tot regelen debiet. temperatuur geschikt van -10°C tot 110°C (afhankelijk van het medium)
2 mogelijke nadelen:  Niet zelf aanzuigend en beperkte opvoerhoogte van 1.5m
http://www.pumpendiscounter.de/ReigaGbR-p1051h290s319-Laing-ecocirc-E1-15-.html
handleiding:
http://www.profimaus.de/Onlineshop/media/files/zirkulationspumpen/16150-Bedienungsanleitung.pdf
Maar vermoedelijk kan je die ook wel in een Nederlandse winkel vinden

WillemBr

CiteerHoe ik het element aanstuur? De verwarmingselement in de HLT, neem ik aan. Nog geen idee ... Het zou zo moeten zijn dat ik op de één of andere manier 55 graden ingeef en dat hij het water op die temperatuur houdt. Als iemand ideeën hierover heeft, laat maar horen ...

Bekijk mijn post over de Inkbird!

Het experiment is nog niet voorbij maar! Ik ben bezig met optimaliseren

Misschien is het beter als je een pomp gebruikt die kokend water aankan. ''chugger pump'' bijvoorbeeld. Dan kan je kokend water door je systeem spoelen. Ik vind dit een goede manier van bacteriën weghalen en spoelen. Én mocht er in je systeem een fout zitten waardoor het water ineens gaat koken dan sloop je niet gelijk je pomp =D (denk ik)

Vergelijkbare Topics (7)

4676

Reacties: 8
Gelezen: 11705

33149

Reacties: 20
Gelezen: 4791

17566

Reacties: 29
Gelezen: 15511

31984

Reacties: 3
Gelezen: 2369

16170

Reacties: 10
Gelezen: 3897

43908

Reacties: 3
Gelezen: 683

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.