Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Welke gist zit er in de season van de Bronckhorst

Gestart door braaf, 29-10-2016 06:09 u

Vorige topic - Volgende topic

braaf

Beste allemaal.
Heeft er iemand een idee welke gist brouwerij Rodenburg gebruikt voor zijn Bronckhorster season bier.
Ik had er van de week eentje en daar zat een flink gist depot in, daaraan geen gebrek. Als iemand een idee heeft hoor ik het graag.

Jacques

Citaat van: braaf op 29-10-2016  06:09 uBeste allemaal.
Heeft er iemand een idee welke gist brouwerij Rodenburg gebruikt voor zijn Bronckhorster season bier.
Ik had er van de week eentje en daar zat een flink gist depot in, daaraan geen gebrek. Als iemand een idee heeft hoor ik het graag.

Waarom probeer je niet de gist op te kweken vanuit de fles? Als het lukt weet je zeker dat je de goede gist te pakken hebt.

En anders kun je informeren bij de brouwerij. Met een beetje geluk geven ze antwoord op jouw vraag.

Oscar

Citaat van: braaf op 29-10-2016  06:09 uHeeft er iemand een idee welke gist brouwerij Rodenburg gebruikt voor zijn Bronckhorster season bier.

Het antwoord zit in je vraag... ;)

braaf

Citaat van: Jacques op 30-10-2016  00:17 uWaarom probeer je niet de gist op te kweken vanuit de fles? Als het lukt weet je zeker dat je de goede gist te pakken hebt.

En anders kun je informeren bij de brouwerij. Met een beetje geluk geven ze antwoord op jouw vraag.
Wat voor mij belangrijk is of het een korrelgist is of een vloeibare gist.
Een korrelgist is goedkoop en niet lonend om op te kweken een vloeibare wel.

seed7

Braaf,

geheel hypothetisch,
stel het is een korrelgist,
stel het is US-05,
stel ze hebben 10 jaar geleden een pakje gekocht,
stel ze hebben die altijd hergebruikt,

Is het dan nog US-05?

Ingo

braaf

Citaat van: seed7 op 30-10-2016  08:48 uBraaf,

geheel hypothetisch,
stel het is een korrelgist,
stel het is US-05,
stel ze hebben 10 jaar geleden een pakje gekocht,
stel ze hebben die altijd hergebruikt,

Is het dan nog US-05?

Ingo
Ik zou zeggen van wel. Tenzij een gist kan muteren naar een afwijkende gist.
Wat denk jij ?

Chilobrachys

Citaat van: braaf op 30-10-2016  09:44 uIk zou zeggen van wel. Tenzij een gist kan muteren naar een afwijkende gist.
Wat denk jij ?

Mutaties bij duizenden delingen zijn niet echt ondenkbaar...

seed7

Citaat van: braaf op 30-10-2016  09:44 uIk zou zeggen van wel. Tenzij een gist kan muteren naar een afwijkende gist.
Wat denk jij ?

De gist is niet meer "het zelfde" als in het pakje zat/zit. Er kan in die tijd van alles gebeuren, lichte mutatie(s) die zorgen voor een verdeling in meerdere nauw verwante stammen etc. Misschien is er wel een contaminatie met een andere gist opgetreden zonder dat de een de ander overheerst, misschien wat wilds...?

Als ze bij ieder brouwsel een nieuw pak korrels gebruiken, dan is de kans wel heel erg groot dat wat er in jou pakje zit het zelfde is.

Ingo

braaf

Ik ga de gist uit een flesje maar opkweken dan. Dan heb ik in ieder geval de juiste te pakken.

Albertus

Citaat van: braaf op 30-10-2016  10:35 uIk ga de gist uit een flesje maar opkweken dan. Dan heb ik in ieder geval de juiste te pakken.

Als ze tenminste geen bottelgist gebruiken. :idea:

Bert

braaf

Citaat van: Albertus op 30-10-2016  10:53 uAls ze tenminste geen bottelgist gebruiken. :idea:

Bert
Ik zag wel dat er een flinke laag gist in zat.

Albertus

Citaat van: braaf op 30-10-2016  10:54 uIk zag wel dat er een flinke laag gist in zat.

Dan weet je helaas nog niet of dat wel of geen bottelgist is.

Bert

braaf

Citaat van: Albertus op 30-10-2016  12:06 uDan weet je helaas nog niet of dat wel of geen bottelgist is.

Bert
Nee dat is waar.
Het was wel een  vrij vlokkerige depot.
En ik dacht dat bottelgist wat plakkerig was.

Oscar

Citaat van: Albertus op 30-10-2016  12:06 uDan weet je helaas nog niet of dat wel of geen bottelgist is.

Geen bottelgist!  ;) :brouwen:

Juindorper

Bottelgist heb je maar een beetje van nodig.
Dus als er een flink gistdepot in zit dan kun je er wel van uitgaan dat het de originele gist is.

JAVAL

Steve Gammage, de brouwer van Rodenburg, heeft mij vorig jaar verteld dat hij uitsluitend vloeibare gisten gebruikt.

Jaap

braaf

Citaat van: JAVAL op 30-10-2016  20:52 uSteve Gammage, de brouwer van Rodenburg, heeft mij vorig jaar verteld dat hij uitsluitend vloeibare gisten gebruikt.

Jaap
Als ik dan alle reacties bij elkaar optelt kom ik tot de conclusie dat ik het gist depot ga opkweken. Bedankt allemaal voor het meedenken

Mthijs

Al een wat ouder topic, maar toch een vraag...
Bronckhorster brouwt uitstekende bieren, heb er diverse van ze geproefd en steeds ben ik zeer onder de indruk.

Weet iemand of ze een soort basisgist gebruiken, zoals bijv. de trappisten doen? Of voor verschillende bieren en -stylen ook verschillende giststammen? Ik meen namelijk wel iets overeenkomstig te proeven in de bieren. Zou best eens de gist kunnen zijn.

Jacques

Citaat van: Mthijs op 04-08-2017  23:52 uAl een wat ouder topic, maar toch een vraag...
Bronckhorster brouwt uitstekende bieren, heb er diverse van ze geproefd en steeds ben ik zeer onder de indruk.

Weet iemand of ze een soort basisgist gebruiken, zoals bijv. de trappisten doen? Of voor verschillende bieren en -stylen ook verschillende giststammen? Ik meen namelijk wel iets overeenkomstig te proeven in de bieren. Zou best eens de gist kunnen zijn.

Je kunt het Steve vragen per mail. Niet geschoten is altijd mis.

Vergelijkbare Topics (7)

14476

Reacties: 46
Gelezen: 16221

1356

Gestart door Fons

Reacties: 4
Gelezen: 9216

26979

Reacties: 28
Gelezen: 10894

6159

Gestart door Hopmans

Reacties: 12
Gelezen: 4157

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.