Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Bier komt uit fles ondanks goede SG waarden

Gestart door wilbert boon, 18-09-2016 20:28 u

Vorige topic - Volgende topic

wilbert boon

Hier een eerste post van mij, ik kon het antwoord niet vinden in dit toch al omvangrijke forum

Met een vriend brouwen we 2 vaste bieren een Saison en een IPA.

Nu hebben we bij beide bieren het probleem dat we zeer weinig bottelsuiker moeten gebruiken, anders komt  het bier bij kamertemperatuur omhoog.

Als gist gebruiken we voor de Saison de T-58. Bij de IPA de US-05.

Temperatuurschema: Eerste week houden we het op 24 graden, 2 weken daarna circa 20 graden, dan bottelen op 20 graden. We maken op dit moment geen verschil tussen de IPA en de Saison in temperatuur.

Bottelen moeten we op dit moment met circa 2 gram per liter doen, anders kruipt het na enkele weken toch langzaam omhoog.

SG bij de Saison is 1062 bij begin tot 1010 bij bottelen.
SG bij de IPA is 1053 bij begin en circa 1008 bij bottelen

Hebben jullie suggesties wat het probleem kan zijn?

JanEric

Maak je je flesjes goed schoon? Een gusher kan de oorzaak zijn van verontreinigde flessen.

wilbert boon

Het zijn nieuwe flessen, dat sluiten we eigenlijk wel uit. Bij andere brouwsels hebben we het ook niet in dezelfde flessen.

Erik Z

Sluiten jullie flessen wel goed af? Bij mij is vanmorgen een fles geƫxplodeerd. Ik was zelf niet thuis, het moet een flinke knal zijn geweest want het glas ligt echt overal. De hals van de fles met kroonkurk is 4 meter weggeschoten. Ik had het op 10 september gebotteld met 8 gram per liter. Ik heb de andere flessen afgedekt met handdoeken, ik durf ze niet aan te raken.
Ik denk dus dat jullie probleem het afsluiten is, niet de druk.

William

De Saison is bij SG 1010 zeker nog niet uitvergist.

Welke gist gebruik je bij de IPA en zit daar suiker in de stort?

Hoe smaken de bieren?

mbroek

Citaat van: William op 18-09-2016  20:58 uDe Saison is bij SG 1010 zeker nog niet uitvergist.

Welke gist gebruik je bij de IPA en zit daar suiker in de stort?

Hoe smaken de bieren?

Saison is met T-58 William, dan is 1010 nog zo gek niet. Als het nou Belle Saison was..

@wilbert, als je nu het sg meet vanuit een flesje, wat is dan het SG?

William

Citaat van: mbroek op 18-09-2016  21:44 uSaison is met T-58 William, dan is 1010 nog zo gek niet. Als het nou Belle Saison was..

Ah, overheen gelezen :)

Als je het bier een dag of langer koelt en dn koud opent komt het dan ook uit de fles?

wilbert boon

Flessen sluiten volgens mij wel goed, dat is het probleem  niet. Druk blijft er ook wel lekker op.

Ik heb de SG uit de fles nog niet gemeten, dat zal ik eens doen.

In beide recepten hebben we geen suiker in het recept zitten.

Als we het bier koud zetten en dan openen, is het effect inderdaad wel een stuk minder. Maar ik heb het idee als we het  2 maanden later doen, dat het dan ook erger is. Alsof het proces steeds langzaam blijft doorgaan. Ik zou denken dat op een bepaald moment de suikers op zijn, zodat de  druk ook niet verder toeneemt.

mbroek

Citaat van: wilbert boon op 18-09-2016  21:55 uIk heb de SG uit de fles nog niet gemeten, dat zal ik eens doen.

Als we het bier koud zetten en dan openen, is het effect inderdaad wel een stuk minder. Maar ik heb het idee als we het  2 maanden later doen, dat het dan ook erger is. Alsof het proces steeds langzaam blijft doorgaan. Ik zou denken dat op een bepaald moment de suikers op zijn, zodat de  druk ook niet verder toeneemt.

Daarom is het ook nuttig het bier uit de flessen te meten (en op te drinken), en over een week of wat weer eens. Alleen dan weet je zeker dat de vergisting nog doorgaat in de flessen.

Bewaar je de flessen wel rechtop?

Haagse Wouter

Infectie kan het ook zijn.
Heb een keer gehad dat er een lichte infectie in zat. Aardig zuur bier en bij openen ging het hele flesje eruit. Ben ik even blij dat bier niet vlekt op tapijt.

tdp

Citaat van: Haagse Wouter op 19-09-2016  09:19 uInfectie kan het ook zijn.
Heb een keer gehad dat er een lichte infectie in zat. Aardig zuur bier en bij openen ging het hele flesje eruit. Ben ik even blij dat bier niet vlekt op tapijt.

Een stout kan wonderen verrichten hoor ;)

wilbert boon

We hebben wel manometer op de flessen staan. Die zien we ook iets oplopen.

Er is alleen niet altijd een direct verband tussen 'omhoog kruipen' en de druk in de fles.

Eerste stap wordt in elk geval elke week even de SG bepalen

wilbert boon

We hebben wel wat testjes gedaan met bottelsuiker.

Testen gedaan met 2, 4 en 6 gram per liter.

Nu zie ik bij 2 en 4 gram bij de flessen een troebele bovenkant, met wat condens in de fles. Lijkt wat bovenin de fles te drijven.

Bij de 6 gram flessen zie ik dat probleem niet. Komt nu ruim een week niet omhoog en mooie schuimlaag.

Bij 4 gram komt het bier niet omhoog, maar zie ik wel de dode gistcellen vanaf de bodem direct omhoog komen, waardoor het bier zeer troebel wordt.

Vergelijkbare Topics (7)

28455

Gestart door homoeccentricus

Reacties: 12
Gelezen: 4994

18880

Reacties: 9
Gelezen: 2892

38158

Reacties: 2
Gelezen: 1267

31532

Reacties: 2
Gelezen: 1144

23050

Gestart door Woozl

Reacties: 9
Gelezen: 3282

7280

Reacties: 26
Gelezen: 9182

13-09-2007 11:25 u
door den_organolept
4803

Reacties: 8
Gelezen: 3826

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.