Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Recept APA, eerste keer tuinhop (Cascade)

Gestart door PrinsHeerlijk, 07-09-2016 18:50 u

Vorige topic - Volgende topic

PrinsHeerlijk

Nog even en dan ga ik de Cascade tuinhop oogsten (eerste oogstjaar, enorm veel bellen).  :proost: Voor deze hop heb ik onderstaand recept bedacht.

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptAPA
KenmerkV1
Brouwdatum15-9-2016
BiertypePale Ale (American)
Aantal liters10
Gewenst begin SG1049 (5,1 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement65,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater17,4 liter
Maischdikte4,1 l/kg
Maischwater10,7 liter
Spoelwater5,8 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur33 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid38 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC93,0 %2418 gr3 EBC
Caramünch type 25,0 %130 gr110 EBC
Cara-aroma 22,0 %52 gr350 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Cascade7,0 %15 gr20 minuten18 EBU
Saaz (CZ)2,7 %20 gr90 minuten17 EBU
Cascade7,0 %5 gr10 minuten4 EBU

OpmerkingenTuinhop gebruiken voor aromagift?

Bij natte hop: 15*5= 75 gram natte Cascade
Bij droge hop: 15 gram Cascade

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortSafale US-05
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
167°C60 minuten4,1 l/kg
278°C5 minuten4,1 l/kg

Omdat ik het alfazuur van de Cascade niet goed kan inschatten wil ik Saaz gebruiken als bitterhop, en Cascade voor het hoparoma. Ik las op het forum dat natte hop over het algemeen 5x zwaarder is dan gedroogde hop, vandaar de opmerking. (klopt dit?)

Graag zou ik jullie reacties/verbeteringen horen!  :biersmile:

RienP

Ik zou nog een vlamuit van 2 gram/liter en een koudhop van 4 gram/ liter toevoegen. Gewichten op basis van droge hop, dus als je verse hop gebruikt, inderdaad met een factor 5 verhogen.

Eric v B

Zonde van de Saaz. Ik zou deze vervangen door een hop met een hoger alfazuurgehalte. Als je meer Cascade hebt zou ik hier Cascade gebruiken en dan uiteraard iets minder om toch op de 38 IBU uit te komen.

PrinsHeerlijk

Bedankt voor de reacties! Dit is nu het plan:

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptTuinhop APA
KenmerkV1
Brouwdatum15-9-2016
BiertypePale Ale (American)
Aantal liters15
Gewenst begin SG1049 (5,1 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement65,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater23,8 liter
Maischdikte4,1 l/kg
Maischwater15,9 liter
Spoelwater5,8 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur33 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid35 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC93,0 %3603 gr3 EBC
Caramünch type 25,0 %194 gr110 EBC
Cara-aroma 22,0 %77 gr350 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Cascade7,0 %33 gr5 minuten9 EBU
Cascade7,0 %20 gr90 minuten28 EBU

OpmerkingenTuinhop (Cascade, 2016) gebruiken. In totaal 53 gram.

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortSafale US-05
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
167°C60 minuten4,1 l/kg
278°C5 minuten4,1 l/kg

Opmerkingen-

Ik twijfel nog over koudhoppen. Ook twijfel ik over die 5 minuten hopgift, maakt het uit als dit de vlamuit hop zou worden? En hoe gaat het met de 5-min hop tijdens het koelen? Het lijkt me dat dan ook nog bitterstoffen vrijkomen?  :-\

William

Je gebruikt de Cascade nu ook als bitterhop.

Ik zou het a-zuur gehalte wat lager instellen. Ik heb van dezelfde moederplant een aantal jaren geoogst en schat in dat het niet veel meer dan 4% a-zuur is (hoewel het wel weer van het terroir afhankelijk is). Waarom niet met een andere hop het aantal IBU beter vastleggen? Nu loop je risico op een weinig bitter bier.

PrinsHeerlijk

Hmm goeie. Plant heeft op de noordkant gestaan maar er kwam wel echt zeer ''vet'' lupuline vanaf en ik lees hier vaak dat je van de hogere kant uit moet gaan. Graag zou ik enkel met de tuinhop werken, maar ik heb ook nog 30g Cascade 7% van Brouwmarkt in de vriezer liggen, die maar gebruiken als bitterhop? Of toch gokje nemen?  :degroeten:

William

Het kan best zijn dat ie het bij jou beter doet.

Eventueel van beide 3 gram (droog) in 500 ml water / suikerwater koken (30 minuten) dan weer aanvullen met water tot 500 gram en dan proeven.

PrinsHeerlijk

Citaat van: William op 15-09-2016  23:59 uHet kan best zijn dat ie het bij jou beter doet.

Eventueel van beide 3 gram (droog) in 500 ml water / suikerwater koken (30 minuten) dan weer aanvullen met water tot 500 gram en dan proeven.

Dit heb ik vandaag gedaan, dit was een bittere beproeving! ;)
Beide soorten hop, de commerciële 7% Cascade van Brouwmarkt en de tuincascade waren zeer bitter. Na blind proeven op diverse momenten van de dag ben ik tot de conclusie gekomen dat de tuinhop iets minder bitter was dan de andere. Ik ga in dit recept mikken op 6% alfazuur, was echt bijna even bitter.  :degroeten:

William

Citaat van: PrinsHeerlijk op 16-09-2016  21:56 uDit heb ik vandaag gedaan, dit was een bittere beproeving! ;)

Sorry - bij 3.5% a-zuur was het te doen geweest. Maar blijkbaar doet de Cascade het bij jou beter dan bij mij wat betreft a-zuur.

PrinsHeerlijk

Citaat van: William op 16-09-2016  22:14 uSorry - bij 3.5% a-zuur was het te doen geweest. Maar blijkbaar doet de Cascade het bij jou beter dan bij mij wat betreft a-zuur.

Ah op die manier. Ja het was wel even een ingewikkeld experiment. Ik heb het water gekookt, hop er toen tegelijk bij beide pannen erbij gedaan en toen 30 min laten koken, vervolgens beide afgekoeld en door zeef in jampotten gedaan, deze eerst geproefd zonder er suiker bij gedaan te hebben en daarna bij beide een even groot schepje suiker, en zo verder totdat de smaak van de tuinhop het snelste zoet smaakte. Zat nog steeds dicht bij elkaar dus vandaar dat ik mik op 6%. Ik laat in dit draadje weten hoe dit bier verder gaat aflopen, zondag brouwdag! :brouwen:

Herman

Ik brouw zelf bij nieuwe tuinhop een minibrouwsel en schat de bitterheid in na proeven. Dan kan ik toetsen of mijn aanname er ver naast zit of niet.

PrinsHeerlijk

Het brouwen ging goed! Een rendement van 74% gehaald ipv. 65%. Inmiddels zit alles in het gistvat, wachten tot de eerste blupjes!  :brouwen: Hier nog een foto van het maischen (met mijn jas als isolatiedeken).  8)

Vergelijkbare Topics (7)

16231

Reacties: 32
Gelezen: 10759

27835

Gestart door Paulk

Reacties: 1
Gelezen: 1419

686

Reacties: 8
Gelezen: 9844

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.