Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Sarah bier - lichte blonde

Gestart door Jepke, 06-09-2016 09:35 u

Vorige topic - Volgende topic

Jepke

Hallo allemaal,

Ik zou graag eens jullie mening en tips horen voor het volgende recept. Mijn vrouw wordt in november 50 en ik zou voor het feest een lekker fris blond bier brouwen wat niet te zwaar is zodat ook de dames het lekker vinden. En het moet natuurlijk een beetje lekker doordrinken dus niet een al te zware body hebben.

Ik wil het brouwsel tevens gebruiken om eens met alternatieve hopgift methodes te experimenteren. Vandaar het maisch hoppen en de first-wort hopgiften.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk024
Naam receptSarah bier (lichte blonde)
Brouwdatum10-01-2016
BiertypeBlond
Volume21.0 l
Begin SG1.053 SG
Berekende kleur (Morey)11 EBC
Berekende bitterheid (Rager)27 IBU
Brouwzaalrendement75.0 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
[row][row]
HoeveelheidIngrediënt
19.19 lMill - Thuis na waterontharder6.45 mlMelkzuur9.81 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
13 mg/l3 mg/l107 mg/l213 mg/l57 mg/l0 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3.967 kgPilsmoutDingemans3 EBC80.0 %
0.496 kgCara-pilsWeyermann4 EBC10.0 %
0.250 kgBiscuitDingemans50 EBC5.0 %
0.248 kgRietsuikerAlbert Heijn3 EBC5.0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62.0 °C1 min.20 min.4.1 l/kg
Alfa-amylaserust72.0 °C15 min.30 min.4.1 l/kg
Uitmaischen78.0 °C10 min.5 min.4.1 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
44.0 gStyrian Goldings (3.0%)bellen2.9%first wort hop17.2 IBU
37.9 gStyrian Goldings (3.0%)bellen2.9%maischhop9.5 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
20.00 gSinaasappelschil, bitterspecerijkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
11.0 gSafBrew Ale (S-33)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting19.0 °C
Max. temp. hoofdvergisting20.0 °C
Eind temp. hoofdvergisting20.0 °C
Eind SG hoofdvergisting1.016 SG
Temp. nagisting22.0 °C
Temp. lagering3.0 °C

Jacques

Ziet er goed uit.

Als het een bier moet worden dat veel vrouwen lekker vinden zou ik de bitterheid verder verlagen na zo'n 20 à 22 EBU.

Jepke

Bedankt Jacques. Heb een beetje gegokt voor wat betreft de bitterheid vanwege de niet - standaard hop toevoegingen. Ik ben voor het maisch hop gedeelte uitgegaan van 50% extra en vier de first wort hop 10% extra maar als BrouwHulp hier al rekening mee houdt ga ik het verlagen want ik wilde inderdaad een wat lagere bitterheid.

DLB

Of misschien wat extra carapils voor iets meer restsuikers als tegenhanger voor het bittere.
Wij hebben een recept dat hier redelijk op lijkt (andere hop en geen schillen) en die is lekker zoet met een hoppig maar niet bitter karakter.

Jepke

Nou, het recept uiteindelijk op 17 september gebrouwen. Niet helemaal mijn volumes gehaald maar wel een iets hoger start SG dus toch een goed rendement (78,9%) dus à la. De vergisting kwam meteen goed op gang maar na een dag of 6 'maar' gezakt tot 1.022. Een dag later hetzelfde dus toen overgeheveld en vat naar 22°C. Een kleine week later toch nog een paar puntjes gezakt naar 1.020 maar dat lijkt het eindstation te worden. Maar liefst 6 punten verwijderd van het geschat eind SG.

Nu ben ik toch weer een beetje bang dat als ik over een paar dagen ga bottelen met (door BrouwHulp geadviseerd) 6 gr/L suiker ik straks weer met gushers kom te zitten.

Adviezen, iemand?

Juindorper

De S-33 is niet zo'n doorgister. Ik zie dat je behoorlijk wat carapils en een zoet maischschema hebt gebruikt dus ik verwacht niet dat je SG nog verder gaat zakken. Gewoon bottelen dus met de geplande hoeveelheid suiker.

Jepke

Hmm, wil ik net van bottelen zie ik dit:

Heb ik nou vetdikkeme weer een kaaminfectie te pakken?

Jepke

Jepke

Kleur en smaak zijn eigenlijk niet zo slecht maar geur is minder

Jacques

Citaat van: Jepke op 05-10-2016  19:41 uHmm, wil ik net van bottelen zie ik dit:

Heb ik nou vetdikkeme weer een kaaminfectie te pakken?

Lijkt er veel op...

Jepke

Dus bottelen is zinloos?

Jacques

Citaat van: Jepke op 05-10-2016  21:18 uDus bottelen is zinloos?

Dat is een keuze die je zelf dient te maken.

Jepke

Citaat van: Jacques op 05-10-2016  21:19 uDat is een keuze die je zelf dient te maken.

Nou Jacques, verklaar je nader. Ik dacht dat een kaaminfectie einde oefening betekende, maar bedoel je dat er tóch nog een kans is dat er na bottelen een drinkbaar bier ontstaat?  :weetniet: Want dan zou ik het er morgen alsnog op wagen. Weggooien kan altijd nog maar ik wil wel weten of het een reële kans heeft.

Jacques

Je schrijft zelf
Citaat van: Jepke op 05-10-2016  20:32 uKleur en smaak zijn eigenlijk niet zo slecht maar geur is minder

Een kaaminfectie hoeft geen vreselijk slecht smakend bier op te leveren. Wel is het bier meestal niet top. Vooral de body is vaak minder.

Jepke

Nou dan ga ik er toch maar voor morgenavond. Het is 'maar' 18 liter dus daar ben ik nog wel een keertje mee klaar. Is me de tijdsinvestering nog wel waard.

tdp

Lijkt inderdaad op kaam. Heb het zelf 1x wel gebotteld, 1x heb ik het door het riool gespoeld, maar dit was meer omdat ik ook aan het klooien was met dit bier. Voorzichtig onder de kaam hevelen, en laatste gedeelte niet bottelen. Weggooien kan ook na 2 maand nog. Daarbij staat 18 liter niet direct in de weg ;)

Groet,

Jepke

Nou, toch maar gebotteld vanavond. Over een week maar al vast eentje proeven. Kijken hoe de smaak zich ontwikkeld.

Jepke

Nou, met de smaak is na een week en ook na twee weken nog gewoon ok. Zelfs op de proef sessie van ons gilde nam niemand een afwijkende smaak waar. Dus blij dat ik het niet weggespoeld heb zeg!

Been wel benieuwd naar de smaakontwikkeling de komende weken. Maar over drie weken is het feest waarvoor ik het heb gebrouwen dus misschien gaan ze dan wel op.

tdp

Jacques

Citaat van: Jepke op 28-10-2016  10:46 uNou, met de smaak is na een week en ook na twee weken nog gewoon ok. Zelfs op de proef sessie van ons gilde nam niemand een afwijkende smaak waar. Dus blij dat ik het niet weggespoeld heb zeg!

Ben wel benieuwd naar de smaakontwikkeling de komende weken. Maar over drie weken is het feest waarvoor ik het heb gebrouwen dus misschien gaan ze dan wel op.

Een kaaminfectie hoeft niet een super slecht bier op te leveren zoals ik schreef.

Maar mogelijk was het geen kaam dat op je bier dreef maar een laagje "gewone" gist. Altijd wat lastig in te schatten vanaf een foto.

Vergelijkbare Topics (7)

36917

Gestart door Putter

Reacties: 6
Gelezen: 1620

7299

Reacties: 18
Gelezen: 8806

40582

Gestart door jorgvde

Reacties: 5
Gelezen: 1214

29409

Reacties: 27
Gelezen: 8820

12722

Reacties: 17
Gelezen: 4924

44456

Reacties: 10
Gelezen: 572

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.