Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Recept met onbekende (wilde?) hop

Gestart door Jeroen D, 04-09-2016 22:51 u

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen D

Goedenavond allemaal,

Onze buren hebben een onbekende hopplant al jaren in hun tuin. Geef elk jaar mooie bellen en ze vinden het prachtig, maar doen er verder niks mee.

Nu dacht ik, beginnende brouwer (63 liter so far), dat het een leuk experiment was om een biertje mee brouwen (burendag 24 september hè ;-) )

Is er een bepaalde manier of regel mbt onbekende hopsoorten in een recept? Is het "not-done" of maakt het allemaal niks uit in de zin van "het is maar een experiment"?

Ik brouw zelf met name met pale ale mout en een hoppige toets. Het lijkt me leuk om de buren eens te laten proeven hoe hun hop smaakt.

Ik ben per se op zoek naar een kant-en-klaar recept (though alles is welkom), maar eerder naar wat tips en advies om het geheel te sturen.

Haagse Wouter

Ik zou er zelf gokken dat het northern brewer is. Dit is namelijk degene die je meestal in het tuincentrum verkocht ziet (Nordbrau).
Maar ja, dat is puur een gok dus.

Je kan in elk geval door de bellen te vergelijken met foto's van soorten een indicatie krijgen van welke hopsoort het is.

Ben je voor burendag niet iets te laat dan :p. In 20 dagen is je hergisting op fles nog niet af.

Jeroen D

Citaat van: Haagse Wouter op 04-09-2016  22:58 uIk zou er zelf gokken dat het northern brewer is. Dit is namelijk degene die je meestal in het tuincentrum verkocht ziet (Nordbrau).
Maar ja, dat is puur een gok dus.

De hop is zelf opgekomen. Ze hebben het niet zelf gekocht. En bij geen andere buren is een hopplant. Heel frappant (goed woord).
Northern brewer. Zou mooi zijn, die gebruik ik nu ook wel eens in mijn recept.

Zijn er mensen die een hopbel kunnen herkennen als soort?? Dan plaats ik een fotootje.

Haagse Wouter

Citaat van: Jeroen D op 04-09-2016  23:02 uZijn er mensen die een hopbel kunnen herkennen als soort?? Dan plaats ik een fotootje.

http://www.usahops.org/userfiles/file/HGA%20BCI%20Reports/HGA%20Variety%20Manual%20-%20English%20(updated%20March%202011).pdf

Of hier https://ychhops.com/varieties

Bij die eerste staan blijkbaar niet overal foto's bij zie ik.

Je kan hier is kijken. Misschien dat je dan een indicatie hebt?

Edwarff

Ik heb vorig jaar precies het zelfde gedaan. Eenvoudig recept gekozen.

In mijn geval viel het alles mee. Nog steeds geen idee welke hop het is, maar we gaan er dit jaar weer mee brouwen.

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI G6-L11 met Tapatalk

Johannesdeloper

Ik heb vorig jaar een ipa met hop uit een park in Heerhugowaard gebrouwen http://www.brewersfriend.com/homebrew/recipe/view/356333/heer-hugo 
Ik heb Centennial als bitterhop gebruikt en Amarillo en de wilde hop als aromahop.
De wilde hop was eigenlijk maar een extraatje.

Oscar

Citaat van: Jeroen D op 04-09-2016  22:51 uIk brouw zelf met name met pale ale mout en een hoppige toets.

En daar heb je je recept :-)  100% palemout en flink wat tuinhop... :brouwen:

Jeroen D

Bedankt voor alle reacties!

Als het zover is plaatst ik wel een foto van de hop.

En inderdaad is het niet voor burendag af, maar dacht rond die tijd misschien te oogsten onder het mom van ;-)

Bedankt!

Brouwers

Ik had begrepen dat er ook sierhoppen op de markt zijn. Deze geven geen/nauwelijks bitterheid en smaak. Beetje zonde om een bier mee te maken met de hop als er geen smaak en bitterheid aan zit. Makkelijkste manier om te testen is even een hopthee maken met enkele hopbellen.

Jeroen D

Citaat van: Brouwers op 05-09-2016  13:33 uIk had begrepen dat er ook sierhoppen op de markt zijn. Deze geven geen/nauwelijks bitterheid en smaak. Beetje zonde om een bier mee te maken met de hop als er geen smaak en bitterheid aan zit. Makkelijkste manier om te testen is even een hopthee maken met enkele hopbellen.

Dat is inderdaad ook wel een goeie tip. Hoe zou de thee moeten smaken? Bitter en hoppig zeker? ;-)

EvdBroek

Ik zou eerst eens kijken of er wat geel poeder in de hopbellen zit. Als dit het geval is heb je hop die je kunt gebruiken, zit er geen geel poeder in dan zou ik er mijn batch niet aan wagen want dan heb je sierhop

Anton

Ook ik gebruik regelmatig wilde hop. Hier in de Achterhoek is de hop zowel bitter als aromatisch.
ik gebruik het als aromahop, soms naast een andere.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.