Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Brouwen met rozemarijn

Gestart door Duffie77, 03-09-2016 03:47 u

Vorige topic - Volgende topic

Duffie77

Hallo,

Deze vakantie in Spanje een lekker blond bier gedronken op basis van rozemarijn en rozemarijn-honing (La Socarrada). Het is een biertje dat lekker bij een maaltijd gaat (bvb grillades), maar zeker niet om een ganse avond van te drinken. Daarvoor is de smaak een beetje te specifiek.

De rozemarijn-honing heb ik al aan de haak kunnen slaan, de verse rozemarijn groeit in mijn kruidentuin. Alleen... vind ik maar heel weinig informatie over hoeveel rozemarijn ik moet/mag/kan gebruiken en hetgeen ik vind is zeer uiteenlopend (gaande van 5 g tot 23 g voor een brouwsel van 23 liter).

Heeft er iemand ervaring of goede raad alvorens ik mij in het onbekende begeef?

Ikzelf dacht wat te experimenteren met gekookt water en rozemarijn om te zien hoeveel rozemarijn ik moet toevoegen om de gewenste smaak te krijgen.... Maar als iemand de kant-en-klare oplossing ter beschikking heeft ;-)

Dank bij voorbaat!

Bram86

Ik zou een bestaand blond biertje kopen in de stijl waarin jij wilt brouwen en daar dan kleine, gewogen hoeveelheden aan toevoegen. Wanneer je op de gewenste smaak zit kun je de aantallen door gaan berekenen naar het recept dat je wilt maken.

Underdike

Citaat van: Bram86 op 03-09-2016  08:26 uIk zou een bestaand blond biertje kopen in de stijl waarin jij wilt brouwen en daar dan kleine, gewogen hoeveelheden aan toevoegen. Wanneer je op de gewenste smaak zit kun je de aantallen door gaan berekenen naar het recept dat je wilt maken.

De aroma's zullen tijdens kook en gisten zeker gedeeltelijk veranderen of vervliegen... dus dit zal dan toch niet werken, of in ieder geval geen harde data opleveren ?
Bij "Basic Brewing" (podcast) geleerd dat als je meerdere percentages in andere recepten vind, dat je dan de eerste keer gewoon in het midden moet gaan zitten, en van daaruit verder experimenteren...

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.