Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

IPA: eerste eigen recept

Gestart door piggehh, 31-08-2016 21:59 u

Vorige topic - Volgende topic

piggehh

Hallo forumleden,

Na 2 experimenten met moutpakketten, wil ik mijn eerste brouwsel volgens recept gaan maken. Het idee is om een IPA te maken volgens redelijk eenvoudig recept. Dit wil zeggen:

- 1 staps maischschema
- single hop

Onderstaand recept heb ik voor ogen. Kunnen jullie hier eens op schieten?

Basis------------------------------------------------------------------

Biertype                  : India Pale Ale
Aantal liters             : 19
Gewenst begin SG          : 1058 (6,3 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement        : 70.0%

Algemeen---------------------------------------------------------------
Totaal benodigd brouwwater: 28,80 liter
Maischdikte               : 4,20 l/kg
Maischwater               : 22,45 liter
Spoelwater                : 6,35 liter
Kooktijd                  : 60 minuten
Berekende kleur           : 21 EBC
Berekende bitterheid      : 68 EBU

Mout storting----------------------------------------------------------
Caramelmout 120               2,9 %          0,156 kg       130 EBC                                                                           
Pale ale mout                    97,1 %         5,192 kg       5 EBC                                                                                 

Massa hop--------------------------------------------------------------
Citra              12,0 %    29 gr          60 Min.        46 EBU                                                                 
Citra              12,0 %    24 gr          25 Min.        27 EBU                                                                 
Citra              12,0 %    43 gr          Koud hop       0 EBU                                                                 

Gist-------------------------------------------------------------------
Gistsoort                 : Mangrove Jack's M44 US Westcoast

Maischschema-----------------------------------------------------------

Stap 1: 67°C      60 Min.      4,2 l/kg
Stap 2: 78°C      10 Min.      4,2 l/kg

RienP

Bij een begin SG van 1058 zou ik iets lager in de bitterheid gaan. 50-60IBU of zo.
Verder meer hop naar het einde schuiven. Dan hou meer smaak een aroma over en bovendien zakt je IBU dan ook automatisch. Verder aanvullen met een stevige dosis bij vlamuit en de koudhop ophogen naar minimaal 4 gram/liter.

Het is een IPA: niet te zuinig zijn met de hop.

piggehh

Citaat van: RienP op 31-08-2016  22:17 uBij een begin SG van 1058 zou ik iets lager in de bitterheid gaan. 50-60IBU of zo.
Verder meer hop naar het einde schuiven. Dan hou meer smaak een aroma over en bovendien zakt je IBU dan ook automatisch. Verder aanvullen met een stevige dosis bij vlamuit en de koudhop ophogen naar minimaal 4 gram/liter.

Het is een IPA: niet te zuinig zijn met de hop.
Wat versta je onder 'een flinke dosis' wat betreft vlamuit hop?

RienP

Minimaal 2 gram/liter.
Ik ben redelijk royaal geweest met de hop in dit recept: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,31900.0.html

Je kan zover gaan met een IPA als je wil. Bedenk altijd wel dat bitterheid niet een doel op zich is voor een IPA, maar een bijkomstigheid van de grote hoeveelheid hop. Probeer je hopschema op zo`n manier samen te stellen dat je maximale hoeveelheid hopsmaak en aroma krijgt, maar dat je toch je bitterheid een beetje in de hand houdt.

De Rentmeester

Ik zou iets meer spoelwater gebruiken en bij het maischen het beslag iets dikker 3 a 3,5 liter water op 1 kg mout maken. Het rendement verbetert, alcoholgehalte stijgt iets daardoor zodat je iets meer bitterheid in je bier mag hebben.

Battum80

Wordt vast een lekker bier. Ik zou voor 40 EBU gaan bij de 60 min hopgift, dan 2 gram per liter op 10 min, 2 gram per liter in de wirlpool en 3 gram per liter koudhop

piggehh

Ik heb het aantal liter iets aangepast, de hopgiften iets verdeeld en vlamuit hop toegevoegd.

Is dit een verbetering? Qua hoeveelheid spoelwater zit in qua materiaal echt op 5 liter, vandaar deze hoeveelheid.

Basis------------------------------------------------------------------
Naam recept               :  IPA #1
Biertype                     : India Pale Ale
Aantal liters                 : 16
Gewenst begin SG          : 1060 (6,5 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement        : 70.0%

Algemeen---------------------------------------------------------------
Totaal benodigd brouwwater: 25,5 liter
Maischdikte               : 4,4 l/kg
Maischwater               : 20,50 liter
Spoelwater                : 5 liter
Kooktijd                  : 60 minuten
Berekende kleur           : 21 EBC
Berekende bitterheid      : 58 EBU

Mout storting----------------------------------------------------------
Caramelmout 120 (HM)         2,9 %          0,135 kg       130 EBC                                                                           
Pale ale mout  97,1 %         4,503 kg       5 EBC                                                                                 

Massa hop--------------------------------------------------------------
Citra              11,0 %    20 gr          60 Min.        35 EBU                                                                 
Citra              11,0 %    10 gr          20 Min.        11 EBU                                                                 
Citra              11,0 %    10 gr          15 Min.        9 EBU                                                                 
Citra              11,0 %    10 gr          10 Min.        6 EBU                                                                 
Citra              11,0 %    50 gr          0 Min.         0 EBU                                                               
Citra              11,0 %    50 gr          Koud hop       0 EBU                                                                 

Gist-------------------------------------------------------------------
Gistsoort                 : Mangrove Jack's M44 US Westcoast

Maischschema-----------------------------------------------------------

Stap 1: 67°C      60 Min.      4,4 l/kg
Stap 2: 78°C      10 Min.      4,4 l/kg

Biertje1985

Simpel en doeltreffend recept, dit gaat vast heel erg lekker worden. Citra overheerst wel snel, ik zou zeker niet te veel toevoegen of wellicht een andere bitterhop. 58 IBU met is echt wel voldoende voor een doordrinkbare IPA.Vergeet niet dat die vlamuit ook nog een paar IBU meegeeft! Waarom haal je niet 1 zak citra van 125 gram bij vd kooy. en maak je die vlamuit gift wat kleiner.
dan kom je met 1 zakje hop weg. Momenteel is de Citra daar 12,7% alpha.

piggehh

Citaat van: Biertje1985 op 01-09-2016  21:07 uSimpel en doeltreffend recept, dit gaat vast heel erg lekker worden. Citra overheerst wel snel, ik zou zeker niet te veel toevoegen of wellicht een andere bitterhop. 58 IBU met is echt wel voldoende voor een doordrinkbare IPA.Vergeet niet dat die vlamuit ook nog een paar IBU meegeeft! Waarom haal je niet 1 zak citra van 125 gram bij vd kooy. en maak je die vlamuit gift wat kleiner.
dan kom je met 1 zakje hop weg.
Misschien de eerste gift -5 gram en de vlamuit -20 gram?

Biertje1985

Citaat van: piggehh op 01-09-2016  21:15 uMisschien de eerste gift -5 gram en de vlamuit -20 gram?
Momenteel is de Citra daar 12,7% alpha. Dus je komt echt wel aan de IBU's, ik denk dat dat er prima af kan.
(Ik heb een vergelijkbare IPA gebrouwen met citra en die was erg lekker, alleen had ik pilsmout en US-05 gist.)

Het voordeel van 1 soort hop is dat je deze hop ook meteen goed leert kennen.

piggehh

Citaat van: Biertje1985 op 01-09-2016  21:16 uMomenteel is de Citra daar 12,7% alpha. Dus je komt echt wel aan de IBU's, ik denk dat dat er prima af kan.
(Ik heb een vergelijkbare IPA gebrouwen met citra en die was erg lekker, alleen had ik pilsmout en US-05 gist.)

Het voordeel van 1 soort hop is dat je deze hop ook meteen goed leert kennen.
Ik heb hem gisteren besteld bij Brouwmarkt. 200 gram.

Ze geven 9,4% aan, maar het exacte percentage zal op de zak staan. Even nacalculeren op basis van die waardes als het binnen is.

Biertje1985

Citaat van: piggehh op 01-09-2016  21:20 uIk heb hem gisteren besteld bij Brouwmarkt. 200 gram.

Ze geven 9,4% aan, maar het exacte percentage zal op de zak staan. Even nacalculeren op basis van die waardes als het binnen is.

Aah, hop zat dan, ik dacht even, dat komt mooi uit. ik denk dat je wat hoog uit komt met de IBU's met die dikke vlamuit, daar zullen de meningen vast erg over verdeeld zijn op het forum
en nou ben ik niet de meest ervaren brouwer hier. :brouwen:

De vlamuit wellicht pas toepassen als het wort gekoeld is tot een graadje of 80 en dan direct verwijderen bij einde koelen.

Succes!! met brouwen, breng je verslag uit na het brouwen / proeven? :proost:

piggehh

Citaat van: Biertje1985 op 01-09-2016  21:23 uAah, hop zat dan, ik dacht even, dat komt mooi uit. ik denk dat je wat hoog uit komt met de IBU's met die dikke vlamuit, daar zullen de meningen vast erg over verdeeld zijn op het forum
en nou ben ik niet de meest ervaren brouwer hier. :brouwen:

De vlamuit wellicht pas toepassen als het wort gekoeld is tot een graadje of 80 en dan direct verwijderen bij einde koelen.

Succes!! met brouwen, breng je verslag uit na het brouwen / proeven? :proost:
Zeker zat. Wat ik over heb kan mooi de vriezer in.

Ik zal zeker laten weten hoe dit bier eruit komt!

RienP

Het zal zeker geen verkeer bier worden, maar ik zou de koudhop in ieder geval verdubbelen.

piggehh

Citaat van: RienP op 01-09-2016  22:29 uHet zal zeker geen verkeer bier worden, maar ik zou de koudhop in ieder geval verdubbelen.
100 gram op de 16 liter bedoel je?

Juindorper

Citaat van: RienP op 01-09-2016  22:29 uHet zal zeker geen verkeer bier worden, maar ik zou de koudhop in ieder geval verdubbelen.
Ik ook. Die 50 gram op 16 liter merk je niks van. En dat is zonde van die dure Citra.

piggehh

Citaat van: Juindorper op 01-09-2016  22:38 uIk ook. Die 50 gram op 16 liter merk je niks van. En dat is zonde van die dure Citra.
Top, bedankt voor de tip in dat geval!

Biertje1985

50 gram Citra op 25 L is 2 gram per liter, dat je daar misschien niet veel van proeft ok. Maar de geurbeleving en dus daarmee ook een stukje smaakbeleving zal het zeker beïnvloeden al gebruik je 1 gram per liter. Maar met de strekking ben ik het wel eens, er kan meer bij.

Juindorper

Citaat van: Biertje1985 op 01-09-2016  23:54 uMaar de geurbeleving en dus daarmee ook een stukje smaakbeleving zal het zeker beïnvloeden al gebruik je 1 gram per liter.
Dan heb je een sterk reukorgaan. Onlangs een IPA gebrouwen met 5,5 g/l koudhop maar het resultaat viel me nog tegen.
Het zal misschien ook wel aan de hopsoort liggen die je gebruikt.

Vergelijkbare Topics (7)

33463

Reacties: 18
Gelezen: 6554

25691

Reacties: 11
Gelezen: 5047

7329

Reacties: 6
Gelezen: 2439

38192

Reacties: 15
Gelezen: 2433

35765

Reacties: 6
Gelezen: 1666

29233

Reacties: 31
Gelezen: 8882

16187

Reacties: 7
Gelezen: 4032

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.