Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Wat doe je met je gekookte hopbloemen?

Gestart door Jeroen D, 31-08-2016 14:07 u

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen D

Hallo allemaal,

Een vraagje:
Is er nog een nuttig doel voor de gekookte hopbloemen na het brouwen?

De borstel geef ik aan de kippen en de hopbloemen gooi ik nu gewoon weg.
Maar wellicht is dit ook nog te recyclen? Iemand ideeën?

Bedankt!

Adrie

Deze gaan bij mij op de composthoop. Worden ze weer voer voor de hopplanten het volgende jaar.

RienP

Soms zo de tuin in, waarna ik het onderhark. Anders de kliko in.

Mark Mout

Bij mij gaan ze altijd op de composthoop, ruikt die ook eens lekker.

Gerald

Op een vaas zetten, dan heeft mijn vrouw er ook nog wat aan. 8)

PP

Citaat van: Jeroen D op 31-08-2016  14:07 uHallo allemaal,

Een vraagje:
Is er nog een nuttig doel voor de gekookte hopbloemen na het brouwen?

Hergebruiken is een mogelijkheid.

Dit klinkt wellicht heel "zunig" echter in de Middeleeuwen was hop ook al zeer prijzig. Hop werd destijds recycled in een volgend brouwsel.
Als je na een brouwsel je hopbloemresten eens proeft zul je merken dat de hopbloemen nog zeer bitter zijn. Een groot deel van de bitterstoffen zijn nog niet in het wort opgenomen.
Zeker met de hoge aroma-hopdoseringen in IPA's waarbij m.n. slechts een deel van de aroma's worden geëxtraheerd gooien we met elkaar heel wat dure grondstof weg.
Als je een paar brouwsels per jaar maakt uiteraard niet interessant maar wellicht brengt het iemand op een idee.

Groet, Paul

Biertje1985

Citaat van: PP op 01-09-2016  15:50 uHergebruiken is een mogelijkheid.

Dit klinkt wellicht heel "zunig" echter in de Middeleeuwen was hop ook al zeer prijzig. Hop werd destijds recycled in een volgend brouwsel.
Als je na een brouwsel je hopbloemresten eens proeft zul je merken dat de hopbloemen nog zeer bitter zijn. Een groot deel van de bitterstoffen zijn nog niet in het wort opgenomen.
Zeker met de hoge aroma-hopdoseringen in IPA's waarbij m.n. slechts een deel van de aroma's worden geëxtraheerd gooien we met elkaar heel wat dure grondstof weg.
Als je een paar brouwsels per jaar maakt uiteraard niet interessant maar wellicht brengt het iemand op een idee.

Groet, Paul
Zou het een idee zijn, hop voor de tweede ronde te bewaren (invriezen) en dan toe te passen in een lambiek? want daar gaat slechte hop in toch in lambiek.
Zeker als je drooghop  over hebt zal er vast nog wel wat uitkomen, of zit ik er helemaal naast?

RienP

Je moet je zelf alleen afvragen of hoe groot de smaak van het 1e bier de smaak van het 2e bier gaat beïnvloeden. De hop is immers volgezogen met wort.

Bovendien hoeveel IBU ken er nog aan toe? :weetniet:

Het idee is aardig, maar mij lijkt het verkeerde zuinigheid.

Jacques

Citaat van: RienP op 01-09-2016  22:10 uJe moet je zelf alleen afvragen of hoe groot de smaak van het 1e bier de smaak van het 2e bier gaat beïnvloeden. De hop is immers volgezogen met wort.

Helemaal mee eens. Ga voor kwaliteit en gebruik altijd verse producten en zeker geen tweedehandse grondstoffen.
Waarom zou je uren bezig zijn met brouwen als je niet gaat voor de hoogste kwaliteit?

Biertje1985

Citaat van: RienP op 01-09-2016  22:10 uJe moet je zelf alleen afvragen of hoe groot de smaak van het 1e bier de smaak van het 2e bier gaat beïnvloeden. De hop is immers volgezogen met wort.

Ik denk dat je helemaal gelijk hebt.

Jeroen D

Citaat van: RienP op 31-08-2016  16:24 uSoms zo de tuin in, waarna ik het onderhark. Anders de kliko in.

Bedoel je dat je het dan door de kale aarde mixt?
Of voor bij de sier- of moestuin? Als "voeding".

Vergelijkbare Topics (7)

26749

Reacties: 17
Gelezen: 5539

5882

Reacties: 41
Gelezen: 23573

40761

Gestart door MO

Reacties: 9
Gelezen: 1926

17399

Reacties: 14
Gelezen: 5843

32119

Reacties: 49
Gelezen: 13379

5159

Reacties: 1
Gelezen: 2034

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.