Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Fout in het bier?

Gestart door ErwinMaas, 23-08-2016 00:05 u

Vorige topic - Volgende topic

ErwinMaas

Hoi ik pakte laatst mijn eigen gebrouwen bier erbij die ik na 8 weken gisten eindelijk open wilde proberen.

Nu viel het me op dat er weinig koolzuur opzat en dat er gist slierten in de kraag te zien zijn.

Het bier is niet zoet dus ik ben er zelf wel van overtuigd dat de gisting zijn werk heeft gedaan.
Daarnaast is de schuimkraag ook vrij snel weg.

Is dit een fout in het bier? Zo ja wat is er dan aan de hand?

Erwin Warners

Hoeveel bottelsuiker heb je toegevoegd?

Jacques

Slieten gist in de hals van de fles kan duiden op een kaaminfectie.
Het bier kan hierdoor een een wat lege smaak krijgen. Ook werkt kaam schuimnegatief.

Kaam krijg je vaak wanneer het bier te lang gestaan heeft nadat de vergisting was afgelopen. Hoeveel tijd zat er tussen einde van de vergisting en het bottelen van het bier?

Brouwers

Kwam laatst bij mezelf ook één zo'n flesje tegen toen ik mijn bier flessen aan het pakken was voor het OBBK. Zag ook slierten plus een duidelijke rand tot waar het bier heeft gestaan. Bij mij zat de kroonkurk niet goed uiteindelijk. Kon hem heel gemakkelijk ronddraaien. Helaas heb ik de fles weer opgeruimd en kan hem daarna niet meer vinden (denk dat ik me vergist heb in het biertype).

Maar mocht je nog zo'n flesje tegenkomen controleer even of je de kroonkurk kunt ronddraaien met de hand. Zo ja dan weet je dat er daar iets niet goed gaat.

Erwin Warners

Heb ik ook weer wat geleerd. :)

Vergelijkbare Topics (7)

41664

Reacties: 5
Gelezen: 1073

33632

Reacties: 10
Gelezen: 2659

25459

Reacties: 9
Gelezen: 3324

6262

Reacties: 12
Gelezen: 5124

28413

Reacties: 42
Gelezen: 17623

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.