Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vragen over Quadrupel uit BrouwHulp

Gestart door Skepro, 22-08-2016 18:36 u

Vorige topic - Volgende topic

Skepro

Hallo!

Ik ben, samen met vrienden, begonnen met brouwen. Wij zijn nu vier brouwsels verder waarvan één quadrupel (Prearis van Brouwland). De Quadrupel viel goed in de smaak, nu willen wij is de St. Bernardus Abt 12 uit BrouwHulp (proberen) te brouwen. Dat is het onderstaande recept:

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk0004
Naam receptSt. Bernardus Abt 12
Brouwdatum21-08-2016
BiertypeQuadrupel
Volume20,0 l
Begin SG1,095 SG
Berekende kleur (Morey)81 EBC
Berekende bitterheid (Rager)26 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
22,10 lWater uit Water
11,72 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,399 kgPilsmoutDingemans3 EBC53,4 %
1,368 kgMünchenermoutDingemans15 EBC16,6 %
1,368 kgDonkere kandijsiroopZelf gemaakt100 EBC16,6 %
0,440 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC5,3 %
0,440 kgAroma 50Dingemans50 EBC5,3 %
0,225 kgCarafa Special IIIWeyermann1400 EBC2,7 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
57,0 °C1 min.35 min.3,4 l/kg
63,0 °C15 min.35 min.3,4 l/kg
74,0 °C10 min.25 min.3,4 l/kg
78,0 °C5 min.5 min.3,4 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
24,7 gChallengerpellets7,0%60 min.25,1 IBU
7,5 gStyrian Goldingsbellen3,0%20 min.1,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
1,0 pak(ken)Trappist High Gravity (3787)bovengist

Ik heb nog nooit met een giststarter gewerkt en als ik in BrouwHulp kijk kom ik met 1 pakje Trappist High Gravity niet uit. Is er een korrelgist die ik als alternatief kan gebruiken? En hoeveel zou ik daarvan nodig hebben.
Hebben jullie verder nog op - of aanmerkingen over dit recept? Mijn doel is eigenlijk om met zo min mogelijk poespas een, afhankelijk van onze brouwkunsten, goed drinkbare quadrupel te brouwen á 10 / 11 procent, om zo onze installatie beter leren kennen en bij iedere batch te kunnen experimenteren met grondstoffen om hiervan te leren en smaken te herkennen.

Of raden jullie voor mijn toepassing eerder een ander quadrupel recept aan?

Alvast bedankt!

Bas

Brouwers

Heb deze met wat kleine aanpassingen eind vorig jaar gebrouwen. Hij is nu echt heerlijk, eerste maanden was hij te moutig.
Naast eigen gemaakte kandijsiroop had ik wat d180 van candi syrup toegevoegd. Had deze nog liggen. Als je niet teveel poespas wil zou je ervoor kunnen kiezen om de kandijsiroop te kopen. Nadeel is dat dat spul van candi syrup niet goedkoop. Verder had ik wat andere hop gebruikt, dacht dat ik Hallertau tradition als bitterhop heb gebruikt, zal niet heel veel effect hebben op de smaak. Als laatste is het gebruikte maischschema ouderwets en ineffecient, de 57 graden stap is een verkapte beta amylase+eiwitruat stap. Met de mout van tegenwoordig is eiwitrust niet meer nodig, met uitzondering van enkele mouten en granen. Ik heb een tweestaps maisch met 35 min op 62 en 25min op 72.

Als je je geen vloeibare gist wil gebruiken zou je fermentis be256 of danstar abbey kunnen gebruiken. Geeft het bier natuurlijk wel een andere smaak, niet per se slechter. Qua ent hoeveelheden kan je pitch rate calculator van mrmalty.com of op http://www.brewersfriend.com/yeast-pitch-rate-and-starter-calculator/

Skepro

Citaat van: Brouwers op 22-08-2016  19:26 uHeb deze met wat kleine aanpassingen eind vorig jaar gebrouwen. Hij is nu echt heerlijk, eerste maanden was hij te moutig.
Naast eigen gemaakte kandijsiroop had ik wat d180 van candi syrup toegevoegd. Had deze nog liggen. Als je niet teveel poespas wil zou je ervoor kunnen kiezen om de kandijsiroop te kopen. Nadeel is dat dat spul van candi syrup niet goedkoop. Verder had ik wat andere hop gebruikt, dacht dat ik Hallertau tradition als bitterhop heb gebruikt, zal niet heel veel effect hebben op de smaak. Als laatste is het gebruikte maischschema ouderwets en ineffecient, de 57 graden stap is een verkapte beta amylase+eiwitruat stap. Met de mout van tegenwoordig is eiwitrust niet meer nodig, met uitzondering van enkele mouten en granen. Ik heb een tweestaps maisch met 35 min op 62 en 25min op 72.

Als je je geen vloeibare gist wil gebruiken zou je fermentis be256 of danstar abbey kunnen gebruiken. Geeft het bier natuurlijk wel een andere smaak, niet per se slechter. Qua ent hoeveelheden kan je pitch rate calculator van mrmalty.com of op http://www.brewersfriend.com/yeast-pitch-rate-and-starter-calculator/

Bedankt voor je bericht! Bij Brouwmarkt zie ik ook kandijsiroop te koop van 225 EBC of 1900 EBC, deze zijn in ieder geval goedkoper dan die van Cadi Syrup. Zijn deze ook goed te gebruiken? En aangezien er nu in het recept een kandijsiroop van 100EBC staat, moet ik het gewicht van de kandijsiroop die ik ga gebruiken aanpassen in verhouding tot zijn EBC in vergelijking tot dit recept?

Ik zal ook is het tweestaps maischschema gebruiken, bedankt!

Brouwers

Ik heb zelf geen ervaring met de kandijsiropen van Brouwmarkt. Maar de 1900 is voornamelijk voor het aankleuren van je bier. De 225 EBC heb ik niet zoveel goede dingen over gelezen op het forum. Voor goed smakende kandijsiroop heb je eigenlijk maar 2 opties, de candi syrup kopen of hem zelf maken. Is op zich niet zo heel moeilijk zelf maken, wel wat gevaarlijk omdat je met kokend hete suikerstroop moet werken.
Ik heb zelf deze methode gebruikt:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,31665.msg482435.html#msg482435
Deze methode schijnt beter smakende kandijsiroop te geven, heb het alleen nooit vergeleken met de methode van Adrie.

Dit is de methode van Adrie, die is iets veiliger omdat je geen (voedselveilige) loog hoeft te gebruiken.
http://wittepaard.roodetoren.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=73:kandijsiroop-maken&catid=5:artikelen&Itemid=6

Skepro

Bedankt! Ik denk dat ik wegens kostenbesparing de kandijsiroop maar zelf ga maken volgens de methode van Adrie.

Nu vraag ik mij af hoe ik de dosering en EBC van mijn zelfgemaakte kandijsiroop moet bepalen.

Skepro

Ik heb het recept aangepast. De Carafa III is niet meer op voorraad bij Brouwmarkt, dus gebruik ik de Carafa II. Verder wil ik dus eigen kandijsiroop maken. In het recept heb ik deze op 1 kg gezet als donkere amber kandijsiroop van 100 EBC. Is dit een beetje te gokken wanneer je het zelf maakt?
Verder wil ik 2 zakjes Fermentis Safbrew Abbaye gebruiken, volgens BrouwHulp kom ik dan op genoeg cellen uit.

Nog tips mbt tot de kandijsiroop en het recept? Alvast bedankt!

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk0004
Naam receptSt. Bernardus Abt 12
Brouwdatum26-08-2016
BiertypeScotch Ale (Strong)
Volume20,0 l
Begin SG1,094 SG
Berekende kleur (Morey)71 EBC
Berekende bitterheid (Rager)28 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
22,10 lWater uit Water
10,30 lSpoelwater

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,399 kgSwaen PilsnerDe Swaen3 EBC55,9 %
1,368 kgSwaen Munich LightDe Swaen14 EBC17,4 %
0,440 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC5,6 %
0,440 kgAroma 50Dingemans50 EBC5,6 %
0,225 kgCarafa IIWeyermann1150 EBC2,9 %
1,000 kgDonker amber kandijsiroopZelf gemaakt100 EBC12,7 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.35 min.3,4 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.25 min.3,4 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.3,4 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
24,7 gChallengerpellets7,0%60 min.26,7 IBU
7,5 gStyrian Goldingsbellen3,4%20 min.1,2 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
23,0 gSafbrew Abbaye (-)bovengist

Brouwers

Het recept vraagt carafa special en niet de gewone carafa. Verschil is dat de carafa special ontkaft is voor het roosteren, hierdoor geeft het veel minder moutbitter, wat je niet wilt in bepaalde donkere bier. Voor een stout is die moutbitter niet zo'n probleem bv. Ik zie nu dat Brouwmarkt alleen de special heeft, dus in dit geval niet zoveel aan de hand, bier zal iets lichter worden.

Wat betreft de kandijsiroop, zorg voor een fatsoenlijke thermometer die tot 160 graden kan meten, verder weersta de drang om te roeren. Als je roert gaat de suiker weer kristaliseren. Ben er nu achter dat geduld hierbij belangrijk is. Kristaliseerd de boel, dan moet je gewoon water toevoegen om alles weer op te lossen. Hierdoor daalt de temperatuur weer. Op de duur is er genoeg suiker geinverteerd waardoor de siroop vloeibaar. Ik moest in ieder geval meerdere keren water toevoegen. Je kan trouwens prima de siroop een paar dagen eerder maken, mocht er iets mis gaan zou je het zelfs na de brouwdag nog een keer kunnen proberen. Siroop hoef je namelijk niet meteen toe te voegen, kan ook na de hoofdgisting.

Skepro

Bedankt voor de tips! Dan ga ik morgen is proberen om zelf kandijsiroop te maken.

Skepro

Het brouwen en het maken van kandijsiroop is gelukt! Het bier staat nu te gisten. Ik heb de temperatuur ingesteld op 19,5 graden (Fermentis BE- 256). Is dit een goede temperatuur?

Nogmaals bedankt voor de tips. Het maken van kandijsiroop is voor herhaling vatbaar.

Vergelijkbare Topics (7)

28119

Reacties: 3
Gelezen: 1791

38975

Reacties: 2
Gelezen: 806

20436

Reacties: 12
Gelezen: 5373

12183

Reacties: 36
Gelezen: 12185

37255

Reacties: 2
Gelezen: 1225

35720

Reacties: 4
Gelezen: 1905

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.