Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gist gezondheid bij bottelen? (ivm carbonatie)

Gestart door zilver_brouwer, 21-08-2016 11:21 u

Vorige topic - Volgende topic

zilver_brouwer

Na een tijd inactief te zijn heb ik laatst mijn brouw materiaal weer eens afgestoft en een ESB gebrouwd.
Deze is met 1.050 OG in het gist vat gegaan met 1275 Thames Valley Ale, en heeft in de gist koelkast
vergist op 19ºC.
Iets meer dan een week later was het bier op 1.009, in plaats van de verwachte 1.013. ???

Heb toen bottelsuiker opgelost en toegevoegd (adhv BrouwHulp gericht op 2.1 vol. CO2) en het bier gebotteld.
De flessen in een kratje toen weer terug de gist koelkast in op dezelfde 19ºC.

Nu een week later heb ik nog vrijwel geen carbonatie. Een heel lichte sis als je de fles opent, maar geen schuim, en ook geen lichte prikkel op de tong.  :-\

Nu begon ik me af te vragen, kan het zo zijn dat de gist bij het bottelen al compleet uitgewerkt was? (Vanwege het veel lagere FG?)
Of moet ik de flesjes gewoon nog wat meer tijd geven en maak ik me zorgen om niks?  :nut:

Paard

JBL

Ik zou me nog geen zorgen maken. Bij bij duurt het soms wel vier of  vijf weken voor ik echt koolzuur en (blijvend) schuim heb.
Gewoon nog een paar weken wachten en volgen... :biersmile:

William

Schud de flesjes af en toe (kop over kop) om de gist in suspensie te brengen. Dit zal het op druk komen versnellen.

zilver_brouwer

Bedankt voor de snelle reacties!
Ik hoopte stiekem al zoiets, maar was voor het eerst nu dat ik een gist had die
met flinke haast voorbij het geplande FG schoot. ;D
Dus dacht zal toch maar even peilen bij de hobbybrouw experts. :biersmile:

Ik laat het dan nog wel een tijdje staan, de smaak is gelukkig wel prima al.
Ben benieuwd.

Vergelijkbare Topics (7)

36016

Reacties: 12
Gelezen: 4635

253

Reacties: 10
Gelezen: 12147

27267

Reacties: 15
Gelezen: 4422

22825

Reacties: 3
Gelezen: 1834

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.