Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Problemen met Wyeast

Gestart door harmkneuters, 10-08-2016 01:36 u

Vorige topic - Volgende topic

Jan iets Grunn

Ik heb in augustus een Westmalle Tripel gebrouwen. Een smackpack Wyeast 3787 Tripel Hg erbij. Ook dat pak wilde niet opbollen. Toch maar bij het wort gevoegd. Na drie dagen nog geen gistactiviteit, dus toen een pakje US-05 korrelgist toegevoegd. Nu smaakt het verkregen bier naar diacetyl. Hoe kan dit? Ik gebruik wel vaker smackpacks, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt.

Heisenberg

Ik heb de Wyeast XL 2565 Kolsch, gekocht op 27 april. Ligt dus al een dik half jaar, uiteraard gekoeld. Waar staat de houdbaarheidsdatum? Er staat wel op het pakje om het te gebruiken binnen 6 maanden na productiedatum maar ook dat zie ik nergens staan. Ik denk dat ik het maar niet ga proberen. 

Nick H.

Citaat van: Heisenberg op 21-11-2018  13:55 uIk heb de Wyeast XL 2565 Kolsch, gekocht op 27 april. Ligt dus al een dik half jaar, uiteraard gekoeld. Waar staat de houdbaarheidsdatum? Er staat wel op het pakje om het te gebruiken binnen 6 maanden na productiedatum maar ook dat zie ik nergens staan. Ik denk dat ik het maar niet ga proberen.

De productiedatum staat in het roestbruine deel, links boven.
Zonde om die gist weg te gooien. Ik schreef net ergens anders nog een reactie op enten met Wyeast.
Ik heb een Wyeast 3655 Schalde Ale van bijna één jaar oud gebruikt. Eerst een giststarter van SG 1030 gemaakt, enkele dagen op magneetroerder bij 20 graden Celcius. Na drie dagen kwam er activiteit. Daarna heb ik de gist twee dagen in de koelkast gezet, afgeschud en aan een nieuwe giststarter met SG 1040 toegevoegd. Na 24 uur is die halve liter bij 15 liter blond bier gevoegd. Binnen 3 uur aan het bubbelen en vanochtend, na zo'n 16 uur een hevige stroom koolzuur.
Wyeast moet je echt goed opstarten als die niet heel vers is. Neem je tijd om eerst die gist voor te bereiden en als die goed is kun je hem koel wegzetten en plannen wanneer je gaat brouwen.

Hermax

Er staat geen houdbaarheidsdatum, maar wel een fabricatiedatum op die smash packs en er staat ook ergens op dat je voor elke bijkomende maand na die datum er een dag moet bijtellen vooralleer de gist actief zal zijn. (Ofwel staat dat op de papieren die Brouwland hierbij levert, weet het niet meer zo zeker, heb het nu niet bij de hand).
Ik doe dat nu al jaren zo en dat werkt altijd. Ik heb nog nooit een "mislukt" pak gehad. Ik tel wel pas vanaf twee maanden na fabricagedatum. Is het pack dus minder dan twee maanden oud, dan activeer ik zaterdagavond rond middernacht, want ik brouw altijd zondagmorgen, da's mijn hoogmis. :-)
Is het pak drie maanden oud, dan activeer ik op vrijdag al, enz enz.

MikeG

Citaat van: Nick H. op 21-11-2018  14:20 uDe productiedatum staat in het roestbruine deel, links boven.
Zonde om die gist weg te gooien. Ik schreef net ergens anders nog een reactie op enten met Wyeast.
Ik heb een Wyeast 3655 Schalde Ale van bijna één jaar oud gebruikt. Eerst een giststarter van SG 1030 gemaakt, enkele dagen op magneetroerder bij 20 graden Celcius. Na drie dagen kwam er activiteit. Daarna heb ik de gist twee dagen in de koelkast gezet, afgeschud en aan een nieuwe giststarter met SG 1040 toegevoegd. Na 24 uur is die halve liter bij 15 liter blond bier gevoegd. Binnen 3 uur aan het bubbelen en vanochtend, na zo'n 16 uur een hevige stroom koolzuur.
Wyeast moet je echt goed opstarten als die niet heel vers is. Neem je tijd om eerst die gist voor te bereiden en als die goed is kun je hem koel wegzetten en plannen wanneer je gaat brouwen.

Is eigenlijk best wel vreemd (voor mij althans) om nog aparte starter te maken van zo'n smack pack. Het pakketje is mijn inziens al een starter. Ik ben eerlijk gezegd wel een beetje genezen van deze smack packs en blijf toch liever bij de korrelgisten daar heb ik nooit problemen mee gehad en met de smack packs al meerdere malen.

Heisenberg

Citaat van: MikeG op 21-11-2018  17:06 uIs eigenlijk best wel vreemd (voor mij althans) om nog aparte starter te maken van zo'n smack pack. Het pakketje is mijn inziens al een starter. Ik ben eerlijk gezegd wel een beetje genezen van deze smack packs en blijf toch liever bij de korrelgisten daar heb ik nooit problemen mee gehad en met de smack packs al meerdere malen.
Ik denk dat ik het ook maar laat voor wat het is. Korrelgisten doen het ook prima.

MikeG

Citaat van: Heisenberg op 21-11-2018  17:21 uIk denk dat ik het ook maar laat voor wat het is. Korrelgisten doen het ook prima.

Strak plan volgens mij! Ik word zelf helemaal zenuwachtig als ik Wyeast gebruik... zo erg dat mijn ega doodmoe van me wordt  :nut:

Nick H.

Citaat van: MikeG op 21-11-2018  17:29 uStrak plan volgens mij! Ik word zelf helemaal zenuwachtig als ik Wyeast gebruik... zo erg dat mijn ega doodmoe van me wordt  :nut:

Citaat van: Heisenberg op 21-11-2018  17:21 uIk denk dat ik het ook maar laat voor wat het is. Korrelgisten doen het ook prima.

Niet nodig om zenuwachtig te worden, gewoon de stappen volgen. Ik heb zo'n giststarter normaal binnen een 3 kwartier voorbereid.

Tuurlijk is het gemakkelijk en okay met korrelgist. Ik ga nu ook circa 7 tot 8 biertjes met korrelgist doen. Er zijn gewoon een paar andere gisten beschikbaar als vloeibaar. En als je ze hergebruikt, vallen de kosten dan ook weer mee. En ik vind het wat extra's toevoegen bij het brouwen.

:proost2:

Jacques

Citaat van: Serge VL op 21-11-2018  09:03 uAls je er toch een giststarter van maakt hoef je zelfs niet te wachten tot de boel opzwelt.

Je hoeft niet te wachten, maar door het zakje op te laten bollen weet je dat de gist nog voldoende actieve gistcellen heeft.

Jacques

Citaat van: Serge VL op 21-11-2018  09:09 uIn al die jaren dat ik brouw heb ik nog nooit een smash pack gehad dat niet opbolde binnen de  3 a 8 uur, (en dat zijn toch ondertussen al meer dan 200 smash pack's)
En er zaten daar ook packs bij van 4 tot 6 maanden oud.

Dan heb je steeds geluk gehad.

Ik heb zeer regelmatig meegemaakt dat het een aantal dagen duurde voordat een zakje opbolde bij een oudere verpakking.
Bij een recent brouwsel heb ik gist gebruikt die al 6 maanden lag (was fout gegaan bij de bestelling). Het duurde 2 volle dagen voordat de verpakking opbolde.

Overigens bollen de verpakkingen de laatste jaren veel sneller op dan in het verleden. De duur van het opbollen is naast de leeftijd van de gist ook afhankelijk van het gistras.

haicoterbeek

Citaat van: Nick H. op 21-11-2018  18:29 uEr zijn gewoon een paar andere gisten beschikbaar als vloeibaar.

:proost2:
Welke bedoel je? En voor welk specifiek doel gebruik je die?

Nick H.

Citaat van: haicoterbeek op 21-11-2018  22:51 uWelke bedoel je? En voor welk specifiek doel gebruik je die?

Af en toe hebben ze een gist in de "private collection" zoals 3655 Schalde Ale, 9097 Old Ale enzovoorts. Dan kun je een bier of stijl brouwen die je liever niet met een alternatieve gist brouwt. Voor degenen die niet willen of kunnen opkweken uit een flesje. Maar zoals met zoveel dingen in het leven, de een wil dit de ander dat.... En dat is prima en zorgt voor variatie.

Persoonlijk vind ik het heerlijk om nu allerlei verschillende gisten en recepten uit te proberen. Verandering van spijs doet eten.

:proost:

Heisenberg

Citaat van: Heisenberg op 21-11-2018  13:55 uIk heb de Wyeast XL 2565 Kolsch, gekocht op 27 april. Ligt dus al een dik half jaar, uiteraard gekoeld. Waar staat de houdbaarheidsdatum? Er staat wel op het pakje om het te gebruiken binnen 6 maanden na productiedatum maar ook dat zie ik nergens staan. Ik denk dat ik het maar niet ga proberen.
Als test heb ik het zakje op 21 november  gesmasht. Vandaag zag ik dat ie ietsjes bol staat. Na 25 dagen? Ik vertrouw het niet en ga het ook zeker niet gebruiken. Het staat in de koelkast bij 4-5 ºC.

Silky

Citaat van: Heisenberg op 15-12-2018  23:48 uAls test heb ik het zakje op 21 november  gesmasht. Vandaag zag ik dat ie ietsjes bol staat. Na 25 dagen? Ik vertrouw het niet en ga het ook zeker niet gebruiken. Het staat in de koelkast bij 4-5 ºC.

Logisch dan dat het niet opbolt. De voorgeschreven temperatuur hiervoor is 21 tot 26 graden...

Heisenberg

Citaat van: Silky op 16-12-2018  00:52 uLogisch dan dat het niet opbolt. De voorgeschreven temperatuur hiervoor is 21 tot 26 graden...
Hahahahaaaaaaa... Écht waar? Nou, misschien de volgende keer beter dan ;) ;)

Silky

Citaat van: Heisenberg op 16-12-2018  00:54 uHahahahaaaaaaa... Écht waar? Nou, misschien de volgende keer beter dan ;) ;)

O, je had de temperatuur wel juist begrijp ik nu en vermits je het niet vertrouwt en de gist zeker niet gaat gebruiken bewaar je hem nu in de koelkast bij 4,5 à 5 graden. Om wat te doen? Is dit in afwachting van de crematie of zo?  :)

Heisenberg

Citaat van: Silky op 16-12-2018  01:14 uO, je had de temperatuur wel juist begrijp ik nu en vermits je het niet vertrouwt en de gist zeker niet gaat gebruiken bewaar je hem nu in de koelkast bij 4,5 à 5 graden. Om wat te doen? Is dit in afwachting van de crematie of zo?  :)

Hahahahaaaaa, nee joh!
Ik had het gist in april een keer gekocht, dus was al lang over de datum. Stond in de koelkast. Is een keer bevroren geweest. Heb er klap op gegeven en terug in de koelkast gezet. Gisteren, na 25 dagen is ie ongeveer 2 keer zo dik geworden. Bevriezen is natuurlijk ook niet goed. Is maar heel even geweest. Hij stond helemaal achterin de koelkast. Maar goed, hij ligt in de kliko.

Guppie

Ik mag een beginner wezen en de ervaringen van anderen mogen andere ervaringen hebben.
Maar de site van Wyeast zegt dat het niet nodig is dat de verpakking volledig zwelt, 3-5 uur van te voren (en ja dan het vage of iets meer).
Verder garanderen ze deze handeling tot 6 maand na fabricage datum.

Dat in de brouwwinkels iets anders wordt vertelt kom waarschijnlijk omdat het transport niet gekoeld is geweest naar de winkels (en het overzeese)

https://wyeastlab.com/smack-pack-activator-system

Heisenberg

Citaat van: Guppie op 16-12-2018  12:36 uIk mag een beginner wezen en de ervaringen van anderen mogen andere ervaringen hebben.
Maar de site van Wyeast zegt dat het niet nodig is dat de verpakking volledig zwelt, 3-5 uur van te voren ( en ja dan het vage of iets meer).
Verder garanderen ze deze handeling tot 6 maand na fabricage datum.

Dat in de brouw winkels iets anders wordt vertelt kom waarschijnlijk omdat het transport niet gekoeld is geweest naar de winkels (en het overzeese)

https://wyeastlab.com/smack-pack-activator-system

Het ligt nu in de kliko. Ook vond ik geen fabricage datum. Gisteren nog extra naar gekeken. Maar het lag hier al meer dan 6 maanden in mijn koelkast, dus sowieso over de datum zeg maar.

Johan_vL

Van Wyeast heb ik al best een aantal smack packs gebruikt en ben eigenlijk altijd tevreden, ik maak wel altijd een giststarter om meer actieve gistcellen te kweken. Sommige van jullie lees ik hierboven, vinden dat overbodig, maar ik heb daar een beter gevoel bij. Je weet dan immers, dat je een cultuur hebt die op topsport niveau is, op het moment van enten.
Overigens, koop ik slechts eenmalig een gist die ik nog niet heb, daarna vries ik ± 50 ml uit het gistdepot, met glycerine in een Greiner buis in. Die dan weer vrij gemakkelijk op te kweken is voor een volgend brouwsel.
Ook als een smack pack ouder is, heb ik ze nog wel gebruikt, duurt wat langer voor de verpakking gaat opbollen, maar als je daarna een giststarter maakt is succes verzekerd.

Roelof

Zojuist Wyeast 2206 binnen gekregen via PostNL.
Nu is het binnenzakje knetterhard. Iemand dit eerder meegemaakt dat alleen het binnenzakje opgebold is?

TeVeHa

Ik zou gewoon smacken, kijken of het opbolt en sowieso toevoegen, dan de verpakking opensnijden, als het kleine zakje nog vol is, gistvoeding toevoegen en voor alle zekerheid wat minder liters brouwen. Mvg

Brouwdraakje

Had een probleem met de 3068 (Weihenstephaner) gisteren. Gesmackt maar erg weinig opbolling, bij opening bleek de helft van de smackpack binnenin nog dicht.
Geopend en toegevoegd aan de gist en dat in het vat gedaan. Gisteren rond een uur of 4 afgevuld maar volgens mij geen activiteit nu.
Het is een batch van 10liter dus ik hoop dat ie nog rechttrekt.

Jacques

Citaat van: Brouwdraakje op 08-12-2019  10:08 uHad een probleem met de 3068 (Weihenstephaner) gisteren. Gesmackt maar erg weinig opbolling, bij opening bleek de helft van de smackpack binnenin nog dicht.
Geopend en toegevoegd aan de gist en dat in het vat gedaan. Gisteren rond een uur of 4 afgevuld maar volgens mij geen activiteit nu.
Het is een batch van 10 liter dus ik hoop dat ie nog rechttrekt.

Het binnenzakje bevat voeding. De gist zelf zit de grote verpakking...
Wat heb je precies toegevoegd?

Brouwdraakje

Citaat van: Jacques op 08-12-2019  22:23 uHet binnenzakje bevat voeding. De gist zelf zit de grote verpakking...
Wat heb je precies toegevoegd?

Beide. Er zat een tweedelig binnenzakje in, dat heb ik opengesneden met een (schoon) mesje. Vervolgens de inhoud bij de gist gegooid, even geschud en dat toegevoegd.
Ik heb net het vat even opengehad, er is schuimvorming dus het gistingsproces is aan de gang. Misschien gewoon wat langzamer begin dan normaal. Ik heb nog geen activiteit in het waterslot gezien.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.