Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Problemen met Wyeast

Gestart door harmkneuters, 10-08-2016 01:36 u

Vorige topic - Volgende topic

harmkneuters

Ik ben redelijk nieuw met het thuisbrouwen. Nu heb ik eerder een bier gebrouwen wat redelijk goed ging. Maandag ging ik dit recept herbrouwen. Ik heb de Wyeast 3787 XL Belgian Trappist High Gravity gebruikt. Maar toen ik het zakje nutrietns kapot had gedrukt gebeurde er niks. Het is niet gaan zwellen binnen 3 uur. Terwijl elke andere keer dat ik Wyeast gebruikte dit wel het geval was, ook de vorige keer met exact hetzelfde soort gist.

Nu las ik op de site van Wyeast dat het niet per se nodig is om het zakje te activeren maar dat het dan langer duurt voordat het de gisting goed op gang komt. Uiteindelijk heb ik het toch maar bij het wort gegooid. Maar ik ben nu een dag verder en er gebeurd nog niet veel met het waterslot (ik heb ook gecheckt of de emmer goed dicht zit). Terwijl een ander bier nu volop aan het gisten is. Het gaat om een volume van 20 liter.

Nu heb ik dus de vraag of het waarschijnlijk is dat het nog op gang gaat komen of dat ik misschien een nieuw zakje moet bestellen en zo snel mogelijk erbij gooien (maar je wort zo laten staan kan niet goed zijn volgens mij).

Alvast bedankt

abroeders

Soms duurt het gewoon wat langer voordat de gist op gang komt. Eea heeft te maken met de vitaliteit van de gist. Hoe ouder de gist, hoe langer het duurt voordat de gist actief wordt.
Grofweg gaat de vitaliteit per maand zo'n 10% achteruit.
Het beste kun je vloeibare gist (afhankelijk van de leeftijd) een aantal dagen van te voren al activeren. De verpakking ook zeker niet openen voordat er enigzins wat bolling optreed omdat er dan geen vreemde microorganismen bij kunnen komen. Staat de verpakking te vroeg al bol, dan kun je de verpakking gewoon weer in de koelkast bewaren en binnen 2 weken een starter opkweken.
Last, but not least, ik adviseer altijd om een giststarter te maken. 20 liter wort met maximaal 1.050 direct enten met een superverse  verpakking gaat nog wel, maar is de gist al een maand oud, of is je wort zwaarder, dan moet je een giststarter maken om niet met te weinig gist te starten.
Lees het topic in mijn handtekening maar eens door. Een magneetroerder is niet per se nodig, maar dan wel regelmatig goed schudden!

Voor de situatie nu, zou ik kijken of ik snel nog een (of meerdere, zie mrMalty) extra verpakking(en) in huis kon krijgen. Komt de verpakking aan voordat er enige activiteit is, dan activeren, wachten totdat de verpakking(en) wat opbollen en toevoegen. Is de vergisting al gestart op dat moment, dan de verpakking in de koelkast bewaren.

Als extra zou ik het gistvat regelmatig even goed schudden om extra zuurstof in je wort te krijgen. Waarschijnlijk heb je naast niet helemaal vitale gist, ook te weinig gist geënt, dus heeft de gist veel zuurstof nodig om te groeien.

goom

Ik denk dat de boel iets trager op gang komt.
Gewoon rustig afwachten.

harmkneuters

Het rustig afwachten heeft gewerkt haha. Hij is volop aan het gisten. Ik was er even bang voor dat het gist misschien dood was of zo. Bedankt voor de reactie!

BartC

Ik heb gelijkaardige ervaringen met deze Wyeast en ik gebruik hem daarom niet meer. Traag op gang komen is één zaak maar meestal ging dat in combinatie met een lage vergistingsgraad.

grtz
Bart

Eric v B

Citaat van: BartC op 15-08-2016  16:31 uIk heb gelijkaardige ervaringen met deze Wyeast en ik gebruik hem daarom niet meer. Traag op gang komen is één zaak maar meestal ging dat in combinatie met een lage vergistingsgraad.

grtz
Bart
Mijn Tripel met Wyeast 3944 kwam pas na twee dagen op gang. Staat nu na te gisten en heeft een SVG van 74%.

Harro Melenboer

Citaat van: BartC op 15-08-2016  16:31 uIk heb gelijkaardige ervaringen met deze Wyeast en ik gebruik hem daarom niet meer. Traag op gang komen is één zaak maar meestal ging dat in combinatie met een lage vergistingsgraad.

grtz
Bart

Ik weet niet of je alleen deze Wyeast bedoelt, maar ik heb slechte ervaringen met meerdere keren gebruiken van diverse Wyeast gisten.
Ik persoonlijk ga nooit meer Wyeast gisten gebruiken, want ik heb er slechte ervaringen mee, zelfs met het aanmaken van een giststarter.
Ik heb veel beter ervaringen met Fermentis en Arsegan. (ook al vind ik persoonlijk dat Arsegan te droge bieren oplevert wat niet mijn ding is, maar dat terzijde... ;) )

Jacques

Citaat van: Harro Melenboer op 28-09-2016  18:10 uIk weet niet of je alleen deze Wyeast bedoelt, maar ik heb slechte ervaringen met meerdere keren gebruiken van diverse Wyeast gisten.
Ik persoonlijk ga nooit meer Wyeast gisten gebruiken, want ik heb er slechte ervaringen mee, zelfs met het aanmaken van een giststarter.

Zelf heb ik hele goede ervaringen met vloeibare gist. Je moet er wel anders mee omgaan dan je doet bij gedroogde gist. Gedroogde gist is makkelijker. Vloeibare gist moet je opkweken. Als je voldoende gist hebt krijg je uitstekende vergistingen. Het kost een aantal brouwsels voordat je voldoende ervaring opbouwt. Met korrelgist hoef je geen ervaring op te doen. Afwegen en strooien over het wort. Simpel en je hebt er geen omkijken naar.
Toch kan het heel interessant zijn om na verloop van tijd wat meer met vloeibare gist bezig te zijn. De keuze aan gist wordt daardoor een stuk groter. Je kunt daardoor de gist beter afstemmen op het bier dat je wilt brouwen.

MikeG

Citaat van: harmkneuters op 10-08-2016  01:36 uIk ben redelijk nieuw met het thuisbrouwen. Nu heb ik eerder een bier gebrouwen wat redelijk goed ging. Maandag ging ik dit recept herbrouwen. Ik heb de Wyeast 3787 XL Belgian Trappist High Gravity gebruikt. Maar toen ik het zakje nutrietns kapot had gedrukt gebeurde er niks. Het is niet gaan zwellen binnen 3 uur. Terwijl elke andere keer dat ik Wyeast gebruikte dit wel het geval was, ook de vorige keer met exact hetzelfde soort gist.

Nu las ik op de site van Wyeast dat het niet per se nodig is om het zakje te activeren maar dat het dan langer duurt voordat het de gisting goed op gang komt. Uiteindelijk heb ik het toch maar bij het wort gegooid. Maar ik ben nu een dag verder en er gebeurd nog niet veel met het waterslot (ik heb ook gecheckt of de emmer goed dicht zit). Terwijl een ander bier nu volop aan het gisten is. Het gaat om een volume van 20 liter.

Nu heb ik dus de vraag of het waarschijnlijk is dat het nog op gang gaat komen of dat ik misschien een nieuw zakje moet bestellen en zo snel mogelijk erbij gooien (maar je wort zo laten staan kan niet goed zijn volgens mij).

Alvast bedankt

Het is een wat oudere post maar ik heb gisteren een "Enkel" (Paters bier) gebrouwen en ook ik heb met argus ogen naar het zakje gist gekeken. Heb hem 1,5 dag van tevoren "gesmackt" maar een echte bolling wilde niet komen. Het zakje is wel iets boller geworden maar niet noemenswaardig. Het vloeibare goedje er gisteren bijgegooid en zojuist gekeken maar er gebeurt nog niet veel. Ik weet dat ik wat vroeg ben maar omdat deze gistsoort specifiek genoemd werd hier vroeg ik mijzelf af of mensen voor deze gietsoort een goed alternatief hebben? Al dan niet in gedroogde vorm?

Ik hoor het graag!

Guppie

Op de website van Wyeast staat nergens dat je dagen moet wachten, wel dat je het 3-5 uur van te voren kan smacken.

Laatst was er op FB ook al een hele discussie hierover, daar werd zelfs gesteld dat dagen wachten de vitaliteit niet ten goede kwam en als ik zo de usage instructions lees, denk ik ook niet dat het nodig is maar meer een merkwaardig gebruik is geworden.

https://wyeastlab.com/smack-pack-activator-system

Serge VL

Citaat van: abroeders op 10-08-2016  02:10 uSoms duurt het gewoon wat langer voordat de gist op gang komt. Eea heeft te maken met de vitaliteit van de gist. Hoe ouder de gist, hoe langer het duurt voordat de gist actief wordt.
Grofweg gaat de vitaliteit per maand zo'n 10% achteruit.
Het beste kun je vloeibare gist (afhankelijk van de leeftijd) een aantal dagen van te voren al activeren. De verpakking ook zeker niet openen voordat er enigzins wat bolling optreed omdat er dan geen vreemde microorganismen bij kunnen komen. Staat de verpakking te vroeg al bol, dan kun je de verpakking gewoon weer in de koelkast bewaren en binnen 2 weken een starter opkweken.
Last, but not least, ik adviseer altijd om een giststarter te maken. 20 liter wort met maximaal 1.050 direct enten met een superverse  verpakking gaat nog wel, maar is de gist al een maand oud, of is je wort zwaarder, dan moet je een giststarter maken om niet met te weinig gist te starten.
Lees het topic in mijn handtekening maar eens door. Een magneetroerder is niet per se nodig, maar dan wel regelmatig goed schudden!

Voor de situatie nu, zou ik kijken of ik snel nog een (of meerdere, zie mrMalty) extra verpakking(en) in huis kon krijgen. Komt de verpakking aan voordat er enige activiteit is, dan activeren, wachten totdat de verpakking(en) wat opbollen en toevoegen. Is de vergisting al gestart op dat moment, dan de verpakking in de koelkast bewaren.

Als extra zou ik het gistvat regelmatig even goed schudden om extra zuurstof in je wort te krijgen. Waarschijnlijk heb je naast niet helemaal vitale gist, ook te weinig gist geënt, dus heeft de gist veel zuurstof nodig om te groeien.

Enkele dagen op voorhand activeren, wie dat uit zijn duim gezogen heeft zouden ze met hete pek en veren moeten besmeuren en voor eeuwig naar de hel verbannen!!!

Je mag niet vergeten er zit maar 20 ml suikeroplossing in het pakje dat je stuk slaat, eenmaal het pak nog maar begint te bollen is deze suiker zo opgebruikt en begint de gist te teren op zijn interne reserves.

Het grote probleem is dat men een loopje neemt met de koude keten van deze smash pack en dat is dodelijk voor de vitaliteit. (veel meer dan de ouderdom)
Alle hobbybrouwers die zulk en smash pack zonder koel elementen bestellen, moeten vooral eerst in eigen boezem kijken!!

MikeG

Citaat van: Serge VL op 19-11-2018  15:49 uEnkele dagen op voorhand activeren, wie dat uit zijn duim gezogen heeft zouden ze met hete pek en veren moeten besmeuren en voor eeuwig naar de hel verbannen.!!!

Je mag niet vergeten er zit maar 20 ml suikeroplossing in het pakje dat je stuk slaat, eenmaal het pak nog maar begint te bollen is deze suiker zo opgebruikt en begint de gist te teren op zijn interne reserves.

Het grote probleem is dat men een loopje neemt met de koude keten van deze smash pack en dat is dodelijk voor de vitaliteit. (veel meer dan de ouderdom)
Alle hobbybrouwers die zulk en smash pack zonder koel elementen bestellen, moeten vooral eerst in eigen boezem kijken!!

De smack pack heb ik gekoeld gekocht en gekoeld bewaard dus daar heeft het niet aan gelegen. Bij Brouwmarkt zeiden ze zelf dat ik de gist 2 dagen van tevoren moest smacken dus ik heb dat trouw gedaan (zelfs iets later) Maar ik moet zeggen dat het pakje nimmer bol heeft gestaan.

Guppie

Citaat van: MikeG op 19-11-2018  16:36 uDe smack pack heb ik gekoeld gekocht en gekoeld bewaard dus daar heeft het niet aan gelegen. Bij Brouwmarkt zeiden ze zelf dat ik de gist 2 dagen van tevoren moest smacken dus ik heb dat trouw gedaan (zelfs iets later) Maar ik moet zeggen dat het pakje nimmer bol heeft gestaan

Staat dus nergens op de Wyeast website dat dat moet, dat is volgens mij een verzinsel van de leveranciers in Nederland om problemen te verdoezelen met het verbreken van de gekoelde status.
Lees de volgende website maar eens.

MikeG

Citaat van: Guppie op 19-11-2018  16:49 uStaat dus nergens op de Wyeast website dat dat moet, dat is volgens mij een verzinsel van de leveranciers in Nederland om problemen te verdoezelen met het verbreken van de gekoelde status.
Lees de volgende website maar eens.

Lekker is dat.....ppppfffff straks mijn brouwsel door het putje omdat de gist hartstikke dood is :(

MikeG

Is er trouwens een alternatief beschikbaar als korrelgist voor dit type gist van Wyeast?

haicoterbeek

Citaat van: MikeG op 19-11-2018  17:01 uIs er trouwens een alternatief beschikbaar als korrelgist voor dit type gist van Wyeast?
BE-256 van fermentis

MikeG

Citaat van: haicoterbeek op 20-11-2018  12:58 uBE-256 van fermentis

Wederom dank!  Ik ga zo een zakje ophalen in Breda ;)

Jacques

Citaat van: Guppie op 19-11-2018  14:15 uOp de website van Wyeast staat nergens dat je dagen moet wachten, wel dat je het 3-5 uur van te voren kan smacken.

Laatst was er op FB ook al een hele discussie hierover, daar werd zelfs gesteld dat dagen wachten de vitaliteit niet ten goede kwam en als ik zo de usage instructions lees, denk ik ook niet dat het nodig is maar meer een merkwaardig gebruik is geworden.

Het ligt er aan hoe oud de verpakking is.
Als de verpakking jong is is een paar uur voldoende om deze te laten opbollen.
Naar mate de verpakking ouder is duurt het langer. Bij een verpakking die ouder is dan een half jaar kan dat wel een week duren.

Ee verpakking die snel opgebold hoor je snel te gebruiken. Als het nog een paar dagen duurt kun je de verpakking in een koelkast bewaren. Het liefst bij een temperatuur van 2 ºC.

Jacques

Citaat van: Serge VL op 19-11-2018  15:49 uEnkele dagen op voorhand activeren, wie dat uit zijn duim gezogen heeft zouden ze met hete pek en veren moeten besmeuren en voor eeuwig naar de hel verbannen!!!

Die moet je bedanken voor het goede advies...  ;D

Door enkele dagen vooraf de binnenverpakking kapot te slaan kom je niet voor de verrassing te staan dat het zakje niet opbolt of heel langzaam opbolt als de verpakking al wat ouder is.

Met je ben ik het eens dat een opgebold zakje geen dagen bij kamertemperatuur bewaard mag worden. Daardoor teert inderdaad de gist in op zijn reserves. Om dit te voorkomen bewaar je een opgebold zakje goed koud in de koelkast.
Dat is een beproefde methode die ik al jaren toepas.

Jacques

Citaat van: MikeG op 19-11-2018  16:36 uDe smack pack heb ik gekoeld gekocht en gekoeld bewaard dus daar heeft het niet aan gelegen. Bij Brouwmarkt zeiden ze zelf dat ik de gist 2 dagen van tevoren moest smacken dus ik heb dat trouw gedaan (zelfs iets later) Maar ik moet zeggen dat het pakje nimmer bol heeft gestaan.

Dan was het waarschijnlijk een oudere verpakking en had je nog eerder de binnenverpakking moeten laten klappen.
Weet je hoe oud de verpakking was?

Overigens is er niets mis met een oudere verpakking. Je moet gewoon wat meer geduld hebben en de verpakking eerder kapotklappen. Vervolgens maak je een giststarter. Je hebt dan super actieve gist!

Serge VL

Citaat van: Jacques op 20-11-2018  21:57 uDan was het waarschijnlijk een oudere verpakking en had je nog eerder de binnenverpakking moeten laten klappen.

Overigens is er niets mis met een oudere verpakking. Je moet gewoon wat meer geduld hebben en de verpakking eerder kapotklappen. Vervolgens maak je een giststarter. Je hebt dan super actieve gist!
Als je er toch een giststarter van maakt hoef je zelfs niet te wachten tot de boel opzwelt.

Serge VL

Citaat van: Jacques op 20-11-2018  21:53 uDie moet je bedanken voor het goede advies...  ;D

Door enkele dagen vooraf de binnenverpakking kapot te slaan kom je niet voor de verrassing te staan dat het zakje niet opbolt of heel langzaam opbolt als de verpakking al wat ouder is.

Met je ben ik het eens dat een opgebold zakje geen dagen bij kamertemperatuur bewaard mag worden. Daardoor teert inderdaad de gist in op zijn reserves. Om dit te voorkomen bewaar je een opgebold zakje goed koud in de koelkast.
Dat is een beproefde methode die ik al jaren toepas.
In al die jaren dat ik brouw heb ik nog nooit een smash pack gehad dat niet opbolde binnen de  3 a 8 uur, (en dat zijn toch ondertussen al meer dan 200 smash pack's)
En er zaten daar ook packs bij van 4 tot 6 maanden oud.

Ik blijf er bij er zijn handelaar die serieus een loopje nemen met de koude keten, en je moet zulks niet bestellen via pakket service.
Alle ander trukjes die deze leveranciers op hun website zetten zijn en blijven een pleisters op een open wonde.

Heisenberg

Citaat van: Jacques op 20-11-2018  21:57 uDan was het waarschijnlijk een oudere verpakking en had je nog eerder de binnenverpakking moeten laten klappen.

Ik heb hier ook zo´n smackpack Wyeast gist in de koelkast liggen. Om de een of andere reden is laatst de temperatuur te laag geworden in de koelkast. Het gist was bevroren. Onmiddellijk de temperatuur van de ijskast verhoogd en dat gist in de groentela gelegd.  Hoe kom ik er nu achter of het überhaupt nog te gebruiken is? Ik zie ook geen houdbaarheidsdatum staan. Gebruiken of beter weggooien?

haicoterbeek

Citaat van: Heisenberg op 21-11-2018  13:13 uIk heb hier ook zo´n smackpack Wyeast gist in de koelkast liggen. Om de een of andere reden is laatst de temperatuur te laag geworden in de koelkast. Het gist was bevroren. Onmiddellijk de temperatuur van de ijskast verhoogd en dat gist in de groentela gelegd.  Hoe kom ik er nu achter of het überhaupt nog te gebruiken is? Ik zie ook geen houdbaarheidsdatum staan. Gebruiken of beter weggooien?
Als je m wilt gebruiken. Een zakje korrelgist klaarleggen. Bolt ie niet of nauwelijks op? Samen met de korrelgist toevoegen. Dan heeft de korrelgist nog wat aan de gistvoeding van t smackpack.

Heisenberg

Citaat van: haicoterbeek op 21-11-2018  13:20 uAls je m wilt gebruiken. Een zakje korrelgist klaarleggen. Bolt ie niet of nauwelijks op? Samen met de korrelgist toevoegen. Dan heeft de korrelgist nog wat aan de gistvoeding van t smackpack.
Ga het eens proberen. Korrelgist heb ik zat op voorraad. Wil eigenlijk straks of morgen gaan brouwen. Beter morgen dus?

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.