Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Problemen met Wyeast

Gestart door harmkneuters, 10-08-2016 01:36 u

Vorige topic - Volgende topic

harmkneuters

Ik ben redelijk nieuw met het thuisbrouwen. Nu heb ik eerder een bier gebrouwen wat redelijk goed ging. Maandag ging ik dit recept herbrouwen. Ik heb de Wyeast 3787 XL Belgian Trappist High Gravity gebruikt. Maar toen ik het zakje nutrietns kapot had gedrukt gebeurde er niks. Het is niet gaan zwellen binnen 3 uur. Terwijl elke andere keer dat ik Wyeast gebruikte dit wel het geval was, ook de vorige keer met exact hetzelfde soort gist.

Nu las ik op de site van Wyeast dat het niet per se nodig is om het zakje te activeren maar dat het dan langer duurt voordat het de gisting goed op gang komt. Uiteindelijk heb ik het toch maar bij het wort gegooid. Maar ik ben nu een dag verder en er gebeurd nog niet veel met het waterslot (ik heb ook gecheckt of de emmer goed dicht zit). Terwijl een ander bier nu volop aan het gisten is. Het gaat om een volume van 20 liter.

Nu heb ik dus de vraag of het waarschijnlijk is dat het nog op gang gaat komen of dat ik misschien een nieuw zakje moet bestellen en zo snel mogelijk erbij gooien (maar je wort zo laten staan kan niet goed zijn volgens mij).

Alvast bedankt

abroeders

Soms duurt het gewoon wat langer voordat de gist op gang komt. Eea heeft te maken met de vitaliteit van de gist. Hoe ouder de gist, hoe langer het duurt voordat de gist actief wordt.
Grofweg gaat de vitaliteit per maand zo'n 10% achteruit.
Het beste kun je vloeibare gist (afhankelijk van de leeftijd) een aantal dagen van te voren al activeren. De verpakking ook zeker niet openen voordat er enigzins wat bolling optreed omdat er dan geen vreemde microorganismen bij kunnen komen. Staat de verpakking te vroeg al bol, dan kun je de verpakking gewoon weer in de koelkast bewaren en binnen 2 weken een starter opkweken.