Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Ai, verf smaak vanuit mijn eiken vaatje

Gestart door petjez, 29-07-2016 01:54 u

Vorige topic - Volgende topic

petjez

Hoi mensen,

Laat ik beginnen te zeggen dat dit mijn aller aller eerste keer is dat ik een bier laat rijpen in een houten vaatje!

Maar goed ik heb een smakelijke RIS laten rijpen in een nieuw eiken vaatje. Na een maand rijpen smaakte het bier heerlijk, na 2 maanden ook. Nu, na 3 maanden smaakt het naar verf. Het lijkt erop dat het 'besmet' is met wilde gist. Ik heb het vaatje alleen afgesloten met een houten dopje, niet echt luchtdicht denk ik.

Kan ik uberhaubt nog iets met dit bier?

Liever geen vervelende reacties. Ik probeer als hobbybrouwer gewoon wat uit!

Groet,
Patrick

SanderH

Met een verf luchtje, bedoel je dan aceton (ook wel nagellak verwijderaar genoemd), terpetine of thinner?

Is dat vaatje volledig nieuw? Zijn de duigen los van elkaar of zijn ze aan elkaar gelijnd?

petjez

Citaat van: SanderH op 29-07-2016  01:57 uMet een verf luchtje, bedoel je dan aceton (ook wel nagellak verwijderaar genoemd), terpetine of thinner?
Op alle vragen moet ik jammer genoeg ja zeggen

SanderH

petjez

Citaat van: SanderH op 29-07-2016  01:59 uOok die van de duigen?
Het vaatje is nieuw, middle toast. Ik weet niet of er lijm tussen zit!
Als ik me goed herinner is het deze http://www.tasboomkwekerij.nl/epages/PH1280022.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/PH1280022/Products/V30

orangeloo

Als ik het zo lees denk ik inderdaad aan een infectie...
En ja wat kan je dan nog met het bier.... Laten staan, mss hou je er een mooi bier met brett aan over.
Hoelang wou je het in het vaatje laten zitten? Een nieuw vaatje geeft best nog veel tannines af.
Mooi vat trouwens  :brouwen:

Oscar

Citaat van: petjez op 29-07-2016  01:54 uHet lijkt erop dat het 'besmet' is met wilde gist.

Jummie.... :biersmile: :proost: :hoera: :dansen: :elifant:

Hopmans

Verf lijkt me niet echt jummie.
Velpon/zuur/fruit is nog een heel ander verhaal.
Dat zit ook in een Rodenbach.

petjez

Ik filter het wel en laat het nog even staan, maar dan niet in het vat. Het is echt geen bret smaak!

wiwi

Na wat geduld wordt dat toch wel jummie, een RISbach grand cru  ^-^!
Azijnzure gisting ( ziet ge wel dat azijn gebrouwen wordt  ;)). Azijnzuur en alcohol vormen Ethylacetaat en dat ruikt naar oplosmiddel, verf, lijm, eventjes niet jummie ... maar daarna ...
Gene paniek, ge zijt goed bezig.
Is het eindresultaat te zuur dan zult gij nog eens moeten brouwen en en mengbier maken. Eenmaal gebotteld stopt de azijnzure gisting toch want acetobacter heeft zuurstof nodig.

Groeten, Wilfried.

Adbrouwt

Citaat van: Hopmans op 29-07-2016  10:58 uVerf lijkt me niet echt jummie.
Velpon/zuur/fruit is nog een heel ander verhaal.
Dat zit ook in een Rodenbach.
Haha verf lijkt me ook niet lekker maar zoals je weet kan de tijd soms nog in je voordeel werken

Hopmans

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.