Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Bottelsuiker wat eerder toevoegen

Gestart door Freggel, 20-07-2016 15:01 u

Vorige topic - Volgende topic

Freggel

Ik vroeg me af of het kwaad kan als ik  de bottelsuiker een dag voor het bottelen al toevoeg?

Reden om dit te doen is als volgt:
Bij mijn vorige batch heb ik over geheveld in een bottelvat en dit nog 2 dagen laten staan voordat ik ben gaan bottelen.
Het viel me op dat er best wel wat bezinksel in het bottelvat lag toen ik klaar was met bottelen. een deel hiervan is natuurlijk ook door het bier heen geroerd toen ik de suiker toevoegde.

Toen dacht ik als ik nou suiker in het bottelvat doe en dan overhevel en het dan nog 1 of 2 dagen laat staan met een waterslot erop krijg ik vast een helderder biertje.

Hoe denken jullie hierover?

tdp

De gist zal dan de toegevoegde suikers al opeten.
Je voegt juist suiker toe tijdens het bottelen, zodat het in de fles nog weer gaat gisten, om zo het bier op druk te krijgen. Wanneer je dit al 2 dagen van te voren doet, zal dit dus meest wel weg zijn, en zal er geen gisting op fles plaatsvinden. Resultaat is dus een plat bier...

Het helder krijgen van je bier moet je niet in deze hoek zoeken, maar toch ergens anders lijkt me ;)

Groet,
de TDP

TymonK

Helder krijgen = cold crashen toch? Paar dagen koud lageren (0-4 graden)  voor het hevelen + bottelen

Freggel

Citaat van: TymonK op 20-07-2016  15:39 uHelder krijgen = cold crashen toch? Paar dagen koud lageren (0-4 graden)  voor het hevelen + bottelen

Zou ik graag doen, maar ik heb de mogelijkheid voor koud lageren niet helaas.

De hergisting duurt toch een week of 2? ik dacht het dan dus 2 dagen stil te zetten alvorens te bottelen, dus niet alle suiker is al vergist.
Bij het goed doorroeren van de suiker in een bottelvat krijg ik dus ook het bezinksel mee geroerd

beermenke

Ik hevel vlak voor het bottelen, dan de suiker erbij en flesjes vullen. Altijd helder bier en mooi schuim
Meestal al na enkele weken.
6 weken geleden een vlierbloesembier gebrouwen met vliersiroop tijdens de gisting en vliersiroop als bottelsuiker. Lekker bier met deze dagen. Mooi schuim

Markiej87

Altijd gewoon bottelsuiker toevoegen wanneer je gaat bottelen, dat geeft je de meeste controle over hoeveel koolzuur je in je bier krijgt. Je kunt beter dan wat langer wachten tot je gaat bottelen en zorgen dat het in je gistvat allemaal al uitzakt :)

Jacques

Citaat van: tdp op 20-07-2016  15:11 uHet helder krijgen van je bier moet je niet in deze hoek zoeken, maar toch ergens anders lijkt me ;)

Klopt. Een korte koude lagering helpt, maar ook het toevoegen van calciumzouten aan het brouwwater.

Citaat van: Freggel op 20-07-2016  16:37 uDe hergisting duurt toch een week of 2? ik dacht het dan dus 2 dagen stil te zetten alvorens te bottelen, dus niet alle suiker is al vergist.
Bij het goed doorroeren van de suiker in een bottelvat krijg ik dus ook het bezinksel mee geroerd

Je hevelt over naar een bottelvat om bijna alle gist kwijt te raken. Het gevolg is dat er weinig gist in het bier zit dat je bottelt. Daardoor duurt het even voor alle suikers vergist zijn. Het bottelen met weinig gist is gunstig om geen gistsmaak te krijgen.
Als je de bottelsuiker 2 dagen voorafgaande aan het bottelen toevoegt is er veel gist aanwezig (je hebt je immers nog niet ontdaan van de gist onder in het vat) hierdoor gaat de vergisting veel sneller en wordt het merendeel van de toegevoegde suiker vergist voordat het in de fles zit.

Kortom: niet doen!

DLB

Het koolzuur dat gevormd wordt bij de hergisting op fles wordt door de druk in de fles in je bier opgelost.
Als je dus het bottelsuiker al eerder toevoegd heb je alleen een fractie meer alcohol aan boord, maar zoals TDP al zegt: je krijgt een plat bier.

Freggel

Citaat van: Jacques op 20-07-2016  20:50 uKlopt. Een korte koude lagering helpt, maar ook het toevoegen van calciumzouten aan het brouwwater.

Je hevelt over naar een bottelvat om bijna alle gist kwijt te raken. Het gevolg is dat er weinig gist in het bier zit dat je bottelt. Daardoor duurt het even voor alle suikers vergist zijn. Het bottelen met weinig gist is gunstig om geen gistsmaak te krijgen.
Als je de bottelsuiker 2 dagen voorafgaande aan het bottelen toevoegt is er veel gist aanwezig (je hebt je immers nog niet ontdaan van de gist onder in het vat) hierdoor gaat de vergisting veel sneller en wordt het merendeel van de toegevoegde suiker vergist voordat het in de fles zit.

Kortom: niet doen!

Wat ik eigenlijk bedoelde was wel overhevelen naar het bottelvat, daar de suiker al bij doen, zodat het goed vermengd is en dan 2 dagen laten staan voor ik het in de flessen bottel.

tdp

Citaat van: Freggel op 21-07-2016  08:27 uWat ik eigenlijk bedoelde was wel overhevelen naar het bottelvat, daar de suiker al bij doen, zodat het goed vermengt is en dan 2 dagen laten staan voor ik het in de flessen bottel.

En dan blijft het antwoord hetzelfde: De gist gaat dit al opeten, zet het om in alcohol en koolzuur. Dit laatste zal ontsnappen via het waterslot en het resultaat blijft plat bier. De reden dat je suiker toevoegt tijdens het bottelen is dat je gisting op fles wilt, voor koolzuur. Maar je mag het met alle liefde proberen ;)

Groet,
de TDP

Jacques

Citaat van: Freggel op 21-07-2016  08:27 uWat ik eigenlijk bedoelde was wel overhevelen naar het bottelvat, daar de suiker al bij doen, zodat het goed vermengd is en dan 2 dagen laten staan voor ik het in de flessen bottel.

Je laat dan het rad van fortuin draaien. De ene keer gaat de hergisting sneller dan de andere keer. Ligt aan het gebruikte gistras en de conditie waarin de gist zich bevindt. Als de gist heel traag is maakt het het niet uit, maar als de gist snel is ben je veel suikers kwijt die niet bijdragen aan het koolzuurgehalte van je bier.

Blijft het advies: niet doen.

EBC

Citaat van: TymonK op 20-07-2016  15:39 uHelder krijgen = cold crashen toch? Paar dagen koud lageren (0-4 graden)  voor het hevelen + bottelen

Nee hoor, cold crashen (wat een vervelend en misbegrepen begrip) levert geen helderder bier. Probeer eens zonder, en je zult ervaren dat je met minder kosten en trammelant gelijk resultaat boekt. Als je koud lagert, dan heb je tenminste 6 weken nodig voor resultaat.

Jacques

Citaat van: EBC op 21-07-2016  20:47 uNee hoor, cold crashen (wat een vervelend en misbegrepen begrip) levert geen helderder bier. Probeer eens zonder, en je zult ervaren dat je met minder kosten en trammelant gelijk resultaat boekt. Als je koud lagert, dan heb je tenminste 6 weken nodig voor resultaat.

Een korte koude lagering van een 2 à 3 dagen zorgt voor het uitzakken van de gistcellen. Ook slaan veel eiwitten neer. Al met al heb je uiteindelijk een helderder bier als je het bier ook koud bottelt.

De hergisting gaat na een korte koude lagering snel aan de gang. Sneller dan wanneer je het bier bij kamertemperatuur laat klaren. De reden is eenvoudig: de gist teert veel minder in op haar reservestoffen waardoor de gist in een betere conditie is en beter in staat is snel de hergisting uit te voeren.

EBC

Citaat van: Jacques op 21-07-2016  20:59 uEen korte koude lagering van een 2 à 3 dagen zorgt voor het uitzakken van de gistcellen. Ook slaan veel eiwitten neer. Al met al heb je uiteindelijk een helderder bier als je het bier ook koud bottelt.

De hergisting gaat na een korte koude lagering snel aan de gang. Sneller dan wanneer je het bier bij kamertemperatuur laat klaren. De reden is eenvoudig: de gist teert veel minder in op haar reservestoffen waardoor de gist in een betere conditie is en beter in staat is snel de hergisting uit te voeren.

Mijn ervaring is anders.  :) En vooral de stabiliteit van het bier is beter na warme lagering. Maar dat merk je pas als je commercieel gaat verkopen  :brouwen: Tapsinstallaties in cafe's zijn anders dan die de hobbybrouwers gebruiken. Als je niet steriel kunt filteren of pasteuriseren, dan is warme lagering je enige optie. En je bier wordt net zo helder.

Jacques

Citaat van: EBC op 21-07-2016  21:09 uMijn ervaring is anders.  :) En vooral de stabiliteit van het bier is beter na warme lagering. Maar dat merk je pas als je commercieel gaat verkopen  :brouwen: Tapsinstallaties in cafe's zijn anders dan die de hobbybrouwers gebruiken. Als je niet steriel kunt filteren of pasteuriseren, dan is warme lagering je enige optie. En je bier wordt net zo helder.

Het merendeel van ons verkoopt het bier dat wij brouwen niet, noch wordt het getapt in een café...

Jarenlang heb ik mijn bieren warm gelagerd. Sinds een aantal jaren voer ik een korte koude lagering uit en dat bevalt bijzonder goed. Het bier is cleaner van smaak, er is minder gist in de fles en de hergisting verloopt snel.

Esterenbrouw

Ik vraag me hierbij af of er geen oxidatie van het bier gaat optreden als je het bier 2 dagen in het bottelvat laat staan?

Eric v B

Citaat van: Esterenbrouw op 24-07-2016  09:56 uIk vraag me hierbij af of er geen oxidatie van het bier gaat optreden als je het bier 2 dagen in het bottelvat laat staan?
Nog een reden om het niet te doen.

Freggel

Gezien jullie reacties inderdaad maar niet gedaan :)

Inmiddels alles gebotteld, mag het mooi hergisten tijdens mijn vakantie (stiekem trek ik er eind deze week en eind volgende week natuurlijk nog wel eentje open :))

Vergelijkbare Topics (7)

37980

Reacties: 50
Gelezen: 8828

15415

Reacties: 12
Gelezen: 7251

41800

Reacties: 2
Gelezen: 781

32395

Gestart door drahciR25

Reacties: 3
Gelezen: 1336

40720

Reacties: 12
Gelezen: 1952

22986

Reacties: 15
Gelezen: 4365

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.