Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Ervaringen nieuwe verpakking White Labs gisten

Gestart door Eric v B, 03-07-2016 22:20 u

Vorige topic - Volgende topic

Eric v B

Deze week heb ik voor de eerste keer de nieuwe verpakking gist van White Labs gebruikt (donderdag een starter gemaakt en vandaag (zaterdag) gebrouwen). Dit was sowieso de eerste keer voor mij dat ik White Labs gist gebruikte.
Zijn er al meer mensen hier op het forum die de nieuwe gistverpakking van White Labs hebben gebruikt? Wat zijn jullie ervaringen en waarom?

Voor de duidelijkheid, ik bedoel deze: https://www.whitelabs.com/yeast/innovation

mbroek

Citaat van: Eric v B op 03-07-2016  22:20 uDeze week heb ik voor de eerste keer de nieuwe verpakking gist van White Labs gebruikt (donderdag een starter gemaakt en vandaag (zaterdag) gebrouwen). Dit was sowieso de eerste keer voor mij dat ik White Labs gist gebruikte.
Zijn er al meer mensen hier op het forum die de nieuwe gistverpakking van White Labs hebben gebruikt? Wat zijn jullie ervaringen en waarom?

Voor de duidelijkheid, ik bedoel deze: https://www.whitelabs.com/yeast/innovation

Een maand of twee geleden de WLP 028 gebruikt in een nieuwe verpakking. Vergelijken met de oude kan ik niet, het was namelijk de eerste keer dat ik vloeibare gist gekocht had. Het werkt in ieder geval prima, je moet alleen opletten dat er geen dikkere gist achterblijft in de verpakking (kan aan deze gist liggen, die is nogal dik, ook de slurry).

Maar, was jouw ervaring niet goed soms?

Jacques

Bij het brouwsel dat ik afgelopen vrijdag gebrouwen heb, heb ik voor het eerst dit nieuwe product gebruikt. In het verleden heb een aantal keren gebrouwen met gist uit de oude buisjes.
Volgens de verpakking kun je de inhoud van de verpakking gebruiken voor het vergisten van 20 liter wort met een begin SG van 1050. Het gaat om de San Diego Super Yeast WLP090. In plaats van 1050 had ik een wort van 1060. Ik heb spijt van dat ik geen giststarter heb gemaakt. De vergisting wilde 20 uur na het enten niet op gang komen. Daarom alsnog 15 g gedroogde gist toegevoegd.

De verpakking vond ik niet handig. Ik had in eerste instantie niet in de gaten dat in het zakje nog een zakje zat. Toen ik het binnenzakje open knipte merkte ik pas dat de inhoud wel erg vloeibaar was. Het gevolg was dat ik een kleine hoeveelheid van de kostbare inhoud knoeide.

EBC

Als je gedroogde S-33 gebruikt merk je vergisting na 60 minuten.
Gebruik je BRY-97, dan merk je dat pas na 24 uur.
Niks geen probleem, zo zijn die gisten nu eenmaal.

Tijd tot starten is geen referentie voor iets goeds. Zeker niet voor een onbekende WLP.

Eric v B

Donderdag heb ik met de WLP001 een starter gemaakt. Gelukkig zag ik wel dat er een zakje in een zakje zat. Ik ken de buisjes van White Labs niet maar ik moest flink schudden om alle "koek" los te krijgen. Bij het overgieten in de fles met wort zag ik dat veel brokjes uit het zakje kwamen. De starter kwam goed op gang. Ik heb na 3 uurtjes de beluchting er uit gehaald omdat het schuim tussen de aluminiumfolie door uit de fles kwam. Ik heb daarna de fles nog 16 uur op de magneetroerder laten staan. Daarna de fles een dag of 2 in de koelkast op 10*C. De starter was zondag redelijk helder. Voor toedienen aan mijn Porter heb ik op 2 cm na alle vloeistof boven de gistkoek afgegoten. Ik heb weer flink moeten schudden om alle koek van de bodem los te krijgen. Wederom brokjes bij het overgieten. Het wort met gist 2 uur belucht en daarna het vat in de vergistingskast gezet. Een uur of 6 na toedienen van de gist, stond het dopje van het waterslot al bovenin en de volgende morgen had ik een flink actief waterslot. Voorlopig heb ik niets te klagen over de nieuwe verpakking van White Labs. Voordeel van deze verpakking tov Wyeast vind ik dat je niet hoeft te smacken en hoeft te wachten totdat de verpakking bol staat. Nadeel is dat White Labs niet zo vloeibaar is als Wyeast maar dat kan misschien ook aan de giststam liggen. Volgende bier wordt Wyeast omdat ik nog een smack pack heb liggen maar daarna wil ik toch weer een nieuwe verpakking van White Labs proberen.

mbroek

Je kunt deze verpakking wel goed leegmaken door vanaf de bodem als een tandpasta tube alle dikke gist eruit te drukken. Volgens mij is het meer onwennigheid met deze verpakking, maar wij zijn snelle leerlingen toch  :)

orangeloo

Gisteren voor de derde keer en zakje White Labs opgekweekt.

De eerste keer was al enige tijd geleden (wlp004-irish-ale), dus daar kan ik mij niet zo veel meer over herinneren.
In ieder geval niets bijzonders. In 3 liter wort gedaan en een starter van gemaakt. Ik weet nog wel dat ik inderdaad dacht dat ik een dag had gewonnen door niet te hoeven smacken.

De tweede keer (wlp007-dry-english-ale) duurde het meer dan een dag voor ik activiteiten zag in mijn starter (3 liter) 
Verder viel mij op toen de starter klaar was dat deze gist hele grote vlokken/brokken was geworden.

Gisteren wederom een starter gemaakt en om 15.00 uur de gist (wlp530-abbey-ale) bij 3 liter wort gedaan. Tot nu toe nog steeds geen activiteit in de starter.

Het valt mij dus nu wel op dat de dag die ik zou moeten winnen, door niet te hoeven smacken, nu dus "kwijt" ben omdat de starter veel later op gang komt. En dat dus twee keer achter elkaar.

En ja die verpakking.... Ik wist wel dat er een tweede zakje inzat, maar kon toch niet voorkomen dat ik enkele druppels uit de verpakking morste omdat deze zo dun was.

De eerste twee keer had ik eerst voorzichtig het buitenste zakje weg geknipt en vervolgens pas de binnenzak open geknipt. Deze keer heb ik het zakje netjes op het stippellijntje wat op de verpakking staat door geknipt, en dit had ik dus beter niet kunnen doen.  >:D

goom

Ik wacht nog op de burton ale gist... ben benieuwd

Biertje1985

Citaat van: mbroek op 05-07-2016  08:25 uJe kunt deze verpakking wel goed leegmaken door vanaf de bodem als een tandpasta tube alle dikke gist eruit te drukken. Volgens mij is het meer onwennigheid met deze verpakking, maar wij zijn snelle leerlingen toch  :)

Ik was de eerste keer ook niet om van de nieuwe verpakking, die buisjes vond ik wel handig eigenlijk. Wat je zegt, het went wel.

orangeloo

Citaat van: Orangeloo op 14-01-2017  08:56 uGisteren wederom een starter gemaakt en om 15.00 uur de gist (wlp530-abbey-ale) bij 3 liter wort gedaan. Tot nu toe nog steeds geen activiteit in de starter.

En ja hoor ik mag het nog beleven dit jaar.... na 27 uur zie ik eindelijk activiteit in mijn starter.
Pffff ik geloof dat ik toch maar bij Wyeast blijf.

Ik ga nog 1 keer proberen en dat starten met 1 liter, en las deze dan aan de gang is de overige 2 liter pas toevoegen. Wellicht is 3 liter in 1 keer net te veel van het goede.

hobbybob

Citaat van: Orangeloo op 14-01-2017  20:41 uEn ja hoor ik mag het nog beleven dit jaar.... na 27 uur zie ik eindelijk activiteit in mijn starter.
Pffff ik geloof dat ik toch maar bij Wyeast blijf.

Ik ga nog 1 keer proberen en dat starten met 1 liter, en las deze dan aan de gang is de overige 2 liter pas toevoegen. Wellicht is 3 liter in 1 keer net te veel van het goede.

3 liter zou zat moeten kunnen met de 530, zelf heb ik 2 weken terug deze gist gebruikt ( gist was een oude verpakking december 2016 ) in 28 liter van SG 1040 kwam ook pas na 24 uur op gang 2 dagen op 20 graden en 3 dagen op 23 graden en toen was ie klaar eind SG 1005 een SVG van 87,5%.

Ik vind deze verpakking ook niet erg gebruiksvriendelijk maar ja datzelfde heb ik met de verpakkingen van Wyeast.

P.S met de slurry gaat de Westvleteren 12 kloon versie 2 in het gistvat

Vergelijkbare Topics (7)

40120

Reacties: 37
Gelezen: 9830

36031

Reacties: 68
Gelezen: 20532

32030

Reacties: 10
Gelezen: 4061

22270

Reacties: 56
Gelezen: 25447

41241

Reacties: 5
Gelezen: 1418

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.