Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hop koken in een ketel met verwarmingselementen

Gestart door braaf, 15-06-2016 19:44 u

Vorige topic - Volgende topic

braaf

Hallo brouwers.
Ik ben tegenwoordig aan het brouwen met een elektrische rims met verwarmingsementen in de ketel.
Nu durf ik de hopbloemen niet los in de ketel te gooien omdat ik bang ben dat dat fout gaat in combinatie met de elementen. Denken jullie dat de angst terecht is.

Rich

Hangt af van je vermogen icm de oppervlakte van het element. Ik kook met een 11W/cm2 element en dat gaat prima.

Brambo

Een Braumeister werkt ook met warmte-elementen en daar kun je ook los hopbellen ingooien als je een hopfilter hebt.

braaf

Citaat van: Rich op 15-06-2016  19:56 uHangt af van je vermogen icm de oppervlakte van het element. Ik kook met een 11W/cm2 element en dat gaat prima.
Oké, en hoe reken ik dat uit.
Ik heb 2 elementen van 2800 Watt in de ketel zitten. Als ik ze uit zou vouwen dan zijn ze ong 45 cm lang.

braaf

Citaat van: Brambo op 15-06-2016  19:59 uEen Braumeister werkt ook met warmte-elementen en daar kun je ook los hopbellen ingooien als je een hopfilter hebt.
Ja dat is inderdaad waar.
Alleen zitten bij de Braumeister de elementen rond langs de wand van de ketel. Ik weet niet of dat dat wat uitmaakt.

beermenke

Ik rims in een grote koffieketel met 3 kW element
Nergens problemen mee. Hoppellets gebruik ik in een zelfgemaakt filter van rvs gaas en na afkoelen ligt er op de bodem evengoed trub die ook op t element ligt. Tijdens koken borrelt het allemaal rond met rollende kook dus ik verwacht dat je er geen problemen mee krijgt
Groet

Rich

Citaat van: braaf op 15-06-2016  20:00 uOké, en hoe reken ik dat uit.
Ik heb 2 elementen van 2800 Watt in de ketel zitten. Als ik ze uit zou vouwen dan zijn ze ong 45 cm lang.

Aangenomen dat je diameter 8 mm is dan zou het zijn 2800 / (2 x 45 x (0.8 x 3.14)) = 12.4 W/cm2 en dat is prima!

braaf

Bedankt voor het meedenken.
Volgende keer gaan de bloemen er los in.

braaf

Van de week de hop rechtstreeks in de pan gegooid.
Was geen probleem.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.