Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vragen over eerste (A)IPA

Gestart door PeterVH, 08-06-2016 10:46 u

Vorige topic - Volgende topic

PeterVH

Beste brouwers,

ik wil voor het eerst een (A)IPA gaan brouwen en heb heel veel op het forum opgezocht. Toch blijf ik worstelen met twee vraagjes.

Voor de bitterheid ben ik er niet uit of dit bier te bitter wordt of niet. Ergens op het forum kwam ik tegen dat er verschil is tussen Tinseth en Rager en dat heb ik in BrouwHulp opgezocht. Blijkt dat de pijltjes die de bitterheid aangeven, naar het groen verschuiven op het moment dat je de rekenmethode wijzigt. :weetniet: Er staat wel bij beiden dat het zeer bitter is. Ik heb Tinseth maar aangehouden omdat dan de pijltjes in het groen staan :P  Ik heb tijdens het bierfestival een erg lekkere IPA met 75 IBU gedronken en vond deze niet erg bitter, maar of dat nou Tinseth of Rager was???
Ik hoor graag of jullie denken dat dit bier te bitter wordt?

Dan nog een vraagje over koudhoppen. Ik wil na de hoofdvergisting de hop toevoegen en dan 5-7 dagen laten staan. Moet daarvoor de temperatuur nog verlaagd of verhoogd worden? Mijn plan nu is om de hoofdvergisting op 18C te beginnen en iedere dag met 1 graad te laten stijgen tot ong 23C om dat tot het eind van het koudhoppen aan te houden.

Graag jullie opmerkingen. Alvast bedankt.

Gr Peter

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk007
Naam receptIPA
Brouwdatum19-04-2016
BiertypeAmerikaanse IPA
Volume20,4 l
Begin SG1,065 SG
Berekende kleur (Morey)22 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)48 IBU
Brouwzaalrendement77,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
23,00 lWater uit Voorhout
2,80 mlMelkzuur
7,06 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
44 mg/l8 mg/l53 mg/l9 mg/l51 mg/l44 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,998 kgPale moutWeyermann6 EBC83,3 %
1,002 kgCara 45Dingemans45 EBC16,7 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.25 min.3,8 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.30 min.3,8 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.3,8 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
20,0 gEl Doradobellen13,7%60 min.29,6 IBU
10,0 gSorachi Acebellen12,3%30 min.10,2 IBU
10,0 gCascadebellen9,7%30 min.8,0 IBU
50,0 gSorachi Acebellen12,3%koudhop0,0 IBU
50,0 gCascadebellen9,7%koudhop0,0 IBU
15,0 gEl Doradobellen13,7%0 min.0,0 IBU
10,0 gSorachi Acebellen12,3%0 min.0,0 IBU
10,0 gCascadebellen9,7%0 min.0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
17,0 gSafale American (US-05)bovengist

RienP

Aantal puntjes:

- Qua bitterheid zou ik mikken op +/- 60 IBU
- Niet zoveel caramouten erin stoppen, maximaal 5% aanhouden.
- Ik vraag me af of Sorachi Ace op kan tegen Cascade en El Dorado. Het kan zijn dat (t.o.v. de andere 2) de smaak van Sorachi Ace wordt wegggedrukt.
- Je vergistingstemperatuur zou ik niet zover op laten lopen. Beginnen op 17/18 ºC en maximaal naar 20 ºC.
- Koudhoppen start ik zelf altijd bij 18 ºC en na een dag of 3 start ik de coldcrash van m`n bier. Dit hou ik 2-3 dagen vast en dan bottel ik. Dus in totaal een dag of 5/6 koudhoppen. Ik zou in ieder geval niet koudhoppen bij 23 ºC

Haagse Wouter

Tinseth en Rager zijn modellen die bitterheid voorspellen aan de hand van berekeningen.
Tinseth schijnt het wetenschappelijkst te zijn, maar daar zijn veel hobbybrouwers het niet mee eens.

Bitterheid op de fles is geen schatting maar een daadwerkelijke bepaling van de alfazuren die de bitterheid aan bier geven.

Lastige is dat je de daadwerkelijke bitterheid (IBU) hebt en hoe bitter het daadwerkelijk proeft.
En dat is soms lastig te bepalen hoe het wordt.

PeterVH

Citaat van: RienP op 08-06-2016  11:37 uAantal puntjes:

- Qua bitterheid zou ik mikken op ± 60 IBU
- Niet zoveel caramouten erin stoppen, maximaal 5% aanhouden.
- Ik vraag me af of Sorachi Ace op kan tegen Cascade en El Dorado. Het kan zijn dat (t.o.v. de andere 2) de smaak van Sorachi Ace wordt wegggedrukt.
- Je vergistingstemperatuur zou ik niet zover op laten lopen. Beginnen op 17/18 ºC en maximaal naar 20 ºC.
- Koudhoppen start ik zelf altijd bij 18 ºC en na een dag of 3 start ik de coldcrash van m`n bier. Dit hou ik 2-3 dagen vast en dan bottel ik. Dus in totaal een dag of 5/6 koudhoppen. Ik zou in ieder geval niet koudhoppen bij 23 ºC

Dank voor de reactie!
Die 60 IBU is dan de Tinseth-schaal neem ik aan. Ik kan hem dus nog wat bitterder maken.
Met de hoeveelheid caramout wil ik bereiken dat het biertje wat zoeter wordt en wat meer moutsmaak krijgt. Misschien is het wat teveel.
Ik zal de hoeveelheden hop nog eens bekijken en de sorachi wat ophogen.
Ik kwam op het forum tegen dat de vergisting in de range opgegeven door de fabrikant verloopt waarbij je laag begint en wat hoger eindigt om alle bijproducten ook te laten verdwijnen. Maar misschien verdwijnt dit ook wel als je hem op lagere temperatuur wat langer na laat gisten.

Citaat van: Haagse Wouter op 08-06-2016  17:01 uTinseth en Rager zijn modellen die bitterheid voorspellen aan de hand van berekeningen.
Tinseth schijnt het wetenschappelijkst te zijn, maar daar zijn veel hobbybrouwers het niet mee eens.

Bitterheid op de fles is geen schatting maar een daadwerkelijke bepaling van de alfazuren die de bitterheid aan bier geven.

Lastige is dat je de daadwerkelijke bitterheid (IBU) hebt en hoe bitter het daadwerkelijk proeft.
En dat is soms lastig te bepalen hoe het wordt.

Duidelijk. Wel bijzonder dat beide modellen een volledig ander beeld geven bij de marges van de bierstijl die geselecteerd is (de pijltjes die verschuiven). Ik begrijp dat ik de volgende keer de IBU in mijn recepten met het Tinseth model moet berekenen. Als referentie kan ik dan de reeds gebrouwen biertjes aanhouden.

RienP

Citaat van: PeterVH op 09-06-2016  00:36 uDie 60 IBU is dan de Tinseth-schaal neem ik aan. Ik kan hem dus nog wat bitterder maken.
Met de hoeveelheid caramout wil ik bereiken dat het biertje wat zoeter wordt en wat meer moutsmaak krijgt. Misschien is het wat teveel.
Ik zal de hoeveelheden hop nog eens bekijken en de sorachi wat ophogen.
Ik kwam op het forum tegen dat de vergisting in de range opgegeven door de fabrikant verloopt waarbij je laag begint en wat hoger eindigt om alle bijproducten ook te laten verdwijnen. Maar misschien verdwijnt dit ook wel als je hem op lagere temperatuur wat langer na laat gisten.

Bitterheid volgens de Tinseth inderdaad. Tot 5% caramout geeft genoeg body in een IPA. Meer gaat overheersen vind ik persoonlijk.
Deze gist heeft  hogere temperaturen niet nodig om goed door te gisten. Het kan wel, maar niet noodzakelijk.

Vergelijkbare Topics (7)

41226

Reacties: 5
Gelezen: 914

28295

Reacties: 27
Gelezen: 9726

8021

Reacties: 54
Gelezen: 16097

18134

Reacties: 5
Gelezen: 1695

38313

Reacties: 8
Gelezen: 2388

24639

Reacties: 9
Gelezen: 5197

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.