Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vergisting start niet, wanneer moet ik mij zorgen maken?

Gestart door robinvdb, 05-06-2016 20:50 u

Vorige topic - Volgende topic

robinvdb

Hoi,
Gister heb ik een stout gebrouwen. Deze was iets lichter dan gepland. 1072 (1080 gepland) SG.
Echter, nu is het zo'n 27 uur verder en er is nog geen activiteit van vergisting. Geen waterslot activiteit, en ook geen gistaanslag aan de zijkant.
Meestal zie ik toch echt binnen een paar uur (en anders de ochtend erna) een flinke gistactiviteit.

Ik heb op 20 L wort 2 zakjes korrelgist gestrooid van Mangrove Jack's New Castle Dark Ale.

Nu vroeg ik  mij dus af, hoe lang kan het maximaal duren voordat de vergisting op gang komt, en wanneer moet ik mij zorgen gaan maken? (Wat ik eigenlijk al doe)

Wanneer, en wat is het best om in te grijpen?
Ik heb nog 1 zakje safbrew T58 en 1 zakje Safeale US-05 in de koelkast liggen.

Groeten,

Juindorper

robinvdb

Ik weet niet of die van Brewferm is. Ik kan geen merkje op de emmer bekennen. Het is een doorzichtige met tapkraantje.
(De gistemmer heeft het wel vaker prima gedaan)

Juindorper

Waarschijnlijk heb je een lek vat want met de hoeveelheid gist is niks mis.
Staat er schuim op?

robinvdb

Citaat van: Juindorper op 05-06-2016  21:42 uWaarschijnlijk heb je een lek vat want met de hoeveelheid gist is niks mis.
Staat er schuim op?

Nee. Ik denk zelf niet aan een lek, want het oppervlak is zo helder als het maar kan. Er is ook geen aanslag aan de zijkant van de emmer te bekennen.

abroeders

Ik zou dan even het SG meten. Is deze hetzelfde als je start SG, dan heeft de gist niets gedaan. Is je SG gedaald, dan is je emmer lek.

DJ

Was je wort net iets te heet?
Dat heb ik weleens gehad dan start er niets, alles toen snel snel en geen bekende plopplop...
en weg alles.

Jacques

Citaat van: robinvdb op 05-06-2016  20:50 uHoi,
Gister heb ik een stout gebrouwen. Deze was iets lichter dan gepland. 1072 (1080 gepland) SG.
Echter, nu is het zo'n 27 uur verder en er is nog geen activiteit van vergisting. Geen waterslot activiteit, en ook geen gistaanslag aan de zijkant.
Meestal zie ik toch echt binnen een paar uur (en anders de ochtend erna) een flinke gistactiviteit.

Ik heb op 20 L wort 2 zakjes korrelgist gestrooid van Mangrove Jack's New Castle Dark Ale.

Nu vroeg ik  mij dus af, hoe lang kan het maximaal duren voordat de vergisting op gang komt, en wanneer moet ik mij zorgen gaan maken? (Wat ik eigenlijk al doe)

Wanneer, en wat is het best om in te grijpen?
Ik heb nog 1 zakje safbrew T58 en 1 zakje Safeale US-05 in de koelkast liggen.

Groeten,

Soms duurt het het langer dan je zou willen dat de vergisting op gang komt.
Geduld is dan een schone zaak.

Is de vergisting alsnog gestart? Ik neem aan van wel.

Jacques

Citaat van: DJ op 06-06-2016  03:49 uWas je wort net iets te heet?
Dat heb ik weleens gehad dan start er niets, alles toen snel snel en geen bekende plopplop...
en weg alles.

Dan moet je de gist geënt hebben bij  een temperatuur van boven de 38 ºC. Daaronder gaat de gist niet dood. Sterker nog bij 37 ºC werkt een bovengist het snelst. Er worden dan wel veel bijproducten aangemaakt en dat geeft smaakafwijkingen... 

robinvdb

Bedankt voor de reacties.
Het wort was ook niet te heet. 30 graden. Vond ik wel acceptabel aangezien de buitentemperatuur boven de 25 was.
Ook is dat een temperatuur waar de gist prima bij groeit maar wat minder gewenste smaken afgeven. Ik ga er een beetje van uit dat voor de lage activiteit van vergisting in het begin dan juist de temperatuur niet zo belangrijk is voor de smaak, gezien de hoeveelheden omgezette stof. Liever zo snel mogelijk gist erbij en de emmer dicht.

Maar goed nieuws:
Ik was te ongeduldig :)

Het heeft gewoon lang geduurd. zo'n 48 uur, maar er nu staat er een mooie schuimlaag van zo'n 1-2 cm op.
Ik kon gewoon nergens vinden hoe lang het altijd duurt, en bij mij gaat het toch meestal na een uur of 6 wel tekeer, ondanks ik niet actief belucht.
Voor degene die voortaan ook op dit topic terecht komen:
Het kan dus best 48 uur duren voordat er wat gebeurt in de gistemmer.

(Nu maar hopen dat de bacteriën ook zo slecht van start gaan)

Flogiston

Citaat van: robinvdb op 06-06-2016  22:26 uIk kon gewoon nergens vinden hoe lang het altijd duurt

Ik heb ergens gelezen dat stouts er langer over doen voordat er activiteit zichtbaar is, mogelijk zelfs op dit forum. Maar gelukkig had je geduld, en is de boel mooi gaan gisten, voordat de boel opgegeven was.

abroeders

Citaat van: robinvdb op 06-06-2016  22:26 uIk ga er een beetje van uit dat voor de lage activiteit van vergisting in het begin dan juist de temperatuur niet zo belangrijk is voor de smaak, gezien de hoeveelheden omgezette stof. Liever zo snel mogelijk gist erbij....

Juist in het begin is de temperatuur het belangrijkst. In het begin worden de meeste esters en hogere alcoholen gevormd als de temperatuur te hoog is. Het best ent je je gist iets onder de gewenste vergistingstemperatuur en laat de temperatuur dan rustig oplopen tot de gewenste temperatuur.

hobbybob

Citaat van: abroeders op 06-06-2016  22:50 uJuist in het begin is de temperatuur het belangrijkst. In het begin worden de meeste esters en hogere alcoholen gevormd als de temperatuur te hoog is. Het best ent je je gist iets onder de gewenste vergistingstemperatuur en laat de temperatuur dan rustig oplopen tot de gewenste temperatuur.

Precies en... en mijd een eventuele temperatuurschok (verschil in temperatuur van je gist(-starter) en je wort groter dan 10 graden).

CiteerHet wort was ook niet te heet. 30 graden. Vond ik wel acceptabel aangezien de buitentemperatuur boven de 25 was.

Dat is natuurlijk helemaal niet acceptabel als je op 20 graden wilt vergisten :weetniet:

Jacques

Citaat van: hobbybob op 07-06-2016  07:23 uen mijd een eventuele temperatuurschok (verschil in temperatuur van je gist(-starter) en je wort groter dan 10 graden).

Mijn ervaring is dat dit minder een probleem is dan vaak aangenomen wordt als je van koud naar warm gaat. Andersom kan wel problematisch zijn. Wat dat betreft is gist net als het menselijk lichaam. Een warm bad wordt als als prettig ervaren, mits het badwater niet te heet is. Een koud bad is niet aangenaam...

DLB

Citeeren mijd een eventuele temperatuurschok (verschil in temperatuur van je gist(-starter) en je wort groter dan 10 graden).

Mijn ervaring is dat dit minder een probleem is dan vaak aangenomen wordt als je van koud naar warm gaat. Andersom kan wel problematisch zijn. Wat dat betreft is gist net als het menselijk lichaam. Een warm bad wordt als als prettig ervaren, mits het badwater niet te heet is. Een koud bad is niet aangenaam...

Inderdaad. Onze starter van kamertemperatuur gaat er doorgaans al bij zodra de T = <30 graden. Gaat binnen een paar uur als de brandweer.

Dit is ook meteen het probleem van onze laatste batch. Starter ging er nu in bij ongeveer 22 graden en daarna weggezet bij 18-20 graden. Pas deze week (16 dagen later) is hij alsnog op gang gekomen omdat het in de kamer >25 graden was. Toch maar aan het project 'klimaatkast'  beginnen.

abroeders

Citaat van: DLB op 08-06-2016 &nbsp;07:45 uInderdaad. Onze starter van kamertemperatuur gaat er doorgaans al bij zodra de T = <30 graden. Gaat binnen een paar uur als de brandweer.

Dit is ook meteen het probleem van onze laatste batch. Starter ging er nu in bij ongeveer 22 graden en daarna weggezet bij 18-20 graden. Pas deze week (16 dagen later) is hij alsnog op gang gekomen omdat het in de kamer >25 graden was. Toch maar aan het project 'klimaatkast'  beginnen.
Ik denk dat het probleem dan toch in de starter; hoeveelheid of vitaliteit van de gist zit.

Ikzelf koel doorgaans tot 18 a 19 graden voordat de giststarter erbij gaat.
Laatst de wlp515 bij een BPA vergisting op 19 graden, geënt bij 18 graden.
Na 3 dagen hoofdvergisting voorbij. (Van 1.050 naar 1.012)
Weer 4 dagen later navergisting voorbij, 1 SG punt nog gezakt in navergisting.
3 dagen coldcrash op 1 graad en uiteindelijk zat mijn bpa na 10 dagen op de fles.

Ik heb nog nooit gehad dat de vergisting pas starte als de temperatuur boven de 25 graden kwam. En zeker niet na pas 16 dagen. Vind het een vreemd verhaal, waar ik moeilijk een verklaring aan kan hangen.

hansHalberstadt

Mooi dat je geduld hebt, maar ik denk toch dat er iets mis is met de hoeveelheid  levensvatbare gist in het zakje. De gisting hoort gewoon binnen 8 uur op gang te komen. Ik heb dit zoort verhalen vaker gehoord en ik dacht ook met Mangrove jack gist. als je een zwaar bier maakt op die manier heb je grote kans op een trage of vastlopende gisting.

Ik gebruik altijd een giststarter omdat ik niet vertrouw op de kwaliteit van zakjes en dat is iets wat je als brouwer niet zelf in de hand hebt. De enige manier om 100% garantie te hebben is te zien dat er gisting is (geweest) voordat je het wort aanent.

Vergelijkbare Topics (7)

9991

Reacties: 18
Gelezen: 7930

36414

Reacties: 6
Gelezen: 1560

29260

Reacties: 28
Gelezen: 8551

39834

Reacties: 6
Gelezen: 1018

38594

Reacties: 22
Gelezen: 4075

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.