Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Pilsener, voor de zomer

Gestart door Biertje1985, 05-06-2016 12:28 u

Vorige topic - Volgende topic

Biertje1985

Ik ben van plan dit recept te maken als lekkere (zomer)pilsener, ik dacht ik deel het even. Wellicht zijn er nog opmerkingen :degroeten:
want ik ben vrij nieuw met het maken van recepten. Kom ik trouwens wel weg zonder een starter te maken, Wyeast claimt dat ik 20 liter kan enten. :weetniet:
Met het XL pack maar BrouwHulp zegt van niet. En is Iers mos aan te bevelen of hoeft dat helemaal niet? :weetniet:

Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkPILS01
Naam receptGewone Pilsener
Brouwdatum05-06-2016
BiertypePils(ener)
Volume20,0 l
Begin SG1,043 SG
Berekende kleur (Morey)10 EBC
Berekende bitterheid (Rager)26 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd70 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
27,00 lHellevoets kraanwater
0,78 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
81 mg/l10 mg/l42 mg/l240 mg/l829 mg/l37 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,800 kgPilsmoutWeyermann3 EBC97,4 %
0,100 kgCara 120Dingemans120 EBC2,6 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
een traps65,0 °C1 min.75 min.6,9 l/kg
uitmaischen80,0 °C15 min.1 min.6,9 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
12,5 gHallertau Hersbrucker  pellets2,5%60 min.5,2 IBU
7,0 gColumbusbellen18,3%60 min.19,2 IBU
12,5 gSaazpellets3,4%10 min.1,4 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
1,0 pak(ken)Pilsen Lager (2007)ondergist

abroeders

Je dient zeker een starter te maken. Kijk maar eens op Yeastcalc. In mijn handtekening staat een link naar een draad waar eea beschreven en een link naar Yeastcalc staat. Lukt het niet in 1 trap, dan de starter 1 keer extra opschalen. Een pils wil je normaliter zo clean mogelijk vergisten, dus goed lage temperatuur (9-12 graden) met de bijbehorende hoeveelheid gist.