Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Pilsener, voor de zomer

Gestart door Biertje1985, 05-06-2016 12:28 u

Vorige topic - Volgende topic

Biertje1985

Ik ben van plan dit recept te maken als lekkere (zomer)pilsener, ik dacht ik deel het even. Wellicht zijn er nog opmerkingen :degroeten:
want ik ben vrij nieuw met het maken van recepten. Kom ik trouwens wel weg zonder een starter te maken, Wyeast claimt dat ik 20 liter kan enten. :weetniet:
Met het XL pack maar BrouwHulp zegt van niet. En is Iers mos aan te bevelen of hoeft dat helemaal niet? :weetniet:

Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkPILS01
Naam receptGewone Pilsener
Brouwdatum05-06-2016
BiertypePils(ener)
Volume20,0 l
Begin SG1,043 SG
Berekende kleur (Morey)10 EBC
Berekende bitterheid (Rager)26 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd70 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
27,00 lHellevoets kraanwater
0,78 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
81 mg/l10 mg/l42 mg/l240 mg/l829 mg/l37 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,800 kgPilsmoutWeyermann3 EBC97,4 %
0,100 kgCara 120Dingemans120 EBC2,6 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
een traps65,0 °C1 min.75 min.6,9 l/kg
uitmaischen80,0 °C15 min.1 min.6,9 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
12,5 gHallertau Hersbrucker  pellets2,5%60 min.5,2 IBU
7,0 gColumbusbellen18,3%60 min.19,2 IBU
12,5 gSaazpellets3,4%10 min.1,4 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
1,0 pak(ken)Pilsen Lager (2007)ondergist

abroeders

Je dient zeker een starter te maken. Kijk maar eens op Yeastcalc. In mijn handtekening staat een link naar een draad waar eea beschreven en een link naar Yeastcalc staat. Lukt het niet in 1 trap, dan de starter 1 keer extra opschalen. Een pils wil je normaliter zo clean mogelijk vergisten, dus goed lage temperatuur (9-12 graden) met de bijbehorende hoeveelheid gist.
Cies heeft op het forum ook een manier omschreven om met stijgende temperatuur een clean vergistingsprofiel te verkrijgen. Zoek maar eens op Lager Lager...

RienP

Je gebruikt een ondergister. Dan heb je altijd een stevige starter nodig.

Juindorper

Cara 120 in een pils? Dat zou ik achterwege laten en in plaats daar van wat meer hop gebruiken.

Biertje1985

Citaat van: Juindorper op 05-06-2016  13:31 uCara 120 in een pils? Dat zou ik achterwege laten en in plaats daar van wat meer hop gebruiken.
Ik heb cara 120 liggen, en dacht hiermee wat meer kleur en body mee te geven aan het pilsje.
Jij zegt je kan beter wat meer pilsmout gebruiken?.
Ik heb eventueel ook nog tarwemout.

Biertje1985

Citaat van: abroeders op 05-06-2016  12:47 uJe dient zeker een starter te maken. Kijk maar eens op Yeastcalc. In mijn handtekening staat een link naar een draad waar eea beschreven en een link naar Yeastcalc staat. Lukt het niet in 1 trap, dan de starter 1 keer extra opschalen. Een pils wil je normaliter zo clean mogelijk vergisten, dus goed lage temperatuur (9-12 graden) met de bijbehorende hoeveelheid gist.
Cies heeft op het forum ook een manier omschreven om met stijgende temperatuur een clean vergistingsprofiel te verkrijgen. Zoek maar eens op Lager Lager...
Das balen want ik heb geen extract meer, en ook geen gistvoeding. :huilen:
Kan wel even wat mout schroten en een extractje maken, maar dat is weer een hoop werk.
Kom ik dan  wel goed weg met een smackpack en gewoon 1050 sg wort, of heb ik daar echt nog extra voeding voor nodig,
beluchten kan ik niet maar ik heb wel een magneetroerder en 2l erlemeyer.

Of toch maar een korrelgist toepassen, die Wyeast is natuurlijk kort houdbaar en dan zit ik daar weer mee.

Juindorper

Citaat van: Biertje1985 op 05-06-2016  14:10 uIk heb cara 120 liggen, en dacht hiermee wat meer kleur en body mee te geven aan het pilsje.
Jij zegt je kan beter wat meer pilsmout gebruiken?.
Ik heb eventueel ook nog tarwemout.
Je mag er natuurlijk inmikken wat je wilt maar als je echt een pils wil brouwen dan zou ik me inderdaad beperken tot pilsmout en eventueel een beetje lichte carapils en hop toevoegen tot 30-40 IBU (afhankelijk van je smaak).

abroeders

Citaat van: Biertje1985 op 05-06-2016  14:18 uDas balen want ik heb geen extract meer, en ook geen gistvoeding. :huilen:
Kan wel even wat mout schroten en een extractje maken, maar dat is weer een hoop werk.
Kom ik dan  wel goed weg met een smackpack en gewoon 1050 sg wort, of heb ik daar echt nog extra voeding voor nodig,

Of toch maar een korrelgist toepassen, die Wyeast is natuurlijk kort houdbaar en dan zit ik daar weer mee.
Sowieso ga je een starter hiervoor met een 2 liter erlenmeyer niet redden zeg ik op gevoel.  Mijn laatste ondergister had ik zo uit mijn hoofd een starter van 4,5 liter op 20 liter van ongeveer 1.050
Ik zou als ik jou was deze keer een korrelgist gebruiken. Wel mrMalty raadplegen voor de hoeveelheid grammen.
En een smackpack kun je best lang bewaren hoor. Een jaar gaat zeker goed. Wel heeft de gist dan langer de tijd nodig om weer te activeren.

mbroek

Citaat van: Biertje1985 op 05-06-2016  14:18 uKan wel even wat mout schroten en een extractje maken, maar dat is weer een hoop werk.

Werk valt wel mee, 30 minuten maischen op 66 ºC en een kwartiertje koken. Kan allemaal met simpele keukenspullen (Pan, zeef, themosfles).

Biertje1985

Bedankt voor alle hulp zover, er wordt weer een hoop duidelijk. Maar toch nog wat onduidelijkheden:

Volgens BrouwHulp moet het lukken met een starter van 1,5 liter. Dan ga ik dat denk ik proberen, anders doe ik er een zakje saflager W-34/70 in. Ik heb vorige keer een prima vergisting gehad van 20 liter
met 1 zakje saflager.

Kan ik het gist gewoon in 1 stap opkweken?

Biertje1985

Nog een korte vraag,

Als ik nog bottelsuiker toevoeg dan wordt het wel een erg zwaar bier, hoe kan ik dit beperken? Gewoon minder hoeveelheid mout gebruiken (Lager SG).
En zelfde hoeveelheid HOP? Bottelsuiker erbij wanneer er gebotteld gaat worden en dan op het gewenste alcoholgehalte uitkomen.

Of voor het einde van de vergisting bottelen en dus door laten gisten op fles zonder suiker.

Ik heb geen idee wat het beste toe te passen is?

abroeders

Door de carapils mout zul je de 75% SVG denk ik door wat extra dextrines niet gaan halen. Dus je eind SG zal denk ik al boven de 1.010 eindigen.
Alcohol is dan ongeveer maximaal (43-10)*0,136 = 4,5%
hergisting op de fles nog een half procentje erbij, dus je uiteindelijke biertje komt onder de 5%. Netjes toch?

Wel gewoon je bier goed laten uitvergisten en tijdens de nagisting de temperatuur wat op laten lopen om de mogelijke diacetyl af te breken. Dus niet te vroeg bottelen!

Vergelijkbare Topics (7)

42324

Reacties: 11
Gelezen: 1708

22513

Reacties: 40
Gelezen: 10454

35773

Gestart door Edolem

Reacties: 3
Gelezen: 1499

9601

Reacties: 14
Gelezen: 3508

23-06-2008 14:38 u
door oranjeboombiertje
35460

Reacties: 2
Gelezen: 1091

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.