Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gist bij te heet wort

Gestart door Drakefloyd, 31-05-2016 19:49 u

Vorige topic - Volgende topic

Drakefloyd

Vaak lees ik dat gist bij te warm/heet wort doen funest kan zijn, maar wat dat inhoudt is mij onduidelijk.

Stel dat je gist bij wort gooit van rond de 30 graden, wat gebeurt er met het gist en hoe neem je dat waar?

Juindorper

Gist die aan te heet wort wordt toegevoegd sterft af.
Bij 30 graden is dat welliswaar nog niet het geval maar als het wort warmer is dan de gewenste vergistingstemperatuur worden er veel esters gevormd waardoor het bier erg zoet wordt.

Drakefloyd

Oftewel als het echt te heet is zal er geen vergisting op gang komen.

Als het 'slechts' warm is dan vindt er vooral estervorming plaatst en dan merk je dit pas bij het proeven?

goom

Zou je niet eens een microbiologisch hoofdstuk in een goed biologieboek gaan lezen?

wilbertd

Citaat van: Drakefloyd op 31-05-2016  19:49 uStel dat je gist bij wort gooit van rond de 30 graden, wat gebeurt er met het gist en hoe neem je dat waar?

Een biologieboek lezen kan altijd nog natuurlijk, maar veel leuker is om gewoon te brouwen en te ondervinden wat het maken van 'fouten' met je bier doet.
Bij de 30 graden gaan inderdaad vooral de esters een grote rol spelen en het creeren van hogere alcoholen.

Het resultaat van hogere alcoholen is een leuke koppijn de volgende dag en afhankelijk van de esters kan je bier ook nog eens een velpon (lijm) geurtje krijgen.

Beiden erg eenvoudig waar te nemen  :ziek:

Jacques

Citaat van: Drakefloyd op 31-05-2016  19:49 uVaak lees ik dat gist bij te warm/heet wort doen funest kan zijn, maar wat dat inhoudt is mij onduidelijk.

Stel dat je gist bij wort gooit van rond de 30 graden, wat gebeurt er met het gist en hoe neem je dat waar?

Gist gaat zeker niet dood bij 30 graden. Sterker nog een bovengist werkt het beste (lees het snelst) bij 37 ºC. Zoals anderen op gewezen hebben krijg je dan wel heel veel vergistingsproducten die voor smaakafwijkingen kunnen zorgen.

Mark Mout

Ik heb eens een batch wort gesplitst: 35 liter met giststarter geënt op 31 graden. En tweede extra gekoeld, 35 liter op 20 graden. Ik ben best een pietleut en ga er dan echt voor zitten. Maar ik kon het -behalve snellere hoofdvergisting- qua smaak niet merken.

wilbertd

Citaat van: Mark Mout op 04-06-2016  19:35 uIk heb eens een batch wort gesplitst: 35 liter met giststarter geënt op 31 graden.

Dan moet je dat nog eens proberen maar dan met een gist die bekend staat om het creëren van veel esters.
Dus niet een neutraal gist als een US05 maar een interessanter gist als WLP500 :)

Vergelijkbare Topics (7)

44525

Gestart door remolen

Reacties: 4
Gelezen: 336

40710

Reacties: 12
Gelezen: 1740

29225

Reacties: 2
Gelezen: 1700

31-07-2015 14:22 u
door homoeccentricus
35771

Reacties: 1
Gelezen: 1004

24949

Reacties: 55
Gelezen: 17235

2031

Reacties: 23
Gelezen: 13345

31119

Reacties: 5
Gelezen: 1627

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.