Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Smaakvol niet laf biertje, = van 1,5% alcohol met goed koolzuur =

Gestart door JOhtheo, 26-05-2016 11:07 u

Vorige topic - Volgende topic

JOhtheo

Meeste disputen hier gaan over zwaardere biertjes, ik heb een vraag over 'heel licht'.
Stel ik wil een 'smaakvol - niet laf biertje' maken van 1,5% alcohol, met voldoende koolzuur.

- laag alcohol percentage lijkt me een kwestie van verdunning, dus weinig mout en veel water, result lage sg.
- smaakvol, hoe krijg ik een volle smaak zoals in een dubbel,
- hoe zorg ik ervoor dat ook al zal de navergisting op fles minimaal zijn, er toch voldoende koolzuur in de fles komt.
  Kan dat?

Ok, zet me schrap, ben benieuwd (of hier überhaupt wel ervaring mee is) en of ik me hierna hier nog mag vertonen.
Pek en veren is gelukkig niet mogelijk hier.
Wees gerust, morgen eerst een fijne dubbel brouwen.
groet, JOhan

seed7

Saccharomycodes ludwigii is een gist die alleen de eenvoudigste suiker omzet in alcohol en dus maar weinig alcohol produceert. Je moet er wel extreem schoon mee werken want er blijven een heleboel vergisbare suikers in je bier, de geringste infectie kan voor flessenbommetjes zorgen. Ook niet een gist om bij een hoog begin SG in te zetten want dan hou je iets over dat meer naar wort dan bier smaakt.

Recept voor een Imperial Table Coffee Stout:

zet koffie met een beetje hop, sterkte, boon en hop naar smaak
voeg 6 g/l suiker toe
laat afkoelen
vul in flesjes
voeg een klein beetje gist naar keuze toe
flesjes doppen
2 weken laten staan
levert ca. 0,5% alcohol
:)

Ingo

Erick

Het recept van 'Nanny State' van brewdog is met een beetje zoeken wel online te vinden.
Ik zou dat als uitgangspunt of inspiratie gebruiken.

NiekBBQ

Hier kun je het recept van Nanny State vinden (+ alle andere brewdog recepten).

https://www.brewdog.com/diydog

RienP

Je kan gewoon een reguliere gist gebruiken. Alleen mikken op een laag begin SG, zorg voor redelijk wat caramouten in de stort voor body en ook wat meer hop in late giften voor extra smaak en mogelijk ook wat body.

JOhtheo

Dank voor de adviezen, interessant, soort van brouwen op de vierkante ml.
Heel benieuwd naar de mogelijkheden
Zien ook hoe het koolzuur uitpakt. Dank voor nu, groet, Johan

Markiej87

Hou er rekening mee dat hergisting op de fles ook 0,2 tot 0,4% alcohol toevoegt ;) Normaal niet zo essentieel maar wel als het 20 tot 40% van je totale alcoholpercentage uitmaakt  :o

JOhtheo

Plan is om een batch van 22 liter witbier te brouwen met een begin SG van 1045.
Na koken, daar 5 liter van te nemen voor het laag-alcoholische bier. Er 5 liter gekookt water er bij.

De andere 16 liter gaat het normale proces in.
De 10 liter laag-alcoholisch (SG 1022) vergisten, tot SG 1016 (ong. een week op gistvat), en zonder (of bijna geen) suiker bottelen.

Zou dat wat kunnen worden, en zouden jullie daar dan nog specifieke ingrediënten aan toevoegen om toch een volle smaak te krijgen.

Benieuwd, bij voorbaat dank.

Markiej87

Bijvoorbeeld havervlokken dragen bij aan een volle smaak.

Ik vind je idee geen strak plan. 1 SG-punt staat ongeveer gelijk aan 4gr/ltr kristalsuiker. Als je 1,016 nog doorvergist tot bijvoorbeeld 1,007 nadat je gebotteld hebt (wat helemaal niet zo gek zou zijn) voeg je 36 g/ltr suiker toe in verhouding. Dat gaat ontploffen ;)

DJ

Voor 2,5% gebruik ik minder moutstort met gewoon bovengist.
Je grijpt eigenlijk terug naar recepten van voor 1900, zoals Enkhuizer vlootbier.
Het is een prima zomerbiertje, want met zware bieren in de zon hangen dan is het moeilijk opstaan.
Dus zorgen voor minder gistbare suikers.

JOhtheo

Citaat van: Markiej87 op 01-06-2016  22:38 uBijvoorbeeld havervlokken dragen bij aan een volle smaak.

Ik vind je idee geen strak plan. 1 SG-punt staat ongeveer gelijk aan 4gr/ltr kristalsuiker. Als je 1,016 nog doorvergist tot bijvoorbeeld 1,007 nadat je gebotteld hebt (wat helemaal niet zo gek zou zijn) voeg je 36 g/ltr suiker toe in verhouding. Dat gaat ontploffen ;)

Oei, ok, duidelijk, neem ik mee in de uitvoering.

Haagse Wouter

Voor Nederlands oud bruin nemen ze toch origineel slechte pils die ze aanlengen en aanzoeten? Is ook een optie misschien.

JOhtheo

Citaat van: Haagse Wouter op 02-06-2016  15:57 uVoor Nederlands oud bruin nemen ze toch origineel slechte pils die ze aanlengen en aanzoeten? Is ook een optie misschien.

Ha, ha, dat is de reden dat ik mijn cursus -bier (10 liter) na enkele flesjes gebotteld te hebben voor de lering, heb weggegooid. Houd niet van oud-bruin en had er geen zin in zoet ou-bruin te moeten weggooien.
Bleek het naderhand een mooie dubbel te zijn, erg lekker. En dat, via een simpele brouw methode (lekker dom!) dure les.

Dus, gooi nooit meer wat weg, totdat ik het geproefd heb.
Maar begrijp je hint en neem alle adviezen mee. Dank. gr., Johan

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.