Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Bottelen vanuit keg

Gestart door Hoppenbrouwers, 24-05-2016 12:46 u

Vorige topic - Volgende topic

Hoppenbrouwers

Aangezien ik van het bottelen afgestapt ben verloopt de laatste fase van mijn brouwproces een stuk plezieriger. Geen spijt van de overstap in ieder geval. Ik loop alleen tegen een probleem aan. Als ik nu met een wedstrijd mee wil doen kan ik geen keg inleveren. Het zal dus op fles moeten. Alleen nu heb ik geen Beergun en zowel op de Amerikaanse fora als hier lees ik daar wisselende ervaringen over. Aangezien die aanschaf best prijzig is vroeg ik me af wie er goede ervaringen heeft met (goedkopere,betere) alternatieven.
Ik zou dus graag enkele flesjes willen bottelen vanuit mijn sodakeg in wat BNR flesjes. Dat het bier extreem koud moet zijn was ik al achter. Maar wat zijn hierin de best practises als je geen beergun hebt?
Hoor het graag van degene die al met dit bijltje gehakt hebben

(en ik weet dat ik ook apart kan gaan bottelen naast het fustelen met bottelsuiker. Dat zoek ik alleen niet meer.)

GeBaxke

Ik heb een zelf geknutselde "poor man beergun" liggen. Mag je uitproberen.
Hij werkt prima.

Erick

MBV siliconenslang het bier zachtjes in het flesje laten stromen (compensatorkraan bijna dicht) en dan nog een klein beetje bottelsuiker toevoegen.
Zou alleen niet weten hoeveel bottelsuiker, nooit geprobeerd... Leuk proefje voor vanavond.

Paard

Flessen en bier goed koud zetten (een graad of 2 doe ik meestal) dan druk van het vat en dan met heel lage druk via een buisje in fles laten lopen, ik gebruik hiervoor een picknick tap met een stuk buis die aan de onderzijde schuin is afgesneden.

Als je begint met vullen komt er eerst veel schuim uit dit laat ik gewoon weglopen daarna vul ik dan de fles heel langzaam trek dan de buis eruit en vul dan nog wat, het schuimt dan net de fles uit. Dit is het moment dat ik er een kurk opleg en dan pers. In regel is het bier dan bijna gelijk gecarboniseerd als dat het net het fust uitkomt.

De kurk om echt met tegendruk te vullen zoals in veel voorbeelden te zien gebruik ik niet.

succes

jank

Ik doe precies het zelfde als paard.

Henielma

Aliexpress

Ik heb zo'n Aliexpress beergun. Werkt best goed. Is in het begin wat knoeien maar op internet zijn goede handleidingen te vinden. Werkt best goed om zo flesjes voor westrijden te vullen. Zo heb ik er dit ONK ook zeker drie bieren mee afgevuld. Voordeel is dat je vooraf de fles met koolzuur kan vullen.

DenMaarten

Citaat van: Henielma op 24-05-2016  19:39 uAliexpress

Ik heb zo'n Aliexpress beergun. Werkt best goed. Is in het begin wat knoeien maar op internet zijn goede handleidingen te vinden. Werkt best goed om zo flesjes voor westrijden te vullen. Zo heb ik er dit ONK ook zeker drie bieren mee afgevuld. Voordeel is dat je vooraf de fles met koolzuur kan vullen.

Kun je het gebottelde bier ook voor langere tijd bewaren, of gaat de kwaliteit snel achteruit?

Ik zit erg te twijfelen voor de aanschaf van deze imitatie BeerGun. Ik zag op Aliexpress dat het alleen het apparaat zelf is, zonder aansluit materiaal erbij. Wat moet je nog meer aanschaffen om hem goed te kunnen gebruiken? Optie is natuurlijk een echte Blichmann aanschaffen bij een van de brouwwinkels. 125 euro is misschien wel erg gortig...

Hoppenbrouwers

Citaat van: Henielma op 24-05-2016  19:39 uAliexpress

Bedankt Herman. ik zal hier eens naar kijken. Lijkt sprekend op de blichmann alleen voor een eerlijke prijs.

Ga eerst die van Geert eens proberen :)

Herman

Dit onderwerp gaat in op een simpele en goedkope manier, zeker als je toevallig een picknicktap hebt liggen.

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,13130.msg171307.html#msg171307

Paard

CiteerKun je het gebottelde bier ook voor langere tijd bewaren, of gaat de kwaliteit snel achteruit?

Ja is naar mijn idee gelijk aan bier dat hergist op fles, wel bottel ik zo dat schuim in de hals zit en geen lucht.

Vergelijkbare Topics (7)

23801

Reacties: 32
Gelezen: 9805

40087

Reacties: 21
Gelezen: 2291

10464

Gestart door Turin

Reacties: 4
Gelezen: 2659

44820

Reacties: 17
Gelezen: 1455

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.