Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Van helder naar troebel bij kou?

Gestart door marc7654, 22-05-2016 19:08 u

Vorige topic - Volgende topic

marc7654

Goedenavond!

Mijn biertjes waren met gisting op fles (kamertemperatuur) al heel snel heel helder geworden, blijven ook helder, wel ligt er een klein bodempje depot in de fles. Heb eerder (na een week) eentje koud gezet om te proberen (weinig koolzuur, beetje zoet, maar logisch, wel lekker).

Wat mij opvalt, is dat op het moment dat ik een biertje koud zet, dat die al binnen een half uur ineens volledig troebel is geworden. Na een kleine anderhalve week, zijn ze in de koeling nog steeds troebel.

Mijn vraag: Is iemand hier bekend mee? Gaat het nog weg? Waarom gebeurt dit?

Bedankt! :proost:

Chilobrachys

Even op het forum zoeken naar koude waas  ;)

marc0871

Yep.
Eiwitten die samenklonteren bij kou.
Heeft geen effect op de smaak.
Het zou weg moeten gaan als het bier weer wat warmer wordt.

abroeders

Biersol kan je helpen om van de koudewaas af te komen. 5 ml op 20 liter de laatste paar minuten meekoken. Ook lang gekoeld laten staan zorgt ervoor dat uiteindelijk de koudewaas verdwijnt.

Qua smaak merk je niets van de koudewaas het ziet er alleen wat minder uitnodigend uit.
Vandaar als ik een biertje aan visite serveer ik het wel mooi vind als het kraakhelder is. Biersol is gewoon een natuurlijk product op basis van kwarts wat de eiwitten tijdens het koken laat samenklonteren en neerslaan. Heb het al een paar keer gebruikt en ben enthousiast.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.