Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Aantal liters in gistvat bepalen voor bottelsuiker toevoegen

Gestart door Ronaldus, 20-05-2016 10:34 u

Vorige topic - Volgende topic

Ronaldus

Het vervelende van het gistvat dat ik heb, is dat er nergens een aanduiding staat voor het aantal liters. Ik heb dus werkelijk geen idee hoeveel liter Wort er nu in zit, al zal het ergens tussen de 15 - 20 liter moeten zitten. Maar dat verschil maakt wel wat uit voor het toevoegen van de bottelsuiker. Je kan natuurlijk suiker per flesje gaan doen, maar ik wil het ook een keer proberen om dit vanuit het gistvat te doen.

Wel heb ik een streep gezet aan de buitenkant van het vat bij 23 liter zodat ik spoelwater bleef toevoegen tot deze streep bereikt werd. Volgens het recept zou er na het koken 19 liter wort over moeten blijven. Maar als ik het vat op de weegschaal zet komt hij op 18,5 kilo. En dat terwijl het vat zelf ook al 2 kilo is. Dus zou er maar 16,5 liter over zijn? Is er bij het koken dan echt zoveel verdampt dat hij van 23 liter naar 16,5 is gegaan?

Ik ben dan ook erg benieuwd hoe jullie het aantal liters in je gistvat bepalen?

Serge VL

Op voorhand het leeg gewicht (incl stop en waterslot,....) van het gistingsvat bepalen, Uw vol gistingsvat wegen dit getal verminderen met je tarra en dan delen door je dichtheid die je hebt in je vat (in SG)= Werkelijke netto liters in je gistvat.
Dit kan je zowel doen om je werkelijk volume voor de vergisting te bepalen, als na overhevelen/lagering.

Sander van Dijk

Citaat van: Ronaldus op 20-05-2016  10:34 uHet vervelende van het gistvat dat ik heb, is dat er nergens een aanduiding staat voor het aantal liters. Ik heb dus werkelijk geen idee hoeveel liter Wort er nu in zit, al zal het ergens tussen de 15 - 20 liter moeten zitten. Maar dat verschil maakt wel wat uit voor het toevoegen van de bottelsuiker. Je kan natuurlijk suiker per flesje gaan doen, maar ik wil het ook een keer proberen om dit vanuit het gistvat te doen.

Wel heb ik een streep gezet aan de buitenkant van het vat bij 23 liter zodat ik spoelwater bleef toevoegen tot deze streep bereikt werd. Volgens het recept zou er na het koken 19 liter wort over moeten blijven. Maar als ik het vat op de weegschaal zet komt hij op 18,5 kilo. En dat terwijl het vat zelf ook al 2 kilo is. Dus zou er maar 16,5 liter over zijn? Is er bij het koken dan echt zoveel verdampt dat hij van 23 liter naar 16,5 is gegaan?

Ik ben dan ook erg benieuwd hoe jullie het aantal liters in je gistvat bepalen?

Je verliest ook nog wat wort in de kookpan en eventueel in de koeler en slangen. Dit kan zomaar 1 tot 2 liter zijn. De hoeveelheid die je verdampt is  voornamelijk afhankelijk van hoeveel warmte je toevoert. Kun je het beste een keer testen met water, zodat je dit kunt gebruiken als een vaste waarde.

Bovendien is het niet verstandig om de bottelsuiker toe te voegen in het gistvat, omdat je dan alle gist en uitgezakte trub meebottelt. Het is het handigst om de hoeveelheid bottelsuiker in 3 x het gewicht aan water op te lossen en even te koken. Dit kun je dan in het bottelvat gieten en daarboven op het jongbier hevelen.

Om de hoeveelheid in het gistvat te bepalen kun je werken met maatstreepjes of wegen wat je al gedaan hebt. Dat werkt voor mij prima.

SanderH

Wat voor een vat gebruik je als vergistingsvat?

Ik gebruik emmers (25l) en kunststof vaten (60l). Beide zijn rond. dus heel makkelijk uit te rekenen wat erin zit:

Stel het volgende:
diameter bodem = 30 cm, de straal (r) is dan 30/2= 15 cm
hoogte (h) in vat = 20 cm
pi = 3,14 (constante)

inhoud vat = pi * r2 * h

inhoud vat is dus 3,14 * 152 * 20 = 3,14 * 15 * 15 * 20 = 14139 cm3 (kubieke centimeter)
delen door 1000 levert het aantal liters op dus in het rekenvoorbeeld 14,1 liter.

Gaat natuurlijk alleen op bij ronde emmers of vaten. Bij conische fermentors kan het ook wel, maar dan moet je de inhoud van de cone uitrekenen. Iets lastiger dan een cilinder ;)

Jacques

Citaat van: Serge VL op 20-05-2016  10:39 uOp voorhand het leeg gewicht (incl stop en waterslot,....) van het gistingsvat bepalen, Uw vol gistingsvat wegen dit getal verminderen met je tarra en dan delen door je dichtheid die je hebt in je vat (in SG)= Werkelijke netto liters in je gistvat.
Dit kan je zowel doen om je werkelijk volume voor de vergisting te bepalen, als na overhevelen/lagering.

Een prima methode die ik al jaren gebruik.
Een personenweegschaal die het gewicht per 100 g aangeeft is hiervoor heel geschikt.

Underdike

Ik kreeg eerder op dit forum de tip om mini-suikerklontjes te kopen (3 gram per stuk), want die passen precies door de hals van het flesje... Gisteren op die manier gebotteld (direct uit gistvat in flesjes geheveld), werkte soepel!

abroeders

Citaat van: Underdike op 23-05-2016  08:42 uIk kreeg eerder op dit forum de tip om mini-suikerklontjes te kopen (3 gram per stuk), want die passen precies door de hals van het flesje... Gisteren op die manier gebotteld (direct uit gistvat in flesjes geheveld), werkte soepel!
Voor de 45 cl Grolsch beugels werkt dit inderdaad goed. Echter levert 3 gram op een 30 cl flesje veel te veel koolzuurdruk. Jammer is dus dat je minder vrijheid hebt qua flesjesgebruik.
Hiernaast nog het feit dat je afhankelijk van het biertype mogelijk nog wat wil sturen in de hoeveelheid koolzuur.

Wolter

Heb op mijn vat streepjes gezet. Vat elke keer met een liter bijgevuld (Licht er op de juiste manier in laten schijnen) en een streepje op de buitenzijde gezet.

tdp

Citaat van: Wolter op 23-05-2016  10:04 uHeb op mijn vat streepjes gezet. Vat elke keer met een liter bijgevuld (Licht er op de juiste manier in laten schijnen) en een streepje op de buitenzijde gezet.
Zelfde methode toegepast!

Groet,
de TDP

abroeders

Ik heb, omdat mijn gistvat (RVS olijfolievat) niet zuiver cilindrisch is, een grafiekje gemaakt waarin ik de hoogte tot aan het deksel en de inhoud per halve liter uitgezet heb.
Wil ik de inhoud weten dan pak ik mijn RVS liniaal; even sprayen met Star San en meet van vloeistofpeil tot aan de hoogte van het deksel en lees in mijn grafiek de inhoud af.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.