Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

1007 German Ale doet raar

Gestart door 12345, 18-05-2016 12:32 u

Vorige topic - Volgende topic

12345

Omdat ik een Alt wilde brouwen, heb ik een pak 1007 German Ale gekocht.

Nadat ik die een klap gegeven had, was hij 1,5 uur later al flink opgebold. O, dacht ik, dat is snel, dan ga ik maar eens alles klaar zetten. Nog weer een uur later stond het pak al goed strak. Net voordat ik hem in de erlenmeier goot, nog even geschud (omdat er wel eens gist op de bodem of wanden wil plakken) en toen stond hij zowat op knappen.

De eerste fase van de starter verliep voorspoedig. Na 4 uur was hij wit en begon trager te bubbelen. Normaal is hij dan net over zijn top heen. Dus in de koelkast gezet bij ca. 2 graden. Na 2 dagen was hij helder met de nodige gist op de bodem. Maar na de derde nacht stond er weer schuim op en bubbelde hij weer! Bij 2 graden! Wat had ik fout gedaan?  :weetniet:

Dus bij de tweede fase van de starter besloot ik het anders aan te pakken en langer te wachten. Veel schuim, het kwam enigszins het waterslot uit en ook toen het waterslot al  trager begon te bubbelen, bleef de erlenmeier vol schuim zitten. Zelfs toen hij vrijwel niet meer bubbelde. Toen heb ik hem toch maar in de koelkast gezet.

Bijna altijd begint bij mij het waterslot pas trager te bubbelen als het schuim al vrijwel weggetrokken is. Ik had natuurlijk onder de microscoop moeten tellen. Vergeten en te lui.

Ik blijf achter met een hoofd vol vragen. Heeft iemand ervaring met deze gist en dit gedrag?

seed7

Het is een echte bovengister, het zou me niet verbazen als er in dat schuim heel veel cellen zitten. Pas als die helemaal uitgegist is zakt die schuimkoek naar beneden. Kijk maar wat die straks in je gistvat doet. Ook heeft deze gist geen problemen met lage temperaturen, zolang er suikers zijn gaat die door. Bikkels zijn het.

Ingo

12345

Ja, Ingo, zoiets zal het zijn.

Het zit nu in het gistvat, in eerste instantie bij 15 ºC, maar na 24 uur kwam de gist het waterslot uit. Inderhaast een blow-off gemaakt en de temperatuur naar 13 ºC gebracht.  Dat hielp want er kwam al snel niets meer uit.
Zo moet het maar blijven want de 1007 produceert massa's schuim, zelfs als hij al bijna uitvergist is en hij blijft actief tot extreem lage temperaturen.

Na een dag of (2) -  3 wordt het minder en mag de temperatuur langzaam omhoog.

Vergelijkbare Topics (7)

40223

Reacties: 2
Gelezen: 909

05-12-2019 19:42 u
door Serge VL
5244

Reacties: 21
Gelezen: 7327

36585

Gestart door handleiding

Reacties: 1
Gelezen: 1109

31213

Reacties: 5
Gelezen: 3040

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.