Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vergisting start niet, 15 min na andere gist wel

Gestart door Wil1, 03-05-2016 20:25 u

Vorige topic - Volgende topic

Wil1

Ik heb 25 liter bier gebrouwen met 18,1 Plato eindwaarde (SG 1075).
Ik heb de Wyeast Trappist 3787 High Gravity gebruikt. Gist was nog binnen de houdbaarheidsdatum en het zakje was na 3 uur goed opgezwollen na de klap op het zakje. het wort was exact 20C.
Na 24 uur was de vergisting nog steeds niet op gang en ik dacht dus dat de gist dood was.
Ik heb er toen maar meteen een zakje Safale 04 bijgedaan (zonder een giststarter te maken).
Na 15 min had ik een dikke gistlaag van 3 cm op het wort.
Het leek erop dat de Safale 04 de Wyeast 3787 activeerde. Vergisting liep verder goed, geen vreemde lucht, stinkende of zure wort.
Heeft iemand een idee hoe dit kan? Ik denk nu ook dat beide gisten de verdere vergisting gedaan hebben.

Mvg Wil

Juindorper

Ik neem aan dat je voor de Wyeast wel een starter hebt gemaakt? Anders is het inderdaad niet gek dat de vergisting niet wil starten.

Wil1

Nee, voor de Wyeast heb ik geen starter gemaakt. Inhoud is voldoende voor ongeveer 20 liter. Ik heb deze gist al verschillende keren gebruikt, ook bij nog zwaardere bieren. Dit is altijd goed gegaan. Altijd zonder giststarter. Dit kan niet verklaren waarom er na 15 min een dikke gistlaag op het wort komt.

Paard

Ik denk dat de s04 oploste in het wort en vervolgens samen met de reeds ontstaande CO2 naar boven kwam drijven. Beetje als een schepje suiker in een glas cola. Verder is een een smack pack wel wat weinig en je zal daardoor wat meer esters in je bier krijgen (persoonlijk zou ik zeggen maak in het vervolg een starter). Wel is het ruim voldoende om de boel aan het gisten te krijgen.

Verder niks aan de hand gewoon een leuk gist experiment wat een heel drinkbaar bier kan opleveren. :biersmile:

abroeders

Citaat van: Wil1 op 03-05-2016  21:10 uNee, voor de Wyeast heb ik geen starter gemaakt. Inhoud is voldoende voor ongeveer 20 liter. Ik heb deze gist al verschillende keren gebruikt, ook bij nog zwaardere bieren. Dit is altijd goed gegaan. Altijd zonder giststarter. Dit kan niet verklaren waarom er na 15 min een dikke gistlaag op het wort komt.
Is inderdaad een klassieke fout te denken dat 1 verpakking vloeibare gist voldoende is voor 20 liter. Helaas staat het ook zo op de verpakking vermeld.
Als je vloeibare gisten gebruikt dien je, tenzij je echt hele kleine brouwsels maakt of hele lichte bieren, eigenlijk altijd een starter te maken voor het beste resultaat.

Als ik 25 liter 1.075 bereken zou je 3,5 hele verse smackpacks moeten toevoegen aan je wort. Hoe zwaarder het wort, hoe meer gist je moet enten. Hoeveel gist kun je berekenen op Mr. Maly of Yeastcalc. Zie het plaatje hieronder:

Daarnaast dien je rekening te houden dat voor iedere maand dat een smackpack oud is er circa 10% vitaliteit verloren gaat, mits de gist koeler dan 4 graden bewaard wordt.

Mr. Malty is handig voor het berekenen van hoeveelheden korrelgist. Voor vloeibare gisten vind ik Yeastcalc beter omdat deze de startergroottes kan berekenen.

Ent je te weinig gist, dan kan dit smaakafwijkingen door een teveel aan esters geven of zelfs gestokte vergistingen.

In mijn handtekening staat een linkje naar een methode welke ik voor mijn giststarters hanteer. Heb je geen magneetroerder is dit ook geen probleem. Maak je starter in een frisdrank petflles of een 2,4 liter melkunie jerrycan. Zo vaak als je kunt goed schudden.

Wil1

Bedankt voor je uitleg, abroeders. Is duidelijk. Heb je giststarter verhaal ook gelezen. Is mooi en duidelijk.
Ik maak normaal wel een giststarter van korrelgist die ik gebruik. Ga ik nu ook doen voor de vloeibare gist. Heb zelf een magneetroerder en erlenmeyer.
Weer wat geleerd! Dat is toch het mooie van deze hobby dat je iedere keer weer wat wijzer wordt!

Jacques

Citaat van: Wil1 op 04-05-2016  11:00 uIk maak normaal wel een giststarter van korrelgist die ik gebruik.

Het maken van een giststarter is niet noodzakelijk als je korrelgist gebruikt. Uiteraard moet je wel voldoende gist enten. Dat is niet zo moeilijk als je meerdere verpakkingen koopt.
Het grote voordeel is van gedroogde gist is dat je altijd kunt gaan brouwen als je daar zin in hebt. Je hoeft geen tijd uit te trekken voor het maken van een starter.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.