Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gisten mengen

Gestart door NSWS, 02-05-2016 20:24 u

Vorige topic - Volgende topic

NSWS

Geacht forum,

Ik vroeg mij af of je gisten met elkaar kan mengen en gelijk tijdig aan de afgekoelde wort kan toevoegen?
Krijg je dan de eigenschappen van beide gisten?
Geldt het recht van de sterkste/snelste?
Kan ik bijvoorbeeld de Safbrew Abbaye en de S-33 bij elkaar mengen?
Ik ben benieuw naar jullie ervaringen/ expertise.

Oscar

Citaat van: NSWS op 02-05-2016  20:24 uGeacht forum,

ik vroeg mij af of je gisten met elkaar kan mengen en gelijk tijdig aan de afgekoelde wort kan toevoegen?

Ja tuurlijk kan dat... :)

Citaat van: NSWS op 02-05-2016  20:24 uKrijg je dan de eigenschappen van beide gisten?
Geldt het recht van de sterkste/snelste?

Dat weet je pas als je het probeert... Ik persoonlijk zie er geen heil in, maar het kan wel. Gewoon doen zeg ik :-)

Markiej87

Meestal voeg je twee verschillende gisten toe vanwege hun individuele eigenschappen. Ik brouw wel eens een bier vergist met S33 voor wat fruitigheid en na dag 2/3 voeg ik US05 toe om te zorgen dat het bier goed uitvergist.

Aangezien S33 en de Safbrew vergelijkbare eigenschappen hebben zie ik het nut niet echt? ;)

Etn82

Citaat van: Markiej87 op 02-05-2016  20:39 uMeestal voeg je twee verschillende gisten toe vanwege hun individuele eigenschappen. Ik brouw wel eens een bier vergist met S33 voor wat fruitigheid en na dag 2/3 voeg ik US05 toe om te zorgen dat het bier goed uitvergist.

Heb zelf een dergelijke methode toegepast met de Windsor voor het mooie zachte gistprofiel en heb toen de Nottingham toegevoegd na de hoofdvergisting voor de goede vergistingsgraad.

Geloof trouwens dat White in het boek YEAST hier ook een en ander over heeft geschreven. Maar is een tijdje geleden dat ik dat gelezen heb.

Meen me te herinneren dat sommige gisten harmonieus samen gaan, andere wat minder. Of dat voor jouw combinatie ook geldt, weet je waarschijnlijk pas wanneer je het probeert.

NSWS

Bedankt voor jullie reacties.

Ik ga het gewoon eens proberen. Baat het niet dan schaadt het niet, toch?!

Vergelijkbare Topics (7)

247

Reacties: 38
Gelezen: 33839

27389

Reacties: 16
Gelezen: 6160

22036

Reacties: 10
Gelezen: 5277

42998

Gestart door L.win

Reacties: 23
Gelezen: 2602

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.