Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

WLP002: verstokte vergisting

Gestart door ejet, 01-05-2016 20:22 u

Vorige topic - Volgende topic

ejet

Dag allen,

Afgelopen donderdagavond heb ik een APA gebrouwen met de WLP002 gist (datum begin maart 2016 met een starter van 1L). Mout was 90,9% pale ale mout, 7,1% pale crystal 150 ebc en 1,5% carapils. Gemaischt op 65c voor 60 minuten, mash-out op 76c, OG 1.053. Koken 90m met alleen Cascade hop, gistnutrient en Iers mos.

Het vat staat nu bijna 3 dagen in de vergistingskast maar nu valt mij op dat de vergisting sinds vanmiddag vast zit rond 1.030 (43% vergistingsgraad). Ik heb twee keer het vat voorzichtig geschud, en de temperatuur verhoogd (stapsgewijs) naar 21c. Nog steeds geen verbetering.

Nu sta ik voor de vraag: zal ik US-05 (gehydrateerd) erbij gooien, een starter met WLP051 dat ik nog heb liggen, of afwachten? Of staat deze gist, net als de beruchte WLP565, bekend als een gist dat de draad weer kan oppakken? Het is uiteraard wel een Engels, zeer goed uitvlokkend, gist. En WLP051 staat ook niet bekend als een zeer ver uitgistende versie.

Graag hoor ik jullie tips en tricks.

Hieronder een zelf gefabriceerde excel sheet. De kolom snelheid is een verhouding tussen tijd en afname in gravity.

Brouwers

Hoeveel liter heb je gebrouwen?
En meet je met een refractometer toevallig?

Waarom meet je eigenlijk zo vaak?

ejet

Citaat van: Brouwers op 01-05-2016  20:34 uHoeveel liter heb je gebrouwen?
En meet je met een refractometer toevallig?

Waarom meet je eigenlijk zo vaak?
Ik heb 15 L gebrouwen, 70% efficiency. Ik meet zo vaak omdat het kan, ik heb een Speidel vat met kraantje aan de onderkant. Even wat Star San spuiten en aftappen maar. En meteen proeven. Vooral gedaan met mijn saison hiervoor met WLP565 omdat deze bekend stond als probleemgist (liep overigens prima bij mij). En dat beviel eigenlijk wel dus ben van plan dat te blijven doen. Ik meet met een Brix refractometer inderdaad anders gaat er wel erg veel verloren.

Het waterslot staat overigens ook stil.

Brouwers

Citaat van: ejet op 01-05-2016  20:41 uIk heb 15 L gebrouwen, 70% efficiency. Ik meet zo vaak omdat het kan, ik heb een Speidel vat met kraantje aan de onderkant. Even wat starsan spuiten en aftappen maar. En meteen proeven. Vooral gedaan met mijn saison hiervoor met WLP565 omdat deze bekend stond als probleemgist (liep overigens prima bij mij). En dat beviel eigenlijk wel dus ben van plan dat te blijven doen. Ik meet met een brix refractometer inderdaad anders gaat er wel erg veel verloren.

Het waterslot staat overigens ook stil.
Ok, dan maak je de klassieke fout. Je SG is 1.016. Je moet kan Brix niet simpelweg omrekenen naar SG, je moet corrigeren voor de alcohol die is ontstaan. Je moet een omrekentool gebruiken uit bv BrouwHulp, BrouwVisie of deze http://www.brewersfriend.com/refractometer-calculator/

Dus hoofdvergisting is al klaar, lekker de boel goed uit laten gisten/nagisten en bottelen.

ejet

Citaat van: Brouwers op 01-05-2016  20:49 uOk, dan maak je de klassieke fout. Je SG is 1.016. Je moet kan Brix niet simpelweg omrekenen naar SG, je moet corrigeren voor de alcohol die is ontstaan. Je moet een omrekentool gebruiken uit bv BrouwHulp, BrouwVisie of deze http://www.brewersfriend.com/refractometer-calculator/

Dus hoofdvergisting is al klaar, lekker de boel goed uit laten gisten/nagisten en bottelen.
Brouwers, bedankt. Dacht dat ik dit in mijn Excel sheet verwerkt had en ben me er ook van bewust dat dit moet maar blijkbaar heb ik dit toch verkeerd gedaan. Ben blij dat ik heb gepost want ik dacht dat er iets niet klopte...

ejet

Ik zie het al...  knip- en plakfout met de cel met startwaarde... sorry. Dit ziet er beter uit.

Vergelijkbare Topics (7)

30838

Reacties: 3
Gelezen: 1522

23618

Reacties: 14
Gelezen: 7926

38781

Reacties: 35
Gelezen: 5994

25898

Reacties: 8
Gelezen: 2849

9184

Gestart door oranjeboombiertje

Reacties: 4
Gelezen: 2654

24-04-2008 08:30 u
door oranjeboombiertje

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.