Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Eerste poging tot brouwen, misschien te hoog begin SG?

Gestart door MrJeJo, 24-04-2016 17:16 u

Vorige topic - Volgende topic

MrJeJo

Hallo allemaal,

Ik heb vandaag een eerste poging gedaan om bier te brouwen. Na veel lezen en YouTube kijken heb ik gisteren een startset moutbrouwen aangeschaft (startset moutbrouwen premium gas van Brouwmarkt), aangevuld met een 25 liter mandfles voor de lagering.

Ik ben vanochtend om 11 uur begonnen en alles ging zonder problemen. Wel viel het me op dat er erg veel eiwitten(?), in ieder geval soort vlokken in het wort zaten tijdens het koken, geen idee of dat normaal is? Ik heb een moutpakket van Argesan geprobeerd, de Dubbel. In de handleiding staat dat het wort op 20°C voordat het gist erbij gaat een SG van 1060 moet hebben. Echter ik meet 1078, te hoog dus, is dat een probleem?

Gr. MrJeJo

Tjardo

Die vlokken zijn eiwitten, niet te veel zorgen maken de eerste keer brouwen, ook het hoge sg is geen ding om je grote zorgen om te maken, zal een sterk biertje worden... (hoeveel liter ging er in je gistvat en hoeveel gist heb je toegevoegd? Mogelijk dat er iets te weinig gist in het pakket zat om dit zwaardere bier te vergisten maar komt vast goed!)

Battum80

Kan het zijn dat je ook iets minder liters over hebt gehouden?

MrJeJo

Het pakket moet 20 liter opleveren. Ik heb in totaal 24 liter wort aan de kook gebracht voor 90 minuten. Na die 90 minuten had ik inderdaad ca. 20 liter over. Alleen omdat er nogal wat eiwit wat neergeslagen, heb ik niet de volledige 20 liter overgeheveld. Ik denk dat ik een kleine 2 liter in de kookketel heb gelaten, dus nu zo'n 18 liter aan het vergisten.

Battum80

MrJeJo

Citaat van: Battum80 op 24-04-2016  20:13 uNou, dan had je een heel goed rendement.

Geen idee... Rendement van wat?  ???

Jacques

Citaat van: MrJeJo op 24-04-2016  20:20 uGeen idee... Rendement van wat?  ???

Opbrengst aan extract uit de mout.

MrJeJo

Citaat van: Jacques op 24-04-2016  22:45 uOpbrengst aan extract uit de mout.

Ah, op die manier. Mooi zo, ik heb gewoon het stappenplan zo nauwkeurig mogelijk gevolgd. Het vat staat inmiddels redelijk bellen te blazen.

Vergelijkbare Topics (7)

33445

Reacties: 44
Gelezen: 7366

5768

Gestart door Niels

Reacties: 2
Gelezen: 2067

43115

Reacties: 11
Gelezen: 1575

23648

Reacties: 8
Gelezen: 2960

1284

Reacties: 7
Gelezen: 12349

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.