Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Eind SG van 1035

Gestart door monsieurmichiel, 19-04-2016 13:44 u

Vorige topic - Volgende topic

monsieurmichiel

Hallo,

Ik zal mij eerst even voorstellen voordat ik met mijn vraag/probleem kom:

Ik ben een veertiger uit hartje Betuwe en werkzaam als restaurantmanager van een drietal zaken. Eind 2015 heb ik het idee opgevat bier te brouwen, wat natuurlijk begint met bouwen. Dat bouwen werd een RIMS van 50 liter.

Mijn eerste brouwsel heb ik weg kunnen laten spoelen wegens een -zout water- lekkende aansluiting van de koelspiraal. Het 2e brouwsel -welke vooral bedoeld was om te kijken of het systeem nu goed werkte- resulteerde in een verrassend geslaagd bier, maar wel met een hoog eind SG van 1030. Het 3e brouwsel heb ik vorige week zondag opgezet waarbij ik als volgt te werk ben gegaan:

Stort:
1000 gr peated malt
3000 gr bio Munich
4000 gr golden promise
250 gr pale chocolate malt
200 gr chocolate malt

Beslagwater 33 liter
spoelwater 19 liter

Bij de 52 ºC stap van het maischen liep mijn pomp enkele keren vast waardoor dit ruim een uur heeft geduurd. Vervolgens snel door naar 63 ºC voor 30 minuten en 67 ºC voor eveneens 30 minuten.

Aan het begin van de kook 5 gr laurierblad en 50 gr Challenger toegevoegd. Het laatste kwartier van de kook nog 60 gr. Syst. Goldings. De totale kook duurde ca 1,5 uur waarna 33 liter overbleef met een SG van 1070.

Voor aanvang brouwen een starter gemaakt van 1 liter met White Labs super high gravity ale. Was de bedoeling deze de dag van te voren op te zetten, maar door werk erg laat thuis gekomen en vergeten...

De gisting kwam snel op gang met 4 dagen lang een actief bellen blazend waterslot. Na vier dagen was het SG gedaald tot 1035. De dagen daarna daalde dit niet verder en waren er ook geen bellen meer in het waterslot. Ik heb een liter bier afgetapt en als proef een paar schepjes kristalsuiker toegevoegd. De gisting starte vrijwel direct weer op. Na 2 dagen waren de bellen in deze proefopstelling weg en na meten bleken we nog steeds op een SG van 1035 te zitten...

Mijn conclusie is dat er dus geen vergistbare suikers meer zijn. Is dat juist? Maar wat zit er dan wel in wat een SG van 1035 geeft? Aan het einde van het maischen heb ik een zetmeeltest gedaan met negatief resultaat, dus alle zetmelen zijn afgebroken.

Overigens ben ik van mening dat het resultaat telt en dat resultaat is op dit moment een donker bier met een rijk aroma van subtiel rook (zeker niet overheersend!) en bescheiden hop. Naar mijn smaak mag de hop nog wel wat prominenter aanwezig zijn. Misschien dat ik nog koud-hop en anders is dat een aanpassing in de volgende batch. Maar overal lees ik dat het eind SG in ieder geval onder de 1020 terecht komt en soms zelfs akelig dicht bij 1000. Waar kan het hem in zitten bij mij?

Michiel

brouwmus

Welkom, Michiel, en veel plezier gewenst met de hobby!

Ik denk dat je het moet zoeken in de moutstort (niet alle moutmengsels zijn even vergistbaar, heb ik ook al ondervonden) maar vooral ook het maischschema - door het vastlopen van de pomp is de eiwitrust (52) wel erg lang geweest, ik hou die zelf altijd maar zo'n max. 10 minuten aan. Met de mouten van tegenwoordig is vaak ook een eentrapsmaisch mogelijk (meestal een uur op 65 tot 68 graden).

Meer ervaren brouwers zullen hier nog vast aanvullende antwoorden geven. :)

Als de vergisting echt is gestopt, kun je bottelen. Maar vergis je niet; soms sleept de vergisting zich wel 3 of 4 weken voort.

Groet,
John

P.S. Zout water door de koelspiraal?

JanEric

Hoe heb je het sg gemeten?  Met een hydrometer of een refractometer?
Hoeveel gist heb je nu eigenlijk toegevoegd?  Het kan zijn dat dit te weinig is geweest.

monsieurmichiel

Citaat van: brouwmus op 19-04-2016  14:11 uWelkom, Michiel, en veel plezier gewenst met de hobby!

Ik denk dat je het moet zoeken in de moutstort (niet alle moutmengsels zijn even vergistbaar, heb ik ook al ondervonden) maar vooral ook het maischschema - door het vastlopen van de pomp is de eiwitrust (52) wel erg lang geweest, ik hou die zelf altijd maar zo'n max. 10 minuten aan. Met de mouten van tegenwoordig is vaak ook een eentrapsmaisch mogelijk (meestal een uur op 65 tot 68 graden).

Meer ervaren brouwers zullen hier nog vast aanvullende antwoorden geven. :)

Als de vergisting echt is gestopt, kun je bottelen. Maar vergis je niet; soms sleept de vergisting zich wel 3 of 4 weken voort.

Groet,
John

P.S. Zout water door de koelspiraal?
Dank voor je reactie! Ik heb een waterbadkoeler waarin waar normaliter bier stroomt, nu water zit in een gesloten systeem met een pomp en het koelspiraal. Het water bevroor echter in de leiding en daarom heb ik er een flinke hoeveelheid zout bij gedaan. Ik overwoog eerst antivries, maar zout is (voedsel)veiliger.

monsieurmichiel

Citaat van: JanEric op 19-04-2016  14:30 uHoe heb je het sg gemeten?  Met een hydrometer of een refractometer?
Hoeveel gist heb je nu eigenlijk toegevoegd?  Het kan zijn dat dit te weinig is geweest.
Ik meet met een refractometer. Mijn starter was 1 liter.

JanEric

Dat verklaart je hoge sg. Tijdens en na vergisting moet je een correctie toepassen.  Even zoeken op het forum. Bijvoorbeeld naar het tooltje van Hans Halberstadt.

JAVAL

Hallo Michiel,
je bier heeft een relatief hoog eind sg, daar zijn we het over eens. Maar is dat verklaarbaar? Ik heb wat gegoogeld en vond onderstaande review van deze gist op de site van Whitelabs:
By: Antonio Bonis | Date: Oct., 12th 2015 | Beer(s) Brewed: Super High Gravity Russian Imperial Stout (22%)

Just my experience using WLP099 Super High Gravity ale yeast. I'm a relatively new home-brewer (less than 10 months), but using this yeast I managed to make a 22% all grain RIS (no sugar/syrup additions). Using a 8L yeast starter, 1 packet of WLP099, 7 stepped additions of wort, 5 lots of aeration using a cheap aquarium pump (atmospheric oxygen, not pure O2), dry beer [pilsner] enzyme and some simple yeast nutrient managed to go from 1.202 to 1.046 and around 74% apparent attenuation.

Dat was nog eens een zwaar biertje! Terwijl de specs van Whitelabs aangeven dat deze gist een vergistingsgraad heeft van >80 % is hij bij deze brouwer ook blijven steken op 74%. Mogelijk vergist deze gist geen triomaltose en blijft deze achter als gratis zoetje! Smaakt hij erg zoet?
Jaap

monsieurmichiel

Hallo Javal, dat is inderdaad serieus zwaar bier! Maar in mijn geval hebben de gisten slechts 50% gehaald. Het bier smaakt niet erg zoet, eerder droog.

hobbybob

Nou heb je een brix meter en gebruik je hem verkeerd

Start SG 1070 = 17,6 brix

Nu ga je vergisten en kan je de SG schaal op je refractometer vergeten deze werkt nu niet meer goed dus je brix aflezen!

1035 is ± 8,5 brix deze even door de tool van halberstadt halen ( zit ook in BrouwVisie /hulp ) eindig je op 1009

SVG van 87% en alc percentage van 8,1%

monsieurmichiel

Ah dus 'gewoon' een hele nette vergisting geweest! Is gebruik van een hydrometer dan meer aan te raden eigenlijk?

abroeders

Citaat van: monsieurmichiel op 19-04-2016  16:34 uAh dus 'gewoon' een hele nette vergisting geweest! Is gebruik van een hydrometer dan meer aan te raden eigenlijk?
Nee hoor! Een refractometer is ook prima, alleen wel op de juiste wijze gebruiken. [emoji3]

Eigenlijk zou de SG schaal op de refractometer verboden moeten worden.

BrouwHulp en BrouwVisie hebben ook de mogelijkheid om te rekenen met Brix. Gewoon onthouden voortaan in Brix aflezen en invoeren in je brouwsoftware, dan gaat het vanzelf goed.

monsieurmichiel

Bedankt allen voor jullie reacties! Helemaal geen probleem met mijn vergisting dus, maar met mijn gebruik van de apparatuur   ;D

hobbybob

Ik gebruik al 5 jaar geen hydrometer meer werk alleen met brix en dat bevalt prima :biersmile:

Ook gebruikt bij Brand wedstrijd en de analyse gaf een alc% die 0,01% afweek van "mijn" berekening met de refractometer dus die is precies genoeg :proost:

Alleen voor het forum hier wordt er bijna altijd om een SG gevraagd, das niet erg in de meeste brouwsoftware staat het er gewoon naast.

Jacques

Citaat van: hobbybob op 19-04-2016  17:26 uAlleen voor het forum hier wordt er bijna altijd om een SG gevraagd, das niet erg in de meeste brouwsoftware staat het er gewoon naast.

Dat is niet alleen hier op het forum maar ook op andere sites voor hobbybrouwers.
Professionele brouwers werken overigens niet met SG maar met graden Plato. Plato wordt niet bepaald met een refractometer maar met een hydrometer.

hobbybob

Citaat van: Jacques op 19-04-2016  22:56 uProfessionele brouwers werken overigens niet met SG maar met graden Plato.

Gelukkig zijn we hobbybrouwers (met een semi-professionele inslag ) :nut:

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.