Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Blond(e) nav prijswinnend recept van Wolter

Gestart door Jeroen76, 27-03-2016 17:48 u

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen76

Citaat van: Wolter op 27-05-2014  20:50 uHallo allemaal,

Ik ben erg blij om bij mijn eerste ONK deelname ook direct in de prijzen te vallen. Hopelijk lukt het mij in de toekomst meer van dit soort resultaten behalen. Ik neem echter aan dat jullie er absoluut voor gaan proberen te zorgen dat dat natuurlijk niet zal gaan gebeuren. ;D

Het recept heb ik eigenlijk zo samengesteld omdat ik qua hop Saaz en styrian goldings lekker vind in dit soort blonde bieren. Ik had al een paar keer een soortgelijk recept geprobeerd met andere combinaties van hoppen en gisten.
Het gebruik van 2 pilsmouten van verschillende fabrikanten is toevallig zo ontstaan omdat ik nog een restje van de arsegan  had liggen en deze op wilde maken.
Mijn doel was om een bier te maken dat redelijk zoet, niet te bitter en lekker doordrinkbaar zou zijn met een behoorlijke body.

Ik wil ook wel even aangeven dat ik in de paar jaar dat ik aan het brouwen ben geslagen echt heel veel heb gehad aan de info op dit forum. Iedereen bedankt voor de altijd ontzettend fijne manier van het verstrekken van antwoorden, informatie en tips.

Iedereen veel brouwplezier toegewenst.

Groet,
Wolter

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptONK - Blond
BiertypeBlond
Volume14.0
Begin SG1.065 SG
Eind SG1.014 SG
Berekende kleur (Morey)10 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)19 IBU
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
[row][row][row]
HoeveelheidIngrediënt
16.00 lHoorns drinkwater0.50 gCaSO43.70 mlMelkzuur10.88 lSpoelwater

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
1.900 kgPilsmoutWeyermann3 EBC43.7 %
1.000 kgPils/Lager moutArsegan3 EBC23.0 %
0.500 kgSpelt Mout (BIO)Weyermann0 EBC11.5 %
0.250 kgCara-pilsWeyermann5 EBC5.7 %
0.200 kgCara-redWeyermann40 EBC4.6 %
0.500 kgWitte kandijsuikerSupermarkt0 EBC11.5 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
stap 161.0 °C30 min.35 min.4.2 l/kg
Stap 271.0 °C7 min.40 min.4.2 l/kg
Stap 378.0 °C10 min.5 min.4.2 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
14.0 gSaazbellen3.0%90 min.7.1 IBU
9.5 gStyrian Goldingsbellen2.6%90 min.4.2 IBU
13.5 gSaazbellen3.0%30 min.4.9 IBU
9.0 gStyrian Goldingsbellen2.6%30 min.2.8 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
3.69 gKorianderzaadspecerijkoken
3.58 gSinaasappelschil. zoetspecerijkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
0.600 l starterBelgian Ale Yeast (1214)bovengist

Behaalde score is 89 punten:

Visuele aspecten      15/15
Geurassociaties        21/25
Smaakassociaties     22/25
Basissmaak                9/10
Body                           5/5
Mondgevoel                4/5
Nasmaak                   13/15

Opmerking op keuringsformulier:

Heel mooi bier dat goed in balans is. Het nodigt telkens uit voor 'n volgende slok. Mijn complimenten.

Dit wordt ons tweede bier wat we willen gaan brouwen. Mooi recept, waarvan we het volume van 14 naar 21 liter willen verhogen. Ook de mouten zullen we wat aan moeten passen aan de beschikbaarheid.

Vraag is of de gist dan ook nog voldoende is of moeten we die ook verhogen? We willen zo'n zakje pakken die je in elkaar moet slaan. Wyeast 1214 XL

Koriander en sinaasappelschil in het bier is voor ons ook nieuw dus tips zijn welkom ;)

Gr. Jeroen

Wolter

Citaat van: Jeroen76 op 27-03-2016  17:48 uVraag is of de gist dan ook nog voldoende is of moeten we die ook verhogen? We willen zo'n zakje pakken die je in elkaar moet slaan. Wyeast 1214 XL

Koriander en sinaasappelschil in het bier is voor ons ook nieuw dus tips zijn welkom ;)

Gr. Jeroen

Qua gist zou ik wel overwegen om een starter te maken.

Koriander zaadjes heel even licht kneuzen voor gebruik.
Sinaasappelschillen zijn gedroogd te koop bij de brouwwinkels.

Beide 10 minuten meekoken.

Succes! Nog meer vragen? Stuur maar een pb.

Jeroen76

Gister hebben we deze blonde gebrouwen en staat nu te vergisten. Benieuwd wat er van gaat komen.

DJ

Gefeliciteerd Jeroen  :groots: vanuit Enkhuizen.
Dat is wel op zijn plaats.
Vind het sowieso heel erg knap.

Wolter

Citaat van: Jeroen76 op 02-04-2016  09:16 uGister hebben we deze blonde gebrouwen en staat nu te vergisten. Benieuwd wat er van gaat komen.

Mocht je ook naar het ONK gaan wil ik er graag een met je ruilen. Ben benieuwd!

Jeroen76

We zijn nog bescheiden hoor, kampioenschappen laten we nog even aan ons voorbij gaan hahahaha

Jeroen76

Onlangs de suiker toegevoegd. We hebben gekozen voor gewone kristalsuiker omdat wij niet het idee hadden dat er een groot verschil zit in kandijsuiker of kristalsuiker aangezien we het toch oplossen. Maar goed daar is discussie zat over gevoerd en mede door die discussies zijn wij bij deze beslissing gekomen.

We hebben overigens ook een ander gist gebruikt, de Fermentis Safale US-05 11,5 gram. Dit omdat we nog in onze beginfase zitten en de korrelgist wel erg makkelijk werkt. Over een paar brouwtjes kunnen we wel eens naar andere gisten gaan kijken, ziet er nu nog allemaal wat ingewikkeld uit met starters en zo...

Het ligt in de planning om deze blonde dit weekend te bottelen aangezien het waterslot niks meer doet, dus snel maar een SG-meting en dan in het weekend nog maar een keer meten.

Weet niet of ik nu in het juiste topic zit te discussiëren, anders graag even afsplitsen.  ;)

Gr. Jeroen

Wolter

Hebben jullie de suiker na de hoofdvergisting toegevoegd? Ik heb de suiker 10 minuten meegekookt toen ik dit recept maakte.

emiel1

Citaat van: Jeroen76 op 13-04-2016  19:53 uDit omdat we nog in onze beginfase zitten en de korrelgist wel erg makkelijk werkt. Over een paar brouwtjes kunnen we wel eens naar andere gisten gaan kijken, ziet er nu nog allemaal wat ingewikkeld uit met starters en zo...

Een Wyeast smack pack is helemaal makkelijk. Korrelgist moet je eerst hydrateren op 27 graden (al geloof ik dat niet iedereen dat weet/doet), zo'n smack pack geef je een klap de avond voor het brouwen en de volgende dag giet je m zo in je vat...

Wolter

Citaat van: emiel1 op 13-04-2016  23:30 uEen Wyeast smack pack is helemaal makkelijk. Korrelgist moet je eerst hydrateren op 27 graden (al geloof ik dat niet iedereen dat weet/doet), zo'n smack pack geef je een klap de avond voor het brouwen en de volgende dag giet je m zo in je vat...

Als je een bepaalde hoeveelheid gistcellen wilt pitchen is het ook raadzaam een starter te maken van vloeibare gist.
Korrelgist kun je ook gewoon zonder hydrateren op het wort strooien. (Hiermee breng je wel ongeveer 50% van de cellen om het leven en de gist heeft iets langer nodig om zich klaar te maken voor het werk waarvoor wij ze gebruiken)

Hay

Dat is dus niet helemaal waar wat je schrijft Emiel.
Ten eerste dat hydrateren is niet per se nodig, sommige merken schrijven het voor en anderen niet.
Maar de meningen verschillen daar nogal over, ik persoonlijk doe het bijna nooit(waar ik niet mee wil zeggen dat het zo moet of beter is) .
Maar dat is pure gemakzucht en heb nooit problemen  met vergistingen.
Ten tweede meen ik gelezen te hebben dat ze 21 l hebben gebrouwen en dan was dat ene pak ff smakken niet genoeg geweest en had er een starter gemaakt moeten worden.

De smurf was me net voor

emiel1

Hmm, inderdaad, met 21 liter kom je net te kort. Ok, dan heb ik niks gezegd  :proost:

Jeroen76

Klopt 21 liter en we hebben bewust de suiker na de hoofdvergisting toegevoegd. 

Jeroen76

Inmiddels is deze al weer bijna op en dacht dat ik al een reactie had gegeven maar dat is dus niet zo, dus bij deze.

Het is een zeer geslaagde blonde geworden, we zijn er erg trots op en degene die hem hebben geproefd waren erg enthousiast.

Een licht kruidig, zacht bitter bier is het geworden. Koriander en sinaasappelschil is licht waarneembaar en zeker nier overheersend. 6,8% geworden en drinkt lekker makkelijk weg. Prima met dit warme weer.

Gaan hem zeker nog een keer brouwen, hopelijk in onze iets grotere installatie zodat we wat meer overhouden.  ;)

Bedankt!

Gr. Jeroen

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.