Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

25 L Witbier gisting euvel

Gestart door Mark Mout, 18-03-2016 14:34 u

Vorige topic - Volgende topic

Mark Mout

Beste,

Heb toch vaak gezocht en gevonden, maar hier kan ik niet echt een antwoord op vinden.

Probleem:
1 jaar oud gedroogd gist (mangrove jack, M21 10 g, gekoeld bewaard) een uur van te voren op 0,5 L suiker water (gekookt, af laten koelen tot 22 graden) gezet... heerlijk wezen brouwen. Maar geen activiteit bij de gist! Maar dan ook niets!

Daar sta je dan met 25 liter belucht wort (SG 1045), schreeuwend naar gist!

Mijn oplossing:
mijn enige zakje normale biergist (10 g) toegevoegd aan diezelfde 0,5 L suikerwater (+ oud M21 gist)

Effect:
Na 1 uur ging het helemaal los, maar een continue stroom aan gas. Niet eerder zo hevig gezien. Een dag later is het nog steeds fiks aan de gang.

Mijn conclusie:
Die gist was misschien oud, maar die heeft echt wel effect gehad. Het is alsof er een gasfles openstaat in mijn temp. kast.

Vraag:
Gewoon de gehele hoofdgisting uitzitten? Ik lager normaal pas nadat de activiteit is afgenomen. In dit geval ben ik ietswat bezorgd over teveel esters.

Uw input is gewenst!

Biermagneet

Ik zou hem lekker zn gang laten gaan, en als je echt bang bent hevel je hem een keer over.
Persoonlijk zou ik alles in vat laten en je "normale" ritueel volgen.

Tjardo

De temperatuur in je gistkast een graadje lager zetten?

Mark Mout

Citaat van: Tjardo op 18-03-2016  15:56 uDe temperatuur in je gistkast een graadje lager zetten?

Die staat eigenlijk al perfect, ik heb hem wel nadat ik de "gasbel van Slochteren" ontdekte 1 graad lager gezet.
De NAM (Nederlandsche Aardolie Maatschappij) heeft al gebeld voor proefboringen..

Flogiston

Ik zou eerder denken dat je een paar bomen moet gaan planten om CO2-neutraal te brouwen.   :biersmile:

mbroek

Citaat van: Mark Mout op 18-03-2016  14:34 uProbleem:
1 jaar oud gedroogd gist (mangrove jack, M21 10 g, gekoeld bewaard) een uur van te voren op 0,5 L suiker water (gekookt, af laten koelen tot 22 graden) gezet... heerlijk wezen brouwen. Maar geen activiteit bij de gist! Maar dan ook niets!

Daar sta je dan met 25 liter belucht wort (SG 1045), schreeuwend naar gist!

Klopt wel, 1 zakje is tekort voor 25 liter en dan start het erg langzaam op. Toevallig had ik afgelopen week met dezelfde gist 12 liter in het gistvat, volgens BrouwHulp had die 9 gram nodig. Met het volle zakje vergisting binnen 3 uur.
Jouw tweede zakje heeft dat tekort wat je had dus gewoon aangevuld tot de goede hoeveelheid.

Chiel.

Mark Mout

Citaat van: Flogiston op 18-03-2016  16:35 uIk zou eerder denken dat je een paar bomen moet gaan planten om CO2-neutraal te brouwen.   :biersmile:

Ik heb een paar hopplanten gestekt en in het bos naast mijn tuin geplant. Het milieu is me ook heel wat waard!

Flogiston

Citaat van: Mark Mout op 19-03-2016  08:57 uIk heb een paar hopplanten gestekt en in het bos naast mijn tuin geplant. Het milieu is me ook heel wat waard!

Goed bezig!!  :groots:

Mark Mout

Gist nog steeds mega actief. Volgens mij gooit mijn vrouw er elke dag een kilo suiker in als ik aan het werk ben.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.