Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Problemen met Mr Malty

Gestart door JBL, 17-03-2016 14:59 u

Vorige topic - Volgende topic

JBL

Ik wil checken of 1 zakje T-58 voldoende is voor 14 liter met begin sg 1080, maar mr.malty weigert dienst...
Wat is jullie inschatting: 1 zakje korrelgist voldoende?

Sjaak_Deventer

Citaat van: JBL op 17-03-2016  14:59 uIk wil checken of 1 zakje T-58 voldoende is voor 14 liter met begin sg 1080, maar mr.malty weigert dienst...
Wat is jullie inschatting: 1 zakje korrelgist voldoende?

Zou 2 doen! Behoorlijk hoog SG.

homoeccentricus

Etn82

homoeccentricus

Citaat van: Etn82 op 17-03-2016  15:31 uOf een starter maken  ^-^

Jacques, gelieve dit persoonschap een officiële waarschuwing te geven wegens uitlokking en provocatie.

JBL

Citaat van: Sjaak_Deventer op 17-03-2016  15:01 uZou 2 doen! Behoorlijk hoog SG.
Citaat van: homoeccentricus op 17-03-2016  15:20 uDit werkt ook: http://www.brewersfriend.com/yeast-pitch-rate-and-starter-calculator/

1 pakje is dus niet genoeg.

Ik heb anderhalf zakje gesprenkeld. Dat moet wel genoeg zijn.
Het half lege zakje heb ik in aluminiumfolie gewikkeld en dichtgeklemd weer terug in de koelkast gelegd.

ThomasM

Citaat van: Etn82 op 17-03-2016  15:31 uOf een starter maken  ^-^

Laatst nog gedaan met de w34/70. Niets mis mee.

Juindorper

Citaat van: JBL op 17-03-2016  17:35 uHet half lege zakje heb ik in aluminiumfolie gewikkeld en dichtgeklemd weer terug in de koelkast gelegd.
Alleen jammer dat je daar niks meer mee kunt. Tenzij je het vacuum verpakt.

Jacques

Citaat van: JBL op 17-03-2016  17:35 uIk heb anderhalf zakje gesprenkeld. Dat moet wel genoeg zijn.
Het half lege zakje heb ik in aluminiumfolie gewikkeld en dichtgeklemd weer terug in de koelkast gelegd.

Doordat de gist vocht opneemt is dit niet zo'n goed idee.

Oscar

Citaat van: JBL op 17-03-2016  14:59 umaar Mr Malty weigert dienst...

Ik ben geen fan van Mr Malty. Niet gebruiken dus!

1 zakje korrelgist in 500 ml wort op het begin van de brouwdag geeft je goede actieve starter voor dit brouwsel en zelfs voor meer.. :brouwen:  2 zakjes kan ook natuurlijk  :brouwen:

homoeccentricus

Citaat van: Oscar op 17-03-2016  23:27 uIk ben geen fan van Mr Malty. Niet gebruiken dus!

1 zakje korrelgist in 500 ml wort op het begin van de brouwdag geeft je goede actieve starter voor dit brouwsel en zelfs voor meer.. :brouwen:  2 zakjes kan ook natuurlijk  :brouwen:
Iemand anders mag dat niet gebruiken omdat jij geen fan bent?

Oscar

Citaat van: homoeccentricus op 17-03-2016  23:48 uIemand anders mag dat niet gebruiken omdat jij geen fan bent?

Iedereen moet doen wat ie niet laten kan. :)  Maar ik adviseer het niet te doen. Durft te ervaren!  :brouwen:  ik heb het ook geleerd zonder... :)

RobW

Citaat van: Oscar op 18-03-2016  00:16 uIedereen moet doen wat ie niet laten kan. :)  Maar ik adviseer het niet te doen. Durft te ervaren!  :brouwen:  ik heb het ook geleerd zonder... :)

Naast de bekende antwoorden vind ik die van Oscar toch wel een hele mooie. Het kan echt geen kwaad om ook eens gewoon wat te proberen en kijken hoe dat in jouw situatie uitpakt. Veel brouwen en uitproberen leer je veel van.

Jacques

Citaat van: Oscar op 17-03-2016  23:27 uIk ben geen fan van Mr Malty. Niet gebruiken dus!

Ik ben wel een hele grote fan van Mr Malty!

Al heel wat keren heb ik mogen ervaren dat als je je houdt aan de aanbevelingen van Mr Malty je vergistingen hebt die gaan als een trein!
In de tijd dat ik minder gist entte waren slepende vergistingen geen uitzonderingen. Lang leve Mr Malty!  :hoera:

homoeccentricus

Citaat van: Oscar op 18-03-2016  00:16 uDurft te ervaren!  :brouwen:  ik heb het ook geleerd zonder... :)

"Kindjes, om veilig door het verkeer te leren manoeuvreren moeten jullie durven te ervaren. Daarom steken jullie vanaf nu geblinddoekt de straat over. Ik heb het ook zo geleerd!"

Amateurke

Citaat van: homoeccentricus op 18-03-2016  09:50 u"Kindjes, om veilig door het verkeer te leren manoeuvreren moeten jullie durven te ervaren. Daarom steken jullie vanaf nu geblinddoekt de straat over. Ik heb het ook zo geleerd!"
"Kindjes, als je altijd een computer nodig hebt om door het verkeer te leren manoeuvreren, dan heb je een probleem als je computer crasht of als ie toeren begint uit te halen!"

homoeccentricus

Citaat van: Amateurke op 18-03-2016  10:06 u"Kindjes, als je altijd een computer nodig hebt om door het verkeer te leren manoeuvreren, dan heb je een probleem als je computer crasht of als ie toeren begint uit te halen!"

Ik heb als zovelen in het begin van mijn brouwcarriere geknoeid met vergisting. Dan ben ik Mr Malty beginnen gebruiken. En nu kan ik meestal zonder. Raar he!?

tdp

Ach ja, iedereen moet lekker zijn of haar methode volgen. Ik kijk persoonlijk nooit op Mr. Malty. Ben nu in de wereld van de vloeibare gisten gestapt en ben me nu wel aan het 'inlezen' qua hoeveelheden e.d..

Ik snap dat velen voor de veilige weg kiezen, wat absoluut niet verkeerd is. Maar door een keer de fout in te gaan, of een verkeerde keuze te maken leer je meer in mijn optiek!

Groet,
de TDP

homoeccentricus

Misschien moet ik bij mijn volgende brouwsel misschien eens bewust een foute keuze maken!

Roelof

Ligt Mr. Malty er weer uit? Zijn er meer mensen die dit probleem hebben?

RienP

Je hebt een komma ipv een punt gebruikt als scheidingsteken bij het volume. Mrmalty werkt met Amerikaanse notatie.

Roelof

Citaat van: RienP op 29-01-2017  13:43 uJe hebt een komma ipv een punt gebruikt als scheidingsteken bij het volume. Mrmalty werkt met Amerikaanse notatie.

Dank je wel Rien. :groots: Geen idee hoe dat is gekomen, want ik gebruik Mr. Malty regelmatig.
Het werkt weer.  ;D

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.