Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Maar 1 plekje voor hop

Gestart door edensan, 11-03-2016 20:55 u

Vorige topic - Volgende topic

edensan

Hoi allemaal,

Ik heb maar 1 goede plek om hop te planten..

Ik twijfel over Saaz of Cascade..

Saaz heeft goede smaak
Cascade is dubbelhop...

Wat zou jij doen?

Fermon

Ligt eraan wat voor soorten bier je brouwt. Volgens mij zag ik bij jou draadje etiketten, dat jij vooral La Chouffe achtig bier brouwt... In dat geval zou ik voor Saazer hop gaan.

edensan

Citaat van: Vrumona op 11-03-2016  21:48 uLigt eraan wat voor soorten bier je brouwt. Volgens mij zag ik bij jou draadje etiketten, dat jij vooral La Chouffe achtig bier brouwt... In dat geval zou ik voor Saazer hop gaan.
Hey wat goed van jou!
Ja inderdaad Chouffachtig is aan mij wel besteed...

En zag bij Eickelmann ook dat Cascade pas in mei leverbaar is..

Dus Saaz gaat het worden.

16 maart.

Sjaak_Deventer

Citaat van: edensan op 11-03-2016  21:55 uHey wat goed van jou!
Ja inderdaad Chouffachtig is aan mij wel besteed...

En zag bij Eickelmann ook dat Cascade pas in mei leverbaar is..

Dus Saaz gaat het worden.

16 maart.

Cascade!

Cascade is altijd later en heeft ook later bellen. Eerste jaar moet je niet te veel ervan verwachten. Sommige hebben al bellen, maar andere niet.

knookia

EBC

Saaz, Cascade, die hop kan je gewoon altijd in elke winkel kopen... Waarom zou je die zelf kweken als je maar 1 plaats hebt?. Saaz is een zorgenkindje en Cascade smaakt nooit zo als je gewend bent uit Amerika.

Neem eens iets anders. Comet, Polaris? Lekker grote bellen, dat plukt makkelijk.

edensan

Ik brouw eigenlijk maar paar soorten bier waar overal Saaz in zit... Vandaar.

Als iemand nog een rhizomes of plant van Saaz heeft voor mij hou ik me zeker aanbevolen ik zou zeer geholpen zijn...
Mag ook via pb   ;)

EBC

Citaat van: edensan op 12-03-2016  21:18 uIk brouw eigenlijk maar paar soorten bier waar overal Saaz in zit... Vandaar.

Als iemand nog een rhizomes of plant van Saaz heeft voor mij hou ik me zeker aanbevolen ik zou zeer geholpen zijn...
Mag ook via pb   ;)

Je hebt mijn workshop 'leg je eigen hopveld aan' vast gemist.

Ik kweek al vele jaren mijn eigen hop.

Je kunt een hop wel willen; maar wil die hop jou ook?

Ik hoop dat Saaz bij jou goed groeit, want bij mij gaat ze er na 7 jaar uit. Ze begint enthousiast in april, maar halverwege het seizoen stopt de groei en bloeit ze nauwelijks. Ze vindt het bij mij in de tuin niet fijn. Veel andere hoppen juist weer wel. Saaz is niet van hier ... de enige Saaz die in de wereld gewaardeerd wordt is Saaz uit Tsjechie. Overal elders in de wereld is ze mislukt.
Dus ga het zelf vooral nog eens proberen hier. Ik vind Saaz, met ons terroir, helemaal niet bijzonder. Ze heeft haar faam uit de hoogtij van de pilsindustrie, en is daarbuiten tegenwoordig zeer saai. Of brouw je veel pils? Ik heb die Saaz-liefde eigenlijk nooit begrepen. Styrian, Fuggles, Northdown, Progress, Mittelfruh, Perle, dat zijn hoppen die goed gedijen in ons klimaat en zeer aromatisch zijn. Daarmee brouw je opvallende bieren.
Saaz vervang je, in ons klimaat, in mijn ervaring beter door Tettnang, die groeit hier veel beter, en is genetisch gelijk.

Maar luister vooral niet naar mijn advies  ;).

edensan

Citaat van: EBC op 12-03-2016  22:34 uJe hebt mijn workshop 'leg je eigen hopveld aan' vast gemist.

Je kunt een hop wel willen; maar wil die hop jou ook?

Ik hoop dat Saaz bij jou goed groeit, want bij mij gaat ze er na 7 jaar uit. Ze begint enthousiast in april, maar halverwege het seizoen stopt de groei en bloeit ze nauwelijks. Ze vindt het bij mij in de tuin niet fijn. Veel andere hoppen juist weer wel. Saaz is niet van hier ... de enige Saaz die in de wereld gewaardeerd wordt is Saaz uit Tsjechie. Overal elders in de wereld is ze mislukt.
Dus ga het zelf vooral nog eens proberen hier. Ik vind Saaz, met ons terroir, helemaal niet bijzonder. Ze heeft haar faam uit de hoogtij van de pilsindustrie, en is daarbuiten tegenwoordig zeer saai. Of brouw je veel pils? Ik heb die Saaz-liefde eigenlijk nooit begrepen. Styrian, Fuggles, Northdown, Progress, Mittelfruh, Perle, dat zijn hoppen die goed gedijen in ons klimaat en zeer aromatisch zijn. Daarmee brouw je opvallende bieren.
Saaz vervang je, in ons klimaat, in mijn ervaring beter door Tettnang, die groeit hier veel beter, en is genetisch gelijk.

Maar luister vooral niet naar mijn advies  ;).

Hahahaha

Wat ik vooral niet wil is eigenwijs zijn...
Ik was in de veronderstelling dat elke hop het hier naar zijn zin heeft.
Ik brouw veel met Saaz vandaar mijn keuze andere hop heeft andere smaak en was best tevreden met Saaz.
Maar als het niet kan zoals het gaat dan moet het maar gaan zoals het kan..

Iemand Tettnang wortels of planten over?
Ik houd me aanbevolen

gr Edwin

Henielma

Citaat van: EBC op 12-03-2016  22:34 uJe hebt mijn workshop 'leg je eigen hopveld aan' vast gemist.

Is van die workshop ook een pdf, powerpoint of een youtube? Lijkt me zeker interessant.

edensan

Ronnie gaf me nog een tip op vlaams forum.

"Kan je Premiant krijgen?
Die heeft gemiddeld zoiets van 7 tot 9 alfa's maar de smaak en aroma van Saaz en is tamelijk resistent tegen de witziekte."

Dus misschien is er een collegabrouwer die me (tegen betaling) Premiant of Tettnang heeft zou ik geweldig geholpen zijn..

Gr Edwin

Als er Pdf of iets dergelijks beschikbaar is graag!

Fermon

Citaat van: edensan op 13-03-2016  11:55 uRonnie gaf me nog een tip op vlaams forum.

"Kan je Premiant krijgen?
Die heeft gemiddeld zoiets van 7 tot 9 alfa's maar de smaak en aroma van Saaz en is tamelijk resistent tegen de witziekte."

Dus misschien is er een collegabrouwer die me (tegen betaling) Premiant of Tettnang heeft zou ik geweldig geholpen zijn..

Gr Edwin

Als er Pdf of iets dergelijks beschikbaar is graag!

Ik heb de Hallertau tradition in de tuin. Als hij dit jaar uitkomt(zie al knoppen) kan ik hem stekken voor je, als je belang hebt in deze soort hop.

Je kan hem lopend ophalen ;D

Ronnie

http://ychhops.com/varieties/premiant

Over Premiant die ze in de Elzas telen
http://www.hops-comptoir.com/11-hop-premiant-alsace

Op http://czhops.cz/index.php/en/hop-growing
zeggen ze: Recently new hop varieties based on the Saaz variety were endorsed in the Czech Republic. In 1995 varieties BOR and SLÁDEK were added to the list of endorsed varieties and in 1996 it was variety PREMIANT. These new varieties fulfil the precondition of higher alpha content and higher yields while other characteristics rank them amongst the best in aroma and dual purpose group

https://beerandbrewing.com/dictionary/cj2zi8lkAq/premiant-hop/

Nergens als planten 'te koop' gevonden, misschien eens zoeken in Tsjechië?

edensan

Citaat van: Vrumona op 13-03-2016  19:37 uIk heb de Hallertau tradition in de tuin. Als hij dit jaar uitkomt(zie al knoppen) kan ik hem stekken voor je, als je belang hebt in deze soort hop.

Je kan hem lopend ophalen ;D

Hahaha ik zie het inderdaad ! Je woont bij mijn neef (stucadoor/afbouw) in de straat... :)

Ik ga voor premiant maar hou je aanbod zeker in gedachten!

Gr Edwin

edensan

Citaat van: Ronnie op 13-03-2016  19:43 uhttp://ychhops.com/varieties/premiant

Over Premiant die ze in de Elzas telen
http://www.hops-comptoir.com/11-hop-premiant-alsace

Op http://czhops.cz/index.php/en/hop-growing
zeggen ze: Recently new hop varieties based on the Saaz variety were endorsed in the Czech Republic. In 1995 varieties BOR and SLÁDEK were added to the list of endorsed varieties and in 1996 it was variety PREMIANT. These new varieties fulfil the precondition of higher alpha content and higher yields while other characteristics rank them amongst the best in aroma and dual purpose group

https://beerandbrewing.com/dictionary/cj2zi8lkAq/premiant-hop/

Nergens als planten 'te koop' gevonden, misschien eens zoeken in Tsjechië?

Mail naar Tsjechië was al onderweg.
Zou toch mooi zijn als we deze soort wat meer zouden krijgen hier... Hij klinkt veelbelovend

Bedankt Ronnie

EBC

Citaat van: Henielma op 13-03-2016  11:45 uIs van die workshop ook een pdf, powerpoint of een youtube? Lijkt me zeker interessant.

Is er wel, maar dan moet je naar de workshop komen...  ;)

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.