Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Alt van Kellermeister

Gestart door Adrie, 03-10-2005 16:59 u

Vorige topic - Volgende topic

Adrie

Toch maar even een discussie n.a.v. het alt recept van Kellermeister en een eerdere discussie over Alt.

Kellermeister, jij noemt de Wyeast 1007 German Altbier, terwijl Wyeast hem zelf German Ale noemt. Heb jij inside informatie dat het inderdaad om een alt-gist gaat?
Hoe ben je zo tot dit recept gekomen? Ik vind het een tamelijk gecompliceerd recept. De Altbrouwer die ik in Dusseldorf heb gesproken beweerde dat er maar 1 moutsoort in de Alt gaat. Waarom zowel geroosterde gerst als carafa?

Drents Hopbier

Citaat van: Adrie op 03-10-2005  16:59 uKellermeister, jij noemt de Wyeast 1007 German Altbier, terwijl Wyeast hem zelf German Ale noemt. Heb jij inside informatie dat het inderdaad om een alt-gist gaat?
Adrie, Wyeast zelf geeft deze suggestie op hun site:
1007 German Ale Yeast.
Probable origin: Dusseldorf, Germany
Beer Style: Alt beer, American style wheat beers

Hans

Adrie

Gisteravond heb ik genoten van een Uehrige Alt. Op het etiket vermeldt de brouwerij dat er gerstenmout (wsch pilsmout) in gaat, evenals karamelmout en geroosterde mout. Het bier is ook een stuk donkerder dan ik me herinnerde uit mijn bezoekjes aan Düsseldorf. Daar wordt het bier echter in smalle glazen geschonken, dus dan lijkt ie minder donker.

MO

en wat een bittterheid he? Hij was al bijna over de datum toch?

Edwin

da's niet zo moeilijk met een houdbaarheidstermijn van 1 maand toch? ;D

Adrie

Ach, hij is zo lekker. Toch viel me deze keer de gebrandheid/bitterheid van de mout op. Samen met de hoge hopgift geeft dat inderdaad een lekker bitter bier.

kellermeister

Citaat van: Adrie op 03-10-2005  16:59 uToch maar even een discussie n.a.v. het alt recept van Kellermeister en een eerdere discussie over Alt.

Kellermeister, jij noemt de Wyeast 1007 German Altbier, terwijl Wyeast hem zelf German Ale noemt. Heb jij inside informatie dat het inderdaad om een alt-gist gaat?
Hoe ben je zo tot dit recept gekomen? Ik vind het een tamelijk gecompliceerd recept. De Altbrouwer die ik in Dusseldorf heb gesproken beweerde dat er maar 1 moutsoort in de Alt gaat. Waarom zowel geroosterde gerst als carafa?
Geen insider informatie, ik heb het gewoon in mijn hoofd vertaald en noem het (verkeerd) altijd "1007 Altbier".

Ik wilde een altbier brouwen, en heb alle altbier recepten geprobeerde die waren in de internet te vinden.  Ik was niet tevreden en heb gebrouwt bier met pilsner en een moutsoort, een mout na de andere om te begrijpen wat voor gesmaak elke mout heeft.  Ik heb bijn alle mouten geprobeerd die een munich of maltige gesmaak geven en niet zoet waren.

De melanoiden is de basis gesmaak dat erinnerd aan munich malt, moutig en bitter.
De carafa is belangrijk, het geeft een gerost gesmak (bijna koffee) dat blijft aan de tong.
Geroosterd geerst is om de kleur rood te geven, niet voor zijn gesmak (of misschien wel?).
Caramunich is voor kleur, maltige gesmak en een beetje zoet, als een balans met de bittere smaken.
De base malts, pilsner en munich, mag wel gesmak geven maar de andere malten zijn sterker.  Ik heb deze recept met gewoon 2-row als base malt geprobeerd en het was ook goed.
De hoeveelheid Spalt is gewoon na vele pogingen na gesmak gerekend.  37g is misschien een beetje te veel, maar wel lekker na mijn gesmak.  Deze recept is wel zwaarder als de Dusseldorf altbiers.  Ik heb een recept gebraut dat ongeveer de halfte van de specialty malts inhoudt, genoemd Kranenburg Alt.  Als het smaakt, zal ik het hier posten.

Hopelijk is dit te verstanden, sorry voor de slechte taalkennis.  Heb je deze recept geprobeerd?

Adrie

Nee, ik  heb nog geen Alt gebrouwen, maar die staat zeker op het programma voor komende winter. Volgens mij is het heel moeilijk om een goede Alt te brouwen, zoals wel blijkt uit jouw verhaal. Jouw experimenten zijn daarom zeer waardevol.

kellermeister

Nieuw altbier : Ruhrpott Alt

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.