Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gistslurrie in de flesjes bij het bottelen

Gestart door leo18, 09-03-2016 12:42 u

Vorige topic - Volgende topic

leo18

Vorige vrijdag heb ik 20 liter gebotteld. Bij het vullen van de laatste flesjes kwam wel nogal wat gist (slurrie) mee vanop de bodem van mijn vat, is daar nog iets mee aan te vangen of beter gewoon wegkieperen (ik heb deze flesjes gelukkig gemarkeerd)?

jevahoe

Heb ik bij de laatste flessen (4a6) ook last van. Markeer deze flessen ook heb geen smaak verschil kunnen ontdekken.
Ik doe mijn bier na de hoofdvergisting nog 10 dagen in een schoon vat dus ik maar weinig slurry  in mijn vat zitten.

Maar ik ben nog maar een beginner dus ik weet niet of dit op waarheid gebaseerd is of op mijn ervaring.

Als ik jou was zou ik het gewoon vergelijken.

Hay

Denk dat je hooguit een dikkere gistlaag op de bodem krijgt.
Maar aan de smaak zal dat niet veel doen.
Ik hevel altijd over naar een schoon bottelvat dan heb je daar geen last van.

ThomasM

Citaat van: leo18 op 09-03-2016  12:42 uVorige vrijdag heb ik 20 liter gebotteld. Bij het vullen van de laatste flesjes kwam wel nogal wat gist (slurrie) mee vanop de bodem van mijn vat, is daar nog iets mee aan te vangen of beter gewoon wegkieperen (ik heb deze flesjes gelukkig gemarkeerd)?

Wat je kan doen is een blinde test houden met meerdere mensen. Leuk experimentje!

mbroek

Citaat van: leo18 op 09-03-2016  12:42 uVorige vrijdag heb ik 20 liter gebotteld. Bij het vullen van de laatste flesjes kwam wel nogal wat gist (slurrie) mee vanop de bodem van mijn vat, is daar nog iets mee aan te vangen of beter gewoon wegkieperen (ik heb deze flesjes gelukkig gemarkeerd)?

Bottel je vanuit je gistvat?

leo18

Citaat van: mbroek op 09-03-2016  20:30 uBottel je vanuit je gistvat?

Ik heb na 8 dagen hoofdvergisting overgeheveld naar een vat voor nagisting. Daaruit bottel ik rechtstreeks na een 13 of 14 dagen nagisting. Tegen dan heb ik een laagje van 5 à 10 mm bezinksel. Ik zet mijn vat een beetje schuin, de laatste keer blijkbaar iets té schuin.

bjorri

Het is gewoon prima drinkbaar als eerste test van je bier dus rustig uitschenken en als eerste opdrinken. Zeker niet weggeven natuurlijk.

mbroek

Citaat van: leo18 op 09-03-2016  20:46 uIk heb na 8 dagen hoofdvergisting overgeheveld naar een vat voor nagisting. Daaruit bottel ik rechtstreeks na een 13 of 14 dagen nagisting. Tegen dan heb ik een laagje van 5 à 10 mm bezinksel. Ik zet mijn vat een beetje schuin, de laatste keer blijkbaar iets té schuin.

Vandaar. Ik hevel voor het bottelen nog een keer over naar een bottelvat. Als er al iets meekomt dan wordt het verdeeld over alle flessen en plakt het na een aantal weken wel op de bodem van de flesjes. Ook opgeloste bottelsuiker gaat in dat vat.

j.heesters3

Citaat van: mbroek op 10-03-2016  11:22 uVandaar. Ik hevel voor het bottelen nog een keer over naar een bottelvat. Als er al iets meekomt dan wordt het verdeeld over alle flessen en plakt het na een aantal weken wel op de bodem van de flesjes. Ook opgeloste bottelsuiker gaat in dat vat.

Zo doe ik het ook en heeft als voordeel dat je niet alle flesjes hoeft te vullen met de bottelsuiker.

Jos

Jacques

Citaat van: j.heesters3 op 10-03-2016  14:41 uZo doe ik het ook en heeft als voordeel dat je niet alle flesjes hoeft te vullen met de bottelsuiker.

Jos

Extra voordeel is dat je flessen met een verschillende inhoud door elkaar kunt gebruiken.

Ronnie

Citaat van: leo18 op 09-03-2016  12:42 u... is daar nog iets mee aan te vangen of beter gewoon wegkieperen...

Och, er zijn ergere dingen in het leven.
Ik houd mijn kleinste flesjes (25 cl) hiervoor.

Rodger

Paar weken op druk laten komen, dan kan je ze nog in de koude schuur zetten. Wordt prima bier.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.