Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gistslurrie in de flesjes bij het bottelen

Gestart door leo18, 09-03-2016 12:42 u

Vorige topic - Volgende topic

leo18

Vorige vrijdag heb ik 20 liter gebotteld. Bij het vullen van de laatste flesjes kwam wel nogal wat gist (slurrie) mee vanop de bodem van mijn vat, is daar nog iets mee aan te vangen of beter gewoon wegkieperen (ik heb deze flesjes gelukkig gemarkeerd)?

jevahoe

Heb ik bij de laatste flessen (4a6) ook last van. Markeer deze flessen ook heb geen smaak verschil kunnen ontdekken.
Ik doe mijn bier na de hoofdvergisting nog 10 dagen in een schoon vat dus ik maar weinig slurry  in mijn vat zitten.

Maar ik ben nog maar een beginner dus ik weet niet of dit op waarheid gebaseerd is of op mijn ervaring.

Als ik jou was zou ik het gewoon vergelijken.

Hay

Denk dat je hooguit een dikkere gistlaag op de bodem krijgt.
Maar aan de smaak zal dat niet veel doen.
Ik hevel altijd over naar een schoon bottelvat dan heb je daar geen last van.

ThomasM

Citaat van: leo18 op 09-03-2016  12:42 uVorige vrijdag heb ik 20 liter gebotteld. Bij het vullen van de laatste flesjes kwam wel nogal wat gist (slurrie) mee vanop de bodem van mijn vat, is daar nog iets mee aan te vangen of beter gewoon wegkieperen (ik heb deze flesjes gelukkig gemarkeerd)?

Wat je kan doen is een blinde test houden met meerdere mensen. Leuk experimentje!

mbroek

Citaat van: leo18 op 09-03-2016  12:42 uVorige vrijdag heb ik 20 liter gebotteld. Bij het vullen van de laatste flesjes kwam wel nogal wat gist (slurrie) mee vanop de bodem van mijn vat, is daar nog iets mee aan te vangen of beter gewoon wegkieperen (ik heb deze flesjes gelukkig gemarkeerd)?

Bottel je vanuit je gistvat?

leo18

Citaat van: mbroek op 09-03-2016  20:30 uBottel je vanuit je gistvat?