Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vergisten in de keg

Gestart door homoeccentricus, 21-02-2016 16:34 u

Vorige topic - Volgende topic

homoeccentricus

Doe het vandaag voor de eerste keer. Blow-off via CO2-ingang. Nog iemand die dat doet?

Brusteph

Ik doe dat ook. Vooreerst omdat er 4 corneliusvaten in mijn fermentatiekoelkast passen t.o.v. één enkel vat van 30 of 60 liter. Zo wordt experimenteren ook meteen een stuk makkelijker.
Een tweede voordeel is dat je nadien kan overhevelen onder CO2-druk en er dus minder risico is op oxidatie.
Er is ook geen gevaar voor lichtinslag zodat ik mij geen zorgen moet maken over mijn rode gloeilamp in de koelkast.

Daartegenover staat wel dat het erg moeilijk is om de gistslurrie te hergebruiken (maar ik overkweek meestal mijn starter dus heb ik die niet nodig) en het is ook minder eenvoudig om te zien hoe de gisting vordert en om tussendoor stalen te nemen van je wort/bier.

Meestal vul ik de vaten met zo'n 10-13 liter en zet ik de blowoff gewoon op de CO2-inlaat; ik heb hier nog geen problemen mee gehad.

homoeccentricus

Citaat van: Brusteph op 22-02-2016  10:57 uDaartegenover staat wel dat het erg moeilijk is om de gistslurrie te hergebruiken

Dit is ook waar ik nu even mee zit, want ik wil de slurrie bewaren. Wat soms wordt gedaan is de bier-stijgbuis vanonder krom te trekken zodat 1 of een paar liter niet mee worden getransfereerd. Ik denk dat ik dat ga proberen, tenzij iemand anders een beter idee heeft.

seed7

- Stijgbuis afzagen en vervangen door een siliconenslang met een drijver. Werkt uitstekend.
- ovaal gat in je fust maken rondom de aansluiting en daar een deksel van een cornelius keg in stoppen. In die deksel kun je dan weer een stijgbuis lassen als je dat nodig vind.
- ik ga 6" triclamp aansluitingen op mijn fusten lassen die ik voor het maken van grote starters gebruik.

Ingo

Brusteph

Citaat van: homoeccentricus op 22-02-2016  11:09 uDit is ook waar ik nu even mee zit, want ik wil de slurrie bewaren. Wat soms wordt gedaan is de bier-stijgbuis vanonder krom te trekken zodat 1 of een paar liter niet mee worden getransfereerd. Ik denk dat ik dat ga proberen, tenzij iemand anders een beter idee heeft.

Dat is inderdaad een optie. Wanneer je koudcrasht blijft de gist die niet niet net naast de stijgbuis zit normaalgezien wel op de bodem van het vat kleven. In principe zou je die na het overhevelen van je bier kunnen losweken/-schudden met wat steriel water en nadien alsnog via de buis of gewoon via de opening van je vat recupereren. Ik heb het nog niet geprobeerd maar ben benieuwd ingeval iemand het zou proberen.

homoeccentricus

@ingo Ik kan nauwelijks een gat in een plastic deksel boren.

seed7

Ah. Cursus machinebankwerken?

Heb net even gekeken maar kan hem niet meer vinden, Can Direct had zo'n slang met drijver, kant en klaar, voor NC kegs.

Ingo

homoeccentricus

Paar cm van de stijgbuis afgezaagd.  Wat ik nu wel mis zijn de bubbels van het waterslot. Want daar doen we het eigenlijk toch voor :(

Brusteph

Citaat van: homoeccentricus op 23-02-2016  09:21 uPaar cm van de stijgbuis afgezaagd.  Wat ik nu wel mis zijn de bubbels van het waterslot. Want daar doen we het eigenlijk toch voor :(

Geen zorgen, je ziet nog altijd bubbels uit de blowoff komen (tenzij het vat niet goed afgesloten zou zijn natuurlijk)  ;D

Neetje

Citaat van: homoeccentricus op 23-02-2016  09:21 uPaar cm van de stijgbuis afgezaagd.  Wat ik nu wel mis zijn de bubbels van het waterslot. Want daar doen we het eigenlijk toch voor :(

Dan monteer je toch een waterslotje op de CO2 aansluiting  ;)

Vergelijkbare Topics (7)

23643

Reacties: 14
Gelezen: 5727

18765

Reacties: 9
Gelezen: 3721

4166

Gestart door karinara

Reacties: 2
Gelezen: 2285

09-04-2006 11:50 u
door karinara
31035

Reacties: 13
Gelezen: 5349

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.