Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Discussie wel of niet beluchten nav webcast Chris White

Gestart door hansHalberstadt, 20-02-2016 12:01 u

Vorige topic - Volgende topic

hansHalberstadt

In bijgaande webcast

geeft Chris White aan dat het in alle gevallen de voorkeur verdient om wort voldoende te beluchten. Vraag is natuurlijk wat we op het forum hiervan vinden.

hansHalberstadt

Chris vertelde dat ook wort die wordt ge├źnt met gedroogde gist moet worden belucht om ook in dat geval voldoende stoffen te kunnen vormen voor de celwanden etc. Op het forum lees ik nogal eens dat je gedroogde gist zo over het wort kunt strooien zonder te beluchten. 

Thamerdal

En wat is beluchten precies? Is kletteren voldoende?
Ik denk dat velen het beluchten overslaan omdat 'ze het wel geloven', of de juiste apparatuur niet hebben.

hansHalberstadt

Citaat van: Thamerdal op 20-02-2016  19:47 uEn wat is beluchten precies? Is kletteren voldoende?
Ik denk dat velen het beluchten overslaan omdat 'ze het wel geloven', of de juiste apparatuur niet hebben.
In het filmpje wordt aangegeven hoeveel ppm zuurstof je krijgt en nodig hebt en hoeveel seconden je daarvoor moet beluchten.

Jacques

In de professionele wereld is men in de loop der tijd kritischer gaan kijken naar het beluchten van het wort. Het wordt nog steeds gedaan maar in beperktere mate dan in het verleden. Goed bier brouwen is een kwestie van het vinden van het juiste compromis. Als gistproducent kun je de neiging hebben alleen te kijken naar beluchten vanuit het oogpunt van gistgroei. Om oxidatie tegen te gaan kan het raadzaam zijn de hoeveelheid beluchting te beperken.

Overigens zorg ik er voor dat het wort kletterend in mijn opvangemmer komt en ik giet het wort in mijn CCT waarbij redelijk veel schuim gevormd wordt. Echt beluchten met een bruissteen doe ik niet meer. Toch heb ik snelle en vlotte vergisting. Dit komt doordat ik er voor zorg dat ik voldoende (vloeibare of gedroogde) gist ent. 

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 20-02-2016  20:36 uAls gistproducent kun je de neiging hebben alleen te kijken naar beluchten vanuit het oogpunt van gistgroei. Om oxidatie tegen te gaan kan het raadzaam zijn de hoeveelheid beluchting te beperken.

Overigens zorg ik er voor dat het wort kletterend in mijn opvangemmer komt en ik giet het wort in mijn CCT waarbij redelijk veel schuim gevormd wordt.
Volgens Chris krijg je door schudden (te vergelijken met kletteren denk ik) onvoldoende zuurstof in je wort.
Oxidatie bij kamertemperatuur gaat erg langzaam en de gist neemt heel snel alle zuurstof op. Vandaar dat ik denk dat beluchten van een gekoelde wort een verwaarloosbare oxidatie op zal leveren. Chris heeft het ook over beluchten met zuivere zuurstof. De meesten hebben dat niet beschikbaar. Ik vermoed dat herhaald beluchten met lucht hetzelfde effect zal hebben als 1 x beluchten met zuivere zuurstof, immers de zuurstof wordt snel opgenomen door de gist en dat proces kun je dus herhalen om dezelfde totale hoeveelheid zuurstof in de cellen te krijgen. (Mits je pas gaat herbeluchten als de zuurstof opgebruikt is)   

Vergelijkbare Topics (7)

35231

Reacties: 23
Gelezen: 5649

23293

Reacties: 8
Gelezen: 2340

38569

Reacties: 10
Gelezen: 2776

28006

Reacties: 6
Gelezen: 2441

2618

Gestart door JoJo

Reacties: 36
Gelezen: 19883

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.