Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Weizenbock

Gestart door Veeckmans, 21-01-2016 10:42 u

Vorige topic - Volgende topic

Veeckmans

Beste brouwers,
Graag had ik deze weizenbock gebrouwen mits kleine aanpassing volgens ingrediënten die ik thuis nog heb liggen.Ook pas ik hebt maischschema aan naar dat voor een standaard tarwebier. Of hoeft dat niet?
 Onderstaande is het origineel recept van Paide, waarvoor dank om dat te posten!

Citaat van: Paide op 25-09-2013  10:33 uMet onderstaand recept haalde ik 87 punten en de 3e plaats op het OBBK 2013 in klasse D.

Opmerkingen van de keurmeester(es) ;):
Heel mooi bier. De bananen/snoepjessmaak komt mooi tot zijn recht.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk035
Naam receptWeizenbock
Brouwdatum20-07-2013
BiertypeWeizen(doppel)bock
Volume12.98 l
Begin SG1.072 SG
Eind SG1.020 SG
Schijnbare vergistingsgraad72.2%
Berekende kleur (Morey)49 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)18 IBU
Brouwzaalrendement61.4 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
[row][row][row]
HoeveelheidIngrediënt
15.00 lWater uit Son en Breugel0.3 gCaCl21.5 gCaSO410.15 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
76 mg/l6 mg/l12 mg/l209 mg/l10 mg/l56 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2.74 kgTarwemout. lichtWeyermann4 EBC53.4 %
1.37 kgMünchenermoutDingemans15 EBC26.7 %
0.54 kgPilsmoutDingemans3 EBC10.6 %
0.14 kgCara 45Dingemans45 EBC2.8 %
0.14 kgSpecial BDingemans350 EBC2.8 %
0.14 kgCara 120Dingemans120 EBC2.8 %
0.05 kgChocolademoutDingemans900 EBC1.1 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
67.0 °C2 min.60 min.2.9 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
13.0 gPerlebellen8.9%60 min.17.7 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik

Gist
HoeveelheidNaamType
0.50 l starterWeihenstephan Weizen (3068)bovengist

Mijn aangepast recept;
Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptJahwül
KenmerkWeizenbock
Brouwdatum29/01/2016
BiertypeWeizendoppelbock/Weizenbock
Aantal liters20
Gewenst begin SG1072 (7,9 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement72,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal benodigd brouwwater33,3 liter
Maischdikte2,9 l/kg
Maischwater19,5 liter
Spoelwater13,8 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur76 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid13 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout (DM)10,6 %0,711 kg4 EBC
Tarwemout (DM)53,4 %3,584 kg4 EBC
Munchener mout (BM)26,7 %1,792 kg16 EBC
Cara Belge5,6 %0,376 kg32 EBC
Special B (DM)2,8 %0,188 kg350 EBC
Chocolate B, BlackSwaen1,1 %0,074 kg850 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Hersbruker2,5 %25 gr90 minuten7 EBU
Cascade5,4 %25 gr10 minuten5 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
Gistsoort3068 Weihenstephan Weizen
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume starter0 ml
Beluchtingstijd0 uur
Temperatuur giststarter0°C

Maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
137°C15 minuten2,9 l/kg
263°C30 minuten2,9 l/kg
372°C30 minuten2,9 l/kg
475°C1 minuten2,9 l/kg

Graag jullie opmerkingen en suggesties, waarvoor dank!

Roel

Adrie

Lijkt me helemaal niets mis mee. Maak wel een giststarter en belucht het wort goed. Vergist bij 17 graden.

Veeckmans

Hey Adrie,

Bedankt alvast voor je antwoord! Beluchten doe ik omdat het een zwaar bier is (boven SG 1.065) en omdat ik vloeibare gist gebruik, lees ik in jouw (geniale) boek. Belucht ik dan na die 10 -12 uur nog eens?
En waarom vergisten bij 17 graden? Ik lees dat de beste resultaten van de Weihenstephan gist rond de 20 graden zijn. De minimumtemperatuur is zelfs 18 graden!

Met vriendelijke groet!

Johnny Stardust

Citaat van: Veeckmans op 21-01-2016  11:58 uEn waarom vergisten bij 17 graden? Ik lees dat de beste resultaten van de Weihenstephan gist rond de 20 graden zijn. De minimumtemperatuur is zelfs 18 graden!

Als je een nadrukkelijke banaan – kauwgomballen smaak wilt is 20 graden een optie. Zelf houd ik minder van zo'n overheersende smaak in je bier. Ik heb recent ook een WDB gebrouwen met deze gist en ook de 17 graden aangehouden (op 80% van de vergisting wel wat op laten lopen; tot 19 max.). Dit geeft een wat cleanere smaak. Ik vind het bier daardoor beter in balans. Bovendien, met 17 graden hoef je nu minder te verwarmen. Scheelt je weer energie 

Succes met je keuze! Hou ons op de hoogte van je smaken in je bier. Benieuwd hoe jij dat gaat ervaren.

Adrie

Citaat van: Veeckmans op 21-01-2016  11:58 uHey Adrie,

Bedankt alvast voor je antwoord! Beluchten doe ik omdat het een zwaar bier is (boven SG 1.065) en omdat ik vloeibare gist gebruik, lees ik in jouw (geniale) boek. Belucht ik dan na die 10 -12 uur nog eens?
En waarom vergisten bij 17 graden? Ik lees dat de beste resultaten van de Weihenstephan gist rond de 20 graden zijn. De minimumtemperatuur is zelfs 18 graden!

Met vriendelijke groet!

Deze gist is nogal expressief in zijn esters en kruidnagel. Met deze gist bereik ik de beste resultaten bij een vergisting bij 17 graden. Koel het wort tot 17 graden, ent de gist en houd deze temperatuur de eerste dagen van de vergisting aan. Eventueel kun je aan het eind van de vergisting de temperatuur op laten lopen tot 20 graden om hem goed uit te laten gisten. Bij 18-19 graden krijg je relatief meer kruidnagelsmaak in het bier, boven de 19 graden produceert deze gist erg veel banaan.

Veeckmans

Bedankt J. Stardust,

Interessant inzicht! Teveel banaan/kauwgumballensmaak, daar ga ik inderdaad niet voor gaan. 17 graden zal het worden!
Ik laat het weten al hij gebrouwen is!

Groet!

Veeckmans

Hey Adrie,

Had daarstraks jou laatste bericht over het hoofd gezien. Bedankt voor de uitleg!  :brouwen:

Veeckmans

Nog een bedenking; ik heb net de weihenstephan weizen 3068 van Wyeast in een starter van 2 liter gedaan. Hou ik daar ook een temperatuur van 17 graden aan? Ik kan momenteel niet beluchten want mijn pompje is doorgebrand  :-\  Vrijdag brouw ik. Zal dit goedkomen?  Of toch wat warmer om de gist goed te laten opstarten?

Groeten

Roel

Johnny Stardust

Citaat van: Veeckmans op 25-01-2016  22:06 uNog een bedenking; ik heb net de weihenstephan weizen 3068 van Wyeast tin een starter van 2 liter gedaan. Hou ik daar ook een temperatuur van 17 graden aan? Ik kan momenteel niet beluchten want mijn pompje is doorgebrand  :-\  Vrijdag brouw ik. Zal dit goedkomen?  Of toch wat warmer om de gist goed te laten opstarten?

Groeten

Roel

Gewoon op zeker 20 graden wegzetten. Het is een vrij snelle en actieve gist. Dus als je smack-pack al opgebold is dan zal hij vandaag nog wel beginnen met gisten. Wellicht woensdagochtend uitgegiste wort afgieten en wat verse wort toevoegen. Vrijdag nog eens herhalen, dan heb je genoeg om te brouwen op vrijdag.

Veeckmans

Hey Johnny,

Door een late levering van Brouwmarkt vandaag, was ik genoodzaakt het smackpack niet te activeren en de gist gewoon bij de starter te gieten.Daar heb ik wel gistvoeding (Nutrivit) aan toegevoegd.Ik heb zo nog eens een mislukte activatie bij 20L wort gekieperd en die was toch ook mooi beginnen gisten. Hopelijk doet hij het! Ik zet de temperatuur voor de veiligheid op 20 graden.
Bedankt voor je antwoord!

Groet!

Johnny Stardust

Citaat van: Veeckmans op 25-01-2016  22:36 uHey Johnny,

Door een late levering van Brouwmarkt vandaag, was ik genoodzaakt het smackpack niet te activeren en de gist gewoon bij de starter te gieten.Daar heb ik wel gistvoeding (Nutrivit) aan toegevoegd.Ik heb zo nog eens een mislukte activatie bij 20L wort gekieperd en die was toch ook mooi beginnen gisten. Hopelijk doet hij het! Ik zet de temperatuur voor de veiligheid op 20 graden.
Bedankt voor je antwoord!

Groet!

Je hebt hem wel 'gesmackt' neem ik aan? Je hebt in ieder geval nog ruim de tijd. Tussendoor 1 / 2 keer afgieten en verse wort er op dan moet het goed komen. Succes!

Veeckmans

Johnny,

Ik heb hem niet gesmackt nee, enkel de gist zelf erbij gedaan. Dat was vorige keer ook gelukt. Zit in dat zakje dat je smackte niet enkel wort?

Vanmorgen was er toch al leven in het waterslot, dus dat komt wel goed.

Groeten!

Johnny Stardust

Citaat van: Veeckmans op 26-01-2016  11:52 uJohnny,

Ik heb hem niet gesmackt nee, enkel de gist zelf erbij gedaan. Dat was vorige keer ook gelukt. Zit in dat zakje dat je smackte niet enkel wort?

Vanmorgen was er toch al leven in het waterslot, dus dat komt wel goed.

Groeten!

Zit er geen gistvoeding in dat pakketje?

Veeckmans

Ik heb het effe opgezocht op de site van Wyeast en er zit inderdaad gistvoeding en wort in. Ik heb gistvoeding bij mijn wort gedaan dus dat komt wel goed denk ik dan.. ;)

RienP

Maar de gist is dan waarschijnlijk niet in tiptop conditie. Bij bieren boven de 1050 maak ik toch altijd wel starter. Niet alleen voor voldoende gist, maar ook om supervitale gist toe te kunnen voegen.

Veeckmans

Beste Rienp,

Dat had ik ook gedaan, een starter gemaakt. 1 maal afgegoten en verse wort opgedaan met nutrivit gistvoeding. De eerste 4 dagen ging het goed ,vertrokken van 1072 SG, maar dan stokte de vergisting op 1043 SG na een dag 4.  :(
Ik heb na dag 4, de temperatuur s'morgens en s'avonds telkens met een halve graad verhoogt om hem goed te laten doorgisten maar hij blijft op 1043 SG. Morgen zit de weizenbock een week op gistvat .Wel heb ik de fout gemaakt de gist toe te voegen bij 25°en dan pas in de gistkast verder laten afkoelen naar 17°. Ik las dat je best afkoelt tot 17° en dan de gist pas toevoegt. Heeft iemand een suggestie wat ik nog kan doen?

Groeten!

RienP

Je kan proberen een klein beetje (kristal)suiker toe te voegen en voorzichtig te roeren om de gist op te starten.

Als dat niet helpt kun je dan eventueel doorlaten gisten door een neutrale gist toe te voegen. Bijvoorbeeld US-05 en dan op 17/18 ºC laten vergisten.

Succes alvast.

Serge VL

Even een vraagje hoe heb je die eind dichtheid gemeten met een refractometer of met een densimeter (dobbermodel)?
Indien je met een refractometer meet na de gisting meet deze een foute waarde ten gevolge van de alcohol in het bier. (de brekingsindex wordt beïnvloed door de alcohol)
Dan moet je deze afgelezen waarde omrekenen, er bestaan daar online tools voor vb: http://www.musther.net/vinocalc.html#monitorfermenthydro
Als je je meting met een refractometer hebt uitgevoerd en je zou de omrekening uitvoeren zou de huidige dichtheid 1022 SG zijn.
Heb je met een densimeter dobber model gemeten is je afgelezen waarde correct.

Veeckmans

Hey Serge,

Juist! Hebt gelijk! Dat had ik over het hoofd gezien inderdaad! Ik meet inderdaad met een refractometer! Stom van mij..  ::)

Veeckmans

Oke,

Omgerekend heb ik nu een SG van  1024, dus een vergistingsgraad van 66.7% Wat nog niet enorm veel is. Of ben ik nu te snel conclusies aan het trekken na 6 dagen op het gistvat?

Groeten

RienP

De vergisting kan nog wat naslepen. Meet na een dag of 3 nog eens en kijk dan of de vergisting nog loopt. Eventueel voorzichtig zwenken of roeren om de gist een beetje zwevend te houden.

Veeckmans

Citaat van: Johnny Stardust op 21-01-2016  12:25 uAls je een nadrukkelijke banaan – kauwgomballen smaak wilt is 20 graden een optie. Zelf houd ik minder van zo'n overheersende smaak in je bier. Ik heb recent ook een WDB gebrouwen met deze gist en ook de 17 graden aangehouden (op 80% van de vergisting wel wat op laten lopen; tot 19 max.). Dit geeft een wat cleanere smaak. Ik vind het bier daardoor beter in balans. Bovendien, met 17 graden hoef je nu minder te verwarmen. Scheelt je weer energie 

Succes met je keuze! Hou ons op de hoogte van je smaken in je bier. Benieuwd hoe jij dat gaat ervaren.

Hey,
Hoofdgisting mooi op 17° graden gehouden, na 4 dagen telkens s'morgens en s'avonds met een halve graad verhoogd.Totaal 11 dagen op het gistvat.

Vandaag mijn eerste flesje geopend na 4 dagen hergisting op fles.Dat is snel, maar ik had een 50 cl pet-flesje voor de helft gevuld zodat ik de hergisting op fles kon zien én de druk kon voelen. Na 24 uur was de vergisting blijkbaar al afgelopen en bleef de druk stabiel. Maar het is dus een heerlijk bier geworden! Subtiele bananentoets, lichte kruidnagel, maar echt een geslaagde Weizenbock!  :D

Bedankt voor de tips allemaal! :brouwen:

Vergelijkbare Topics (7)

12786

Gestart door Caspar

Reacties: 23
Gelezen: 11114

15829

Reacties: 37
Gelezen: 14869

16018

Gestart door ypenga

Reacties: 7
Gelezen: 3658

29745

Gestart door Markiej87

Reacties: 9
Gelezen: 4121

14299

Gestart door Albertus

Reacties: 0
Gelezen: 3122

15921

Gestart door dennis

Reacties: 32
Gelezen: 14854

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.