Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Snelle vergisting

Gestart door Wijnckelr, 10-02-2016 09:36 u

Vorige topic - Volgende topic

Wijnckelr

Ik ben een beginnend bierbrouwer. Heb inmiddels vier bieren gebrouwen met succes (tripel, quadrupel, IPA en RIS). Wat me echter opvalt is dat de vergisting heel snel verloopt. Bij elk bier wat ik tot nog toe heb gebrouwen (SG tussen 1074 en 1094) is het gistingsproces na 4 of 5 dagen afgelopen. SG is dan gedaald tot 1010 tot 1020. Op zich een prima vergisting dus, veel lager kan SG ook niet worden aangezien ik (nog) geen gebruik heb gemaakt van een 'droog maischschema'. Ben alleen benieuwd wat een verklaring kan zijn voor deze snelle vergisting. OK, ik brouw 10 liter en voeg daar meer dan voldoende gist aan toe (1 zakje korrelgist, goed voor ong 25 liter); aan de ruime kant dus maar lijkt me geen bezwaar (?). Het gistingsvat staat bij de verwarming dus goed op temperatuur...(ong 21 graden, met activiteit van gist zelf mogelijk iets warmer).
Heeft iemand een verklaring? En kan deze snelle vergisting consequenties hebben voor de smaak van het bier? Mogelijke oplossingen (als dit al nodig is)?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Ralph

Paard

Vier tot vijf dagen is niet zo kort voor de hoofdvergisting, dus wat dat betreft niks aan de hand, verder is een zakje op tien liter ook geen probleem, wil trouwens echt weten wat de benodigde hoeveelheid is dan gebruik je beter mistermalty piching calculator

Wijnckelr

Ha Frank, bedankt voor je snelle antwoord. Hoofdvergisting is inderdaad snel. Tijdens navergisting zie ik geen verdere verlaging van het SG. Is dat normaal? Na 4 a 5 dagen lijken alle vergistbare suikers al volledig vergist, dus weinig/geen navergisting.
Enfin, ben gerustgesteld voor zover, dank je daarvoor. Wilde het toch even checken op dit geweldige forum!

Brouwers

Je ent gewoon meer dan genoeg gist plus je vergist te warm. Dat veel gist enten is op zich niet zo ramp, maar dat warme vergisten is vragen om bijsmaken. Je vat staat nu bij 21 graden maar door de warmte die tijdens de hoofdvergisting wordt geproduceerd is het wort al snel een graad of 4-5 warmer. Hierdoor worden (afhankelijk van het gist) meer hoger alcoholen en esters aangemaakt.

Wat betreft het gist enten zou ik verder niets aan doen. Teveel enten leid over het algemeen tot iets cleanere bieren maar ook tot betere vergisting en svg. Bij Belgische bieren kan het handig zijn om iets minder te enten om zo wat meer esters te krijgen bv. op mrmalty http://www.mrmalty.com/calc/calc.html kan je berekenen hoeveel gist je ongeveer nodig hebt voor je bier.

Wat betreft de temperatuur kan je het beste een gistkast bouwen (zoek maar op stc-1000). Goedkope tussenoplossing is een speciekuip met water en wat koelelementen om zo de temperatuur te regelen.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.