Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vragen na het bottelen van een blond biertje

Gestart door rfrins, 16-01-2016 17:04 u

Vorige topic - Volgende topic

rfrins

Medebrouwers,

10 dagen geleden een blond biertje gebotteld en weggezet in het verwarmingshok waar het constant 18 graden is.

Een aantal vragen:

1.
Gisteren een flesje opengetrokken om te zien hoe de hergisting ervoor staat. Bij het openen van de kroonkurk hoor een in sis, mijn conclusie is dat de hergisting begonnen is.
Bij het inschenken van het biertje in het glas krijg ik geen schuim.

Kan ik concluderen dat het biertje nog even moet staan voordat ik deze koud ga wegzetten?
Kan ik het proces bespoedigen door een kleine radiator te zetten?

2.
Om de hergisting te handje te helpen hou ik dagelijks de flesjes even op de kop (heb ik ergens gelezen dat dit kon helpen). Zijn jullie het eens met de procedure?

3.
Dan valt het me op dat er vlokken in het flesje drijven, dit terwijl ik het bier op meerdere punten heb gefilterd. Wat zijn dit precies voor vlokken? (hebben we het hier over gist of eiwitten?)

Vast bedankt voor jullie antwoorden.

mvg,
Ruud

EvdBroek

1. Ik zou het warmer wegzetten. Totdat je ook schuim hebt. Hoeveel bottelsuiker heb je gebruikt?
2. Dit kun je doen
3. Waarschijnlijk(?) gist

brouwmus

1. Constante temperatuur is alvast goed maar als het 18 graden is, duurt het langer voordat de hergisting is afgerond (bij mij gewoonlijk minimaal 2 weken).
2. Doe ik nooit. Geef het proces gewoon tijd.
3. Foto? Drijven de vlokken?

Groet,
John

Esterenbrouw

Hergisten op de fles kun je beter op 23º doen.

hetspook

Door het schudden zal de gist (nog) niet zijn gaan plakken op de boden dat zullen de vlokken zijn. Met 18 ºC zal je net wat langer moeten wachten als bij 20. Nu enkel een sisje is heel normaal, neem aan dat je dat biertje hebt geproefd? Zal nog wat zoet zijn geweest.

rfrins

Bedankt voor de reacties:

- bier proefde inderdaad licht zoetig.
- ik heb 7,5g suiker / L gebruikt. Volgens BrouwHulp geeft dit een CO2 gehalte van 3,0 vol. (ik zie een groen pijltje dus dat moet goed zijn)
- warmer wegzetten is niet echt een optie. als ik de flessen iets langer op 18 graden hou bereik ik dan hetzelfde qua vergisting?

ik zal een foto maken en posten

rfrins

Edwarff

Hopresten?

Of het flesje heeft in haar vorig leven als asbak gefungeerd en je bent vergeten het schoon te maken :-)

rfrins

Hehe nee een asbak was het niet.

Hopresten vind ik raar. Ik heb het bier 2x gefilterd tijdens overhevelen en voor bottelen met een kaasdoek
Flesjes waren brandschoon

brouwmus

Als het gistvlokken zijn, dan lijkt me dat de hergisting nu ver afgerond zou zijn en dan zou je ook meer koolzuur/schuim hebben. Maar misschien ook niet :)

Welke gist is het eigenlijk?

Ik zou zeggen: niet meer schudden met de flessen en gewoon nog een week laten staan.

Dan proeven en misschien nog een week laten staan. Het komt vast goed, ook bij 18°.

rfrins

Ik heb een nieuwe gist geprobeerd mangrove Jack m27

Jacques

Citaat van: Edwarff op 16-01-2016  18:52 uHopresten?

Of het flesje heeft in haar vorig leven als asbak gefungeerd en je bent vergeten het schoon te maken :-)

Nee hoor. Gewoon gistvlokken. Wel erg veel overigens.

Citaat van: rfrins op 16-01-2016  21:43 uIk heb een nieuwe gist geprobeerd mangrove Jack m27

Dat is een saisongist die heel ver door gaat. Met het koolzuurgehalte zal het wel goed komen over een tijdje.

rfrins

Raar dat het er zo veel zijn, voor het bottelen hebben de mandflessen 3 dagen bij 4 graden gestaan.
Ik denk dat geduld een schone zaak is in deze...

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.