Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

SG meten na lageren

Gestart door remolen, 03-01-2016 13:05 u

Vorige topic - Volgende topic

remolen

Beste allen,

Allereerst een fantastisch jaar gewenst vanuit Assen.

Ik heb een vraag over sg meten bij bier. Ik maakte tot nu toe vooral mede en vruchtenwijnen. Daar had ik tijdens gisting nooit erg veel CO2 in. Dus was de meting van sg ook geen probleem dobber er in... Paar keer ronddraaien en niet te lang laten zitten omdat eventueel CO2 de dobber omhoog stuwt.

Bij het bier wat ik zie, zit veel meer CO2. Moet voor de SG meting flink geschud worden? Zodat de CO2 er een beetje uit is? Of .. is dit niet nodig?>

heb nu bier staan (heffe weizen) dat uit zou moeten komen op een eind sg van 1.016. is nu een week gelagerd en heeft een sg van 1.018 .. vind het alleen moeilijk te bepalen omdat de metingen nog wel wat van elkaar afwijken wel. Niet schudden heeft ook invloed hoe doen jullie dit?

groet Rene

William

Als het sample de tijd heeft om op te warmen voordat je het meet kan koolzuur oververzadigd worden en bellen vormen. Dan is het goed om het sample van te voren even een paar keer over te schenken tussen twee glazen. Normaal hoeft dat niet

Trouwens is een verschil tussen 1018 en de beoogde 1016 niet zo groot. Kijk eerder of er nog vergistingsactiviteit is. Het eind SG is nooit helemaal exact te voorspellen.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.