Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hoe kan dat nou!?

Gestart door edensan, 31-12-2015 10:02 u

Vorige topic - Volgende topic

edensan

Ik heb de 28e gebrouwen
Gist s-33
Na 9 uur vergisten begonnen
SCHOON gistvat 12 uur gedesinfecteerd met hallamit
Eerste 2 dagen heerlijk zoete geur en smaak
Nu vandaag 31e geur weg en zurige smaak.
WAT DOE IK FOUT?

Begin er moederloos van te worden.. :weetniet:

18 gr Brix begonnen
Nu 9.9 gr brix dus ook uitgegist..
Gecontroleerd vergist op 18,5 graden
sg net gemeten 1022

Het klop allemaal van geen kant... Grrrrrrr

abroeders

Citaat van: edensan op 31-12-2015  10:02 uIk heb de 28e gebrouwen
...
WAT DOE IK FOUT?
Ik denk dat je wat meer geduld moet hebben. Na 3 dagen zijn, ondanks dat de hoofdvergisting misschien voorbij mag zijn, de vergistingsprocessen nog niet voorbij.
Er zijn wellicht nog tussenproducten zoals acetaldehyde welke door de gist nog verder verwerkt moeten worden. Deze kunnen een zurige smaak geven.

Geduld... Geduld... Geduld...

Houten Hoofd

Maak je niet druk, de eerste keer dat ik dat rook bij een gist (T58) schrok ik mijzelf ook een hoedje. Zoals abroeders al zegt, geef het de tijd, er zijn nog allerlei processen bezig op dit moment waarschijnlijk

Toevallig vorige maand ook gebrouwen met s-33 van Safbrew. en hier mijn aantekeningen om je gerust te stellen:

Na koken, hoptoevoeging en filtering op 24C 1060

• Gist erbij 16 nov.

wo 18 nov -> Geur is zuur, stinkend, aggressiever, 'gistmeur' Was gisteren het meest actief, is vandaag rustiger

Ma 23 nov -> Zure geur, gist is bezonken, gist zweeft nog rond al vlokjes SG 1020, smaak is zoeter aan het worden en is vol moutig. Veel bubbeltjes bij inschenken

vr 27 nov -> S-33 gist is naar beneden gezakt, nogsteeds vlokken aan het oppervlak. Zure putlucht is weg. smaak is mooi aan het balanceren. Mooi van kleur SG 1015

Geduld en je zult beloond worden  :degroeten:

edensan

Ik hoop dat je gelijk heb!
Het begint te frustreren.
Ik ben zo kien geweest op hygi├źne etc voor mijn idee KAN het gewoon niet ge├»nfecteerd zijn (heb kranen etc allemaal los gehad etc)

EvdBroek

Gist s-33
WAT DOE IK FOUT?

Begin er moederloos van te worden.. :weetniet:

18 gr Brix begonnen
Nu 9.9 gr brix dus ook uitgegist..
Gecontroleerd vergist op 18,5 graden
sg net gemeten 1022

Het klop allemaal van geen kant... Grrrrrrr

Waarom ga je na 3 dagen gisten je (nog geen) jong bier proeven?
Het beste is om niet telkens te meten en je vat gewoon dicht te laten. Want dat is vragen om problemen, gewoon wachten tot het uit gegist is

edensan

Citaat van: EvdBroek op 31-12-2015  10:44 uWaarom ga je na 3 dagen gisten je (nog geen) jong bier proeven?
Het beste is om niet telkens te meten en je vat gewoon dicht te laten. Want dat is vragen om problemen, gewoon wachten tot het uit gegist is

Ik open het vat niet.
Er zit nl een kraan aan mijn vat...  ;D

Roelof

Citaat van: edensan op 31-12-2015  11:17 uik open het vat niet.
Er zit nl een kraan aan mijn vat...  ;D
Het grootste besmettingsgevaar zijn juist kranen.

rvvliet78

Wat EvdBroek al zegt, gewoon nadat de gist erbij is gegaan 1,5 a 2 weken laten staan en dan eens meten en na een paar dagen nog eens. Laat de gist rustig zijn werk doen en er niet teveel over inzitten.

Dat is het moeilijkste aan brouwen, geduld hebben.

edensan

Citaat van: Roelof op 31-12-2015  11:25 uHet grootste besmettings gevaar zijn juist kranen.
Vandaar dat ik m helemaal los heb gehad..

We wachten af...
Maar mm gevoel is niet goed... [emoji12]

Oscar

Citaat van: edensan op 31-12-2015  11:37 uVandaar dat ik m helemaal los heb gehad..

Dat tussentijdse monsters nemen moet je al niet doen! Daardoor krijg je dit soort paniekreacties... Wedden dat het een goed bier wordt? En ik durf zelfs nog te zeggen dat je te nerveus bent een daardoor ieder zuurtje wat je proeft verdenkt van een infectie... Laat het uitvergisten, bottel het en oordeel dan eens. En meet de pH!  ;)

Jacques

Citaat van: Roelof op 31-12-2015  11:25 uHet grootste besmettingsgevaar zijn juist kranen.

Dat kun je beperken door meteen na het aftappen het tuitje van de kraan te spoelen met een beetje alcohol of Star San oplossing. Ik gebruik daarvoor een spuitfles, die je voor een paar euro kunt kopen.

En verder is het handig rvs driedelige kranen aan je gistvat te maken. Die kunnen makkelijk uit elkaar voor een grondige reiniging na elk brouwsel.

Henielma

Gist s-33
WAT DOE IK FOUT?

Volgens mij niet zoveel. Natuurlijk is de smaak de eerste twee dagen zoet, je suikers zijn dan nog lang niet allemaal omgezet door de gist. Wanneer je zo'n jong jongbier drinkt moet je de zoete smaak (en de gistsmaakt) wegdenken om een indruk te krijgen wat er na vergisting overblijft. Door de vergisting daalt de pH en wordt het dus zuurder. En omdat het zoete minder wordt komt steeds meer het zuur en bitter naar voren.

Vergelijkbare Topics (7)

40875

Reacties: 6
Gelezen: 910

9945

Gestart door berre

Reacties: 33
Gelezen: 12875

24388

Reacties: 10
Gelezen: 5024

32629

Reacties: 6
Gelezen: 2639

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.